Utæt vandpumpe - Volvo 2002
Fra : Ukendt

Dato : 09-05-06 22:13

Efter at have skiftet impeller og pakning opdager jeg, at min
vandpumpe nu lækker i tætningsringene. Jeg har læst i Volvos "Gör det
själv" håndbog og ifølge den forklaring er det jo ikke særligt svært

Men jeg er ikke i besiddelse af den store kædestrammerprøve eller
pumpeviden, og vil høre her i gruppen om det er et job, man bør
overlade til fagfolk, eller om man med almindeligt værktøj og
gennemsnitlige "gør-det-selv-evner" (hvad det så er - sådan helt
præcist? ...) selv kan foretage udskiftningen af de to pakninger - en
mod oliesiden og en mod vandsiden.

Er der nogen i dette forum, som selv har skiftet disse pakninger og
har et par tips/råd/advarsler i den forbindelse? F.eks.: Skal der
bruges specielt værktøj til at få pakningerne af eller på akselen?
Hvad er det sværeste/mest kritiske?

På forhånd tak!
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-06 22:25

Jeg skulle måske lige tilføje, at jeg har demonteret pumpen, den
ligger på (en avis på) kortbordet ...

--

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Efter at have skiftet impeller og pakning opdager jeg, at min
> vandpumpe nu lækker i tætningsringene.

SNIP

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 08:28

> [...]
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

Det er ingen problem at fjerne pakdåserne, du skal bare passe på ikke at
skade pumpehuset
Læg mærke til at dåsernes pak-læber vender hver sin vej, en ind mod
impelleren og en ind mod motorolien.
Indikatorhullet (hullerne) i pumpehuset må ikke lukkes.
Tjek at akselen ikke er for slidt.
Pres de nye pakdåser på plads med f.eks. en top der passer i diameter og en
skruestik, -det er nemmere end at bruge en hammer.

/Olau

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 20:52

"Olau" <olau(a)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ingen problem at fjerne pakdåserne, du skal bare passe på
> ikke at skade pumpehuset

OK - very careful ...

> Læg mærke til at dåsernes pak-læber vender hver sin vej, en ind mod
> impelleren og en ind mod motorolien.

Det er noteret

> Indikatorhullet (hullerne) i pumpehuset må ikke lukkes.

OK

> Tjek at akselen ikke er for slidt.

Her lå hunden begravet ... den var desværre ikke glat og pæn, men
ujævn, som om nogen havde filet lidt i den ...

> Pres de nye pakdåser på plads med f.eks. en top der passer i
> diameter og en skruestik, -det er nemmere end at bruge en hammer.

OK, så skal jeg nok tage den med hjem ... Men nu venter jeg på en ny
aksel ...

> /Olau

Tak for dit gode råd!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-06 15:56

Flemming Torp skrev:

> OK, så skal jeg nok tage den med hjem ... Men nu venter jeg på en ny
> aksel ...

Hvis den ikke var utæt før og hvis du ikke har skiftet aksel. så skal den
nok sætte sig igen. Bare giv tid..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-05-06 14:23

Flemming Torp skrev:

> Efter at have skiftet impeller og pakning opdager jeg, at min
> vandpumpe nu lækker i tætningsringene. Jeg har læst i Volvos "Gör det
> själv" håndbog og ifølge den forklaring er det jo ikke særligt svært

Sådan er det næsten hver gang, man adskiller en pumpe. Start med at ignore
det nogle dage, og jeg er sikker på, at efter tre-fire dages kørsel så
stopper det. Men er du stensikker på, at lækagen kommer fra simringene og
ikke fra blinddækslet? Alt for mange folk råstrammer skruerne, så dækslet
bliver skævt og dermed utæt. Da vandet siver ganske langtsomt, så kan det
være meget svært at se, hvor det kommer fra, og det betyder også, at
slangerne kan være utætte.

Giv den tid til at kalke til igen, og hvis det ikke hjælper, så er det nye
simmringe. Som Olau siger, det er meget simpelt.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 20:55

> [...]
> kørsel så stopper det. Men er du stensikker på, at lækagen kommer
> fra simringene og ikke fra blinddækslet?

