Fremstilling af shunt til at måle strøm.
Fra : Jeppe

Dato : 06-05-06 18:38

Hej gruppe.

Jeg er ikke så gammel i det her med at bruge news-sider (bruger Outlook),
men kan se at der kommer rigtig mange gode ting frem som jeg kan forholde
sig til.

Med fare for det har været oppe og vende før, vil jeg gerne høre om der er
nogen der har erfaring med at lave shunts til at måle strøm.

Jeg har prøvet at lave en ud fra de kendte formler, men den viste forkert.

Jeg har fundet en hjemmeside som giver gode anvisninger på hvordan man med
vilje laver shunten for lang, og så måler sig frem til hvor strømmen passer
via en kendt spændig og forbrug.
Det bryder jeg mig ikke om da der er et spændingsfald over shunten, og det
skal helst være så lille som muligt.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg bedst gør det.

Herhjemme koster en shunt mellem 400 og 500 kr. og de kan fås i udlandet for
godt 200 - men det må da være muligt at lave en selv for et par kroner der
måler rigtigt.

Mange sejlerhilsner
Jeppe

Fra : ...

Dato : 06-05-06 18:53

Hej Jeppe

Prøv at finde en nyhedsgruppe som hedder dk.teknik.elektronik
Der er nogen som ved en masse om elektronik.

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 22:25

Selvfølgelig virker de almindelige formler, du skal bare huske at shunten
deler strømmen med måleinstrumentet.
Problemet opstår specielt ved drejespoleinstrumenter der typisk har en indre
modstand på nogle få hundrede Ohm.
En måde at omgå dette på er at købe et billigt digitalt voltmeter med en
indgangsimpedans på ca 1 gigaOhm, og så lave en shunt på f.eks.100mV ved
100A, dvs ca 1 milliOhm. Prøv med et stykke messing 1x15mm og ca 35mm lang.
Hilsen Olau

Fra : Jeppe

Dato : 07-05-06 07:30

Jeg siger mange tak og går straks i gang med det du har beskrevet.
Hilsen Jeppe

Fra : Ole P.

Dato : 08-05-06 17:19

> [...]
> indgangsimpedans på ca 1 gigaOhm, og så lave en shunt på f.eks.100mV ved
> 100A, dvs ca 1 milliOhm. Prøv med et stykke messing 1x15mm og ca 35mm

Hvis shunten er på 1 mOhm, er det ligegyldigt om multimeteret har