Kortplotter / GPS ?
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 11-05-06 19:01

Hejsa,

Jeg får min første motorbåd på tirsdag, en daycruiser.

Jeg er meget i tvivl om hvad forskellen er på en GPS´er og en kortplotter.

Det jeg primært har brug for er (vel) et kort hvor man kan se hvor man er,
hvor der er en havn, og så man kan finde hjem hvis det skulle blive tåget
eller mørkt.

Jeg har kigget lidt på Eagle Cude 250s som der er kampange på til 2999,-
(som i øvrigt har ekkolod også)
(http://www.holbaek-baadcenter.dk/katalog/68-71.pdf)

Vil jeg fortryde det ?

--
Lej en jukeboks - 1400 for en aften - www.pinking.dk

Fra : Ole Axelsen

Dato : 12-05-06 06:51

Anders Jacobsen wrote:

> Jeg er meget i tvivl om hvad forskellen er på en GPS´er og en
> kortplotter.

En kortplotter er en GPS med "indbygget" kort.

> [...]
> blive tåget eller mørkt.
>
> Jeg har kigget lidt på Eagle Cude 250s som der er kampange på til

Jeg tror du meget hurtigt vil blive træt af den lille skærm.
Men du kan jo altid bruge den som almindelig GPS og så lære at bruge den i
kombination med dine papirkort.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : mlt

Dato : 12-05-06 19:58

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> wrote in message

> En kortplotter er en GPS med "indbygget" kort.

En GPS viser typisk kun din position i tal og kan gemme waypoints. En
kortplotter viser din position realtime på et kort der skal eller er
installeret på maskinen.

Mvh Michael

Fra : Falken

Dato : 13-05-06 08:59

Der er mange tråde herinde vedrørende GPS og kortplotter så hvis du
bruger de ord som søgekriterie har du meget læsestof og et utal af
meninger.

En GPS uden "ekstraudstyr" som f.eks DLSK på laptop, er efter min
opfattelse ikke den optimale løsning og slet ikke med den type båd du
har købt hvor det jo går lidt kvikt ind imellem. Som Michael også
skriver, så viser en (kort)plotter jo netop hvor du er.

Eet er de fleste dog enige om uanset hvad du bruger så købt også et
papirkort - og brug det flittigt. Det virker ALTID.

God Tur
Sten

Fra : Torben Bach

Dato : 13-05-06 23:32

"Falken" <StenFalkenberg@gmail.com> wrote in message
[...]

- Så er det jeg lige vil høre, hvad forskellen er. Jeg benytter DLSK sammen
med en kortplotter, og jeg har indtil nu ikke observeret nogen forskel på,
plotterens angivelse af position contra positionen på den bærbare.
Udover det så starter min Garmin-Plotter med en tekst/et skærmbillede, hvor
det bliver præciseret, at man ikke står til ansvar og noget med, at en
gps-plotter kun er et elektronisk hjælpemiddel. Altså lidt af samme svada,
der bruges i forbindelse med DLSK

Eet er de fleste dog enige om uanset hvad du bruger så købt også et
papirkort - og brug det flittigt. Det virker ALTID.

Helt enig.

Mvh
Torben
--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 20:35

> Eet er de fleste dog enige om uanset hvad du bruger så købt også et
> papirkort - og brug det flittigt. Det virker ALTID.

- undtagen når det flyver overbord eller blir lavet til papirpulp af en

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ole Axelsen

Dato : 16-05-06 21:10

"Søren H." wrote:

> - undtagen når det flyver overbord eller blir lavet til papirpulp af
> en sø

Papirkortet kan uden problemer være i en plasticlomme (De fås også i store
størrelser, jeg har selv en i A3) Samme sø vil sikkert også kortslutte din
kortplotter, og så er du lige vidt.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 16-05-06 21:15

Ole Axelsen wrote:

> Papirkortet kan uden problemer være i en plasticlomme (De fås også i
> store størrelser, jeg har selv en i A3)

Og det var så lige noget værre vrøvl. Den er noget større end A3, jeg husker
ikke lige målene, men mon ikke det er A2.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 21:52

Ole Axelsen wrote:

> Papirkortet kan uden problemer være i en plasticlomme (De fås også i store
> størrelser, jeg har selv en i A3) Samme sø vil sikkert også kortslutte din
> kortplotter, og så er du lige vidt.

Husk at lægge mærke til smiley'en!
Jeg er da helt enig, men ville blot kommentere at intet er 100% sikkert
(undtagen døden og skatterne)
Mvh
Søren H.
- som har oplevet et kort blive løftet ud fra under sprayhooden og
forsvinde i bølgen blå!

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 22:03

""Søren H."" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> - undtagen når det flyver overbord eller blir lavet til papirpulp af
> en sø
>
> Mvh
> Søren H.
> Marie af Næstved

... eller ikke er ajourført ... var for nogle år siden ved at sejle
igennem et "smalt farled", hvor der "pludselig" var opført en bro med
frihøjde 9 m ... den stod desværre ikke i kortet ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 14-05-06 11:11

Tak for svarene, jeg må punge ud hvis jeg skal have noget der virker kan jeg
høre ;)

Udover den blå avis og udkik.dk - er der så andre steder hvor der handles
privat med sådant udstyr ?
--
Lej en jukeboks - 1400 for en aften - www.pinking.dk

Fra : Torben Bach

Dato : 14-05-06 11:50

"Anders Jacobsen" <anders@baekkelundenSKALFJERNES.dkFJERNES> wrote in
message news:44670235$0$27553$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> jeg høre ;)
>
> Udover den blå avis og udkik.dk - er der så andre steder hvor der handles

Der er masser af steder - feks. QXL og www.udkik.dk

Mvh
Torben

Fra : Per Christiansen

Dato : 14-05-06 14:20

"Anders Jacobsen" <anders@baekkelundenSKALFJERNES.dkFJERNES> skrev i en
meddelelse news:44670235$0$27553$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> jeg høre ;)
>
> Udover den blå avis og udkik.dk - er der så andre steder hvor der handles

Den her kommer til salg nu.
Hej jeg har en Navman tracker 5500i GPS plotter med to
kort, et over jyjland og fyn og et over sjælland.

Den har en TFT skærm som kan ses i sollys, den bruger
C-Map-NT kort som er nogle af de beste kort.

Den er som ny er ikke brugt ret meget købt den 18-06-2004
Jeg sælger den pga opgradering til større Navman model.

Der kan monteres som ekstreudstyr en brænstof-
forbrugsmåler som regner ud hvor langt man sejler på
1Liter brænstof her og nu.

Link: http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=1575

Pris 5500Kr eller bud