Ja, jeg har siddet med lygte og er helt sikker på at dækslet og den
nye pakning var helt OK

> [...]
>dermed utæt. Da vandet siver ganske langtsomt, så kan det være meget
>svært at se, hvor det kommer fra, og det betyder også, at slangerne

Slangerne "holder vand" ...

> Giv den tid til at kalke til igen, og hvis det ikke hjælper, så er
> det nye simmringe. Som Olau siger, det er meget simpelt.
>
> Claus

Det er da en trøst ... jf. mit svar til Olau ... JK Marine skønnede
det til en times arbejde ...

Fra : Steen Andreasen

Dato : 10-05-06 15:59

Hej Flemming

Jeg har haft skiftet disse olietætningsringe flere gange. Det er ganske
nemt, men sørg for at have seegerings-tænger til rådighed. Du får brug for
begge typer (åbne og lukke).

Skil hele pumpen forsigtigt ad ved at slå på akselenden med en plastichammer
og skift pakningerne. Vendes som beskrevet af Olau.

mvh Steen

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 20:58

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skil hele pumpen forsigtigt ad ved at slå på akselenden med en
> plastichammer og skift pakningerne. Vendes som beskrevet af Olau.

Tak for tips Steen, men sorry ... , jeg har aldrig hørt om
seegerings-tænger ...
Jeg prøver at slå det op, men tror ikke, jeg har sådan nogle ...
pinligt ...

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 21:02

> [...]
> seegerings-tænger ...
> Jeg prøver at slå det op, men tror ikke, jeg har sådan nogle ... pinligt

Mon ikke han mener låseringstænger?
/Olau

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 21:14

"Olau" <olau(a)mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Mon ikke han mener låseringstænger?
> /Olau

Det er muligt ... men det gør det ikke lettere for mig, for det ved
jeg heller ikke, hvad er ... Det bliver mere og mere pinligt ... Måske
jeg alligevel skulle overlade jobbet til en fagmand ...

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 22:16

SNIP

http://bak-uhrenfeldt.dk/cgi-bin/popup.cgi?type=vargrp har en
henvisning til seegerings-tænger, men desværre ikke et billede ... men
det er noget med låseringe ...

> Det er muligt ... men det gør det ikke lettere for mig, for det ved
> jeg heller ikke, hvad er ... Det bliver mere og mere pinligt ...
> Måske jeg alligevel skulle overlade jobbet til en fagmand ...

Nu fandt jeg et billede under stikordet låseringstang ...
http://www.vvsweb.dk/productdetails.aspx?productid=92138 ...
og sådan en har jeg da forresten - til mit e-futtog ...

Akja, værktøjsterminologi er ikke min stærke side ... Tak for hjælpen

Fra : Steen Andreasen

Dato : 10-05-06 22:31

Hej Flemming

En seegerrings tang, er en tang med runde spidse kæber, som kan gå ned i de
to huller i seegerringene (låseringene).

Der sidder en seegerring på akslen - den skal tages af for at få
plastandhjulet af akslen, og der sidder en seegerring i huset - den skal
tages af for at enheden ud af huset. Det lyder måske lidt kompliceret, men
det er ret simpelt.

Alternativt kan du skrue pumpen ud og aflevere denne på dit værksted. De kan
så skifte pakningerne. På denne måde sparer du kørepenge til mekanikeren.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 22:43

> [...]
>
> Alternativt kan du skrue pumpen ud og aflevere denne på dit
> værksted. De kan så skifte pakningerne. På denne måde sparer du

Tak for en flot forklaring Steen ... det tog mig godt nok lidt tid af
finde et billede af sådan en fyr ... det hjalp, da Olau gav et andet
stikord ...
Som nævnt er akselen ikke rigtig glat mere, så jeg har jeg bestilt en
ny hos den lokale "Penta Pusher" ...Måske jeg skulle bede dem om at
samle det hele igen? ...
Nu har jeg sat den gamle "dryppert" i igen, så vi kan komme på vandet
i helligdagene ...

