Hvad hedder vores båd??
Fra : Jakob_K

Dato : 10-05-06 08:52

Hej eksperter

Vi har overtaget denne båd for nylig, men der fulgte ikke så meget
historie med.
http://www.starfighter.dk/canillo/IMG_2610.JPG (se billede på dette
link)
Er der nogen der kender typen, og hvor den er lavet og cirka hvornår
og så videre?

Det er krydsfinér knækspant på et træskelet overtrykket med
glasfiber og den er ca 9 meter lang (29 fod) og 2,5 meter bred og med
udenbordsmotor.

Det kunne jo være rart at kunne svare korrekt når folk spørger "hvad
for en båd har I?"

Mvh og på forhånd tak,
JAKOB

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-05-06 13:00

"Jakob_K" <jakob356@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hejsa
Jeg tror ikke det er en typebåd. Det ligner derimod en krydsning mellen en
Junker 22 og en Svendborg Senior.
Hilsen
Steffen
----
"Kun en tåbe frygter ikke rengøringen af båden"!

Fra : Henning

Dato : 10-05-06 14:36

Der er flere ting der tyder på at det er en HL-båd
(HjemmeLavet)

mvh
Henning A

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 14:44

"Henning" <maiFJl@sysinform.dk> skrev i en meddelelse
> Der er flere ting der tyder på at det er en HL-båd
> (HjemmeLavet)
>
> mvh
> Henning A

Så er det jo en One Off, lige som de riges
/Olau

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 14:50

[...]

Hej Jakob

Den er ikke helt nem. Indtil jeg så størrelsen på 29 fod ville jeg have
sagt - en gammel Svendborg Senior - i søspejderudgaven, hvor der så
efterfølgende var lavet ruf. Men det passer ikke med størrelsen - den er
ikke mere end 5.80 meter altså knap 20 fod.

Der er ikke så mange danske konstruktører der har arbejdet i krydsfinér.
Pioner typerne var LA og LB-krydseren, Nimbus og Citus, men det er ikke af
dem, det passer skroget ikke til med "dobbeltknækket".

Dobbeltknæk og multi knæk var oprindeligt en specialitet fra hollænderen Van
der Stadt, og det blev kopieret i Boheme typerne, men det ligner heller ikke
nogen af dem.

Mit bedste bud er der for i Svendborg Senior retningen, Senioren blev nemlig
tegner af Bjørn Jensen fra Svendborg, og han har tegnet en lang række Impala
både, også i den størrelse omkring de 29 fod som du er rendt ind i.

De første af dem blev bygget i krydsfinér med glasfiber på, så det kan være
sådan et skrog. Kahytten tror jeg ikke er Bjørn Jensen, det ligner ikke hans
"streg", men den kan jo være ændret senere.

Jeg tror altså at det enten er et tidligt Impala skrog eller det alternativt
er en regulær selvbygger/one off. Der blev i 70 og 80'erne eksperimenteret
en del.

men lidt flere data/billeder fra andre vinkler kunne være med til at
hjælpe - også billede af undervandsskroget.

Er der forøvrigt nogle mærker i sejlet??

Hilsen John

Fra : ...

Dato : 10-05-06 17:42

Efter linierne, vil jeg gætte på en krydser HL Boheme, med et HL ruf.

Fra : Jakob_K

Dato : 10-05-06 20:55

- Ja der står "D1" med stort.

Et billede til (meget dårligt "spionfoto" om aftenen taget fra den
anden side af havnen med dårlig mobiltelefon.. men viser bagenden):
http://www.starfighter.dk/canillo/JAKOBcam(499).jpg

Tak for feedbacken indtil videre, jerg søger lidt på Svenborg mv på
nettet. Gerne flere svar

mvh
JAKOB

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 12:15

- Ja der står "D1" med stort.

Hej Jakob

D1 siger at det er den første (og måske eneste!!!) af sin type. Altså
forudsat at sejlet oprindeligt stammer fra den båd, men det gør det
formentlig!!

Agterenden og resten af fribordet er også en "forstørret" Svendborg Senior,
og jeg tror derfor stadig på min "Bjørn Jensen/impala" teori. Der er stadig
også "gør det selv muligheden", hvor en fiks på fingrene fætter har kigget
grundigt på en Svendborg Senior, og så "forstørret den op". Det projekt har
jeg engang set en udføre med en piratjolle som udgangspunkt.

