maling, slibning - for at fjerne gammelt n~
Fra : Ole Michaelsen

Dato : 12-05-06 21:47

hej med jer

Det stolte skib (Drabant 24, glasfiber) skal skifte navn - og jeg har
med en lighter opvarmet og fjernet de gamle klistermærker fra fribordet.
Så rengjort med sæbevand og afsprittet, men man kan stadig se omridset
af de gamle bogstaver, formentlig pga solen der har gjort den omliggende
maling mere mat. Jeg har ikke lyst til at pletmale - men har jeg andre
muligheder for at fjerne omridset af de gamle bogstaver?

Skal jeg vokse før jeg sætter det nye navn på? Eller er rengøring og
afspritning nok, og så voks bagefter, "henover" bogstaverne?

Tak

Ole,
John Dolk II, Chr. havn.

Fra : Falken

Dato : 13-05-06 08:50

Da jeg købte båd sidste år og skulle igennem samme tanker fik jeg
det råd at bruge en kraftig rengøring eks. Rubbing lade det tørre,
sætte det nye navn over og så med en blid hånd vokse bagefter.
Inden jeg satte de nye bogstaver på synes jeg det gamle navn var meget
tydeligt, men når du får dit eget navn på båden så tror jeg at det
kun er dig der ser og lægger mærke til hvis der er lidt levn fra
tidligere.
Dog må jeg sige at din metode til at fjerne de gamle bogstaver lyder
mig lidt voldsom og risikofyldt med lighter og opvarmning.

Sten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-05-06 18:21

Ole Michaelsen skrev:

> [...]
> den omliggende maling mere mat. Jeg har ikke lyst til at pletmale -
> men har jeg andre muligheder for at fjerne omridset af de gamle

Start med at skrubbe det godt. Så kan du prøve at vandslibe med korn
1600/2000 i cirkelrunde bevægelser. Så giver du det en gang med Hempels Boat
Rubbing pasta. Du kan også prøve at starte med det. Med lidt snilde, så
burde konturene være væk. Men husk, ingen skarpt afgrænsede kanter, de skal
være flydende.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 20:54

"Ole Michaelsen" <omic+usenet4@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal jeg vokse før jeg sætter det nye navn på? Eller er rengøring og
> afspritning nok, og så voks bagefter, "henover" bogstaverne?

Jeg var igennem samme proces (brugte dog fruens hårtørrer med
forsigtighed ) vaskede, "rubbede" og polerede hækken op efter at
have fjernet de gamle bogstaver og satte derefter de nye bogstaver på
.... Det var måske ikke en fornuftig rækkefølge?

Båden er med hvid gelcoat, men hvid er jo mange ting ... så man kunne
fortsat ane det gamle navn (i en lidt anden hvid nuance), som havde
siddet i flere år ... Nu - tre sæsoner senere - kan man intet se af
det gamle navn, så måske du kan tage den lidt med ro inden du begynder
på de rigtig skrapppe midler ...

Måske er problemet et andet, hvis båden er malet med en farve, der
bleges noget af sol og lys, så kan det være svært at fjerne de lidt
mørkere steder, hvor de gamle bogstaver har siddet ... og det har jeg
ingen forstand/løsning på ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'