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 23:32

> [...]
> hele igen? ...
> Nu har jeg sat den gamle "dryppert" i igen, så vi kan komme på vandet i

Den lokale "Penta pusher" har sandsynligvis et reperationssæt til din
vandpumpe. Det indeholder både aksel, pakdåser, låseringe og papirpakning.
Jeg fandt sættet på KKE's hjemmeside:

http://www.kkemotorer.dk/default.htm

875756 1 Rep. Sæt til søvandspumpe 947,- Dkk 880,- Dkk

Sikke nogle priser

Jeg har repareret lystbåde i 18 år (stoppede for 10 år siden), og bliver
stadig rystet over VP´s prispolitik.
Jeg må også tilstå, at i alle de år har jeg aldrig stødt på begrebet
seegerringe, men vi er jo heller ikke så oplyste her i Århus
/Olau

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 00:07

> [...]
> Jeg må også tilstå, at i alle de år har jeg aldrig stødt på begrebet
> seegerringe, men vi er jo heller ikke så oplyste her i Århus

Ups - ja, det havde jeg ikke lige regnet med ... Jeg vil lige tjekke,
hvad en ny koster ... Nå det kan jeg ikke finde i en fart, så jeg må
nok spørge ...

Ja, det er nogle gevaldige avancer VP beregner sig på
reservedelsområdet ... Men i den situation mange af os befinder sig i,
nærmer de sig jo også en monopolstilling, som de så udnytter -
forekommer det - til det yderste ... Gad vist, hvad en motor bygget op
af reservedele ville beløbe sig til? ... (På bil-reserevedele ses et
næsten tilsvarende billede).

Jeg må vist have fat i min VP reparatør ... Tak for din assistance ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-06 16:15

Olau skrev:

> Jeg har repareret lystbåde i 18 år (stoppede for 10 år siden), og
> bliver stadig rystet over VP´s prispolitik.

Det har sine omkostninger, når et firma, hvis produkter og service er
repræsenteret i alle nævneværdige havne verden over.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-06 16:11

Flemming Torp skrev:

> [...]
> samle det hele igen? ...
> Nu har jeg sat den gamle "dryppert" i igen, så vi kan komme på vandet

Det er en aksel du kan få i de fleste velsassorterede marinebutikker, Vovo
tager mindst det dobbelte for den.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-06 16:08

Flemming Torp skrev:

> Tak for tips Steen, men sorry ... , jeg har aldrig hørt om
> seegerings-tænger ...

Det skal du ikke være ked af. Jeg har været værktøjs-fetechist i snart fyrre
år, og jeg har heller aldrig hørt det ord!

Det lyder som noget en gynækolog bruger...

Jeg har aldrig hørt den omtalt andet end som en låseringstang

> Jeg prøver at slå det op, men tror ikke, jeg har sådan nogle ...
> pinligt ...

Næh, det er der mange, som ikke har. Men du kan låne min. Jeg har en smart
lille en med udskiftelige hoveder. Kan nemtt lgge i en kuvert.

Men jeg nu tage det roligt, jeg er helt sikker på, at din pumpe kalker til
igen. Husk på, at gummiet har ågså stået stille hele vinteren, så "kanterne"
skal lige udlignes igen.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-05-06 13:00

Hej Flemming,

Her er lidt fra ordbogen, ganske vist tysk/engelsk:
Deutsch Englisch
Direkte Treffer:

Seegerring-Zange circlip pliers
Seegerring-Zange snap ring pliers

og sådan ser den ud...på norsk:

http://www.tingstad.no/default.asp?
menu=544&view=cat/info&VARENR=266908

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 20:58

> [...]
> har et par tips/råd/advarsler i den forbindelse? F.eks.: Skal der
> bruges specielt værktøj til at få pakningerne af eller på akselen?

Tak for alle gode og motiverende råd.
"Brød sammen" og bestilte et reparationssæt og har nu installeret ny
aksel med nye kuglelejer og pakninger, impeller og nyt dæksel -
startede motoren op i dag ... Ingen dryp ... Det var dyrere end det
var svært ...