Hilsen John

Fra : ThomasB

Dato : 11-05-06 16:43

Jakob_K skrev:
> [...]
>
> Det er krydsfinér knækspant på et træskelet overtrykket med
> glasfiber og den er ca 9 meter lang (29 fod) og 2,5 meter bred og med

Den båd har aldrig været 9 meter. Jeg vil gætte på en 21-23 fod - 7,5m.

Det kan ikke være en Svendborg Senior da den har roret monteret på hækken.

Fra : ...

Dato : 11-05-06 21:04

En Boheme 630, eller 21 fod.
Svendborg senior, mener jeg er 24 fod, eller 7,2 meter.
Prøv at kigge på http://www.boheme10meter.dk/

Fra : janecjensen@gmail.co~

Dato : 12-05-06 08:16

Hej
Fandt ved lidt søgning denne - Boheme 870 - der ligner ret godt med
den kantede kahyt med 2 store sidevinduer:
http://home19.inet.tele.dk/baffe/boheme/Annonceboheme870.jpg
Er der nogle der ved hvor man kan finde flere billeder af Boheme 870,
så man kan fortsætte sammenligningen?

På forhånd tak og med venlig hilsen
JAKOB

Fra : ...

Dato : 12-05-06 09:09

Det ser jo helt rigtigt ud, mon ikke det er sådan en.
Jeg kan huske at rigtigt mange Bohemer, blev lavet som selvbygger-kit, hvor
man købte hele båden som et samlesæt og selv skulle samle den. Derfor er det
meget sandsynligt, at båden kan afvige en lille smule fra originalen, da der
jo var mulighed for at man kunne tilpasse båden efter behov.
Jeg kendte engang en snedker i Assens, som viste en masse om Boheme. Han hed
vist noget med Duss, men om han stadigvæk lever, ved jeg ikke.

Fra : ThomasB

Dato : 12-05-06 11:03

> [...]
> http://home19.inet.tele.dk/baffe/boheme/Annonceboheme870.jpg
> Er der nogle der ved hvor man kan finde flere billeder af Boheme 870,

Ruffet på din båd er væsentligt højere end Boheme 870.
Desuden kan det godt se ud som om din har lige agterspejl, hvorimod Boheme
870 har skråt.

Du skriver også at din båd er ca. 2,5 meter, men Boheme er 2,95 m.

Er du helt sikker på at din båd er ca. 9 meter? På billedet ser den ikke ud
som om den er mere end 21-23 fod og maks 24-25 fod. Jeg har prøvet at måle
på billedet og bruger dine sceptorer som udgangspunkt. De er oftest 50-60 cm
og jeg får det til at den ikke er over 7-7,5 meter.

Prøv at tage et målebånd med næste gang du skal ned til den.

Fra : Per Krabbe

Dato : 12-05-06 11:55

> [...]

Jeg har fundet en beskrivelse og billede af Boheme 870 i et gammelt "Båd
Revy" - kig en gang på

www.boatbase.com/boheme870.htm

Jeg checker lige om der skulle være flere billeder - og lægger dem op hvis
jeg kan finde dem.

mvh
www.scanboat.com / Per Krabbe
www.sailorslink.com / www.boatbase.com

Fra : Jakob_K

Dato : 12-05-06 23:23

Hej igen
Vi fik målt den idag i længden; 8,2 meter.
Så vi konkluderer indtil videre at det nok er en selvbygger Boheme 820
http://www.boatbase.com/boheme820.htm

Agterspejlet er forresten skråt. Båden ligger på Wilders Plads /
Chr. Kanal (plads 38) hvis nogen skulle komme forbi.

Tak til alle gode båddetektiver

mvh
JAKOB

PS: Den sejler skidegodt og er virkelig rummelig. Endda ståhøjde for
mig (1,92) i pantry.

Fra : ThomasB

Dato : 13-05-06 08:41

Jakob_K skrev:
> Hej igen
> Vi fik målt den idag i længden; 8,2 meter.
> Så vi konkluderer indtil videre at det nok er en selvbygger Boheme 820
> http://www.boatbase.com/boheme820.htm

En Boheme 820 er 2,95 i bredden - din er 2,5

En Boheme 820 har ikke noget dæk i siderne, det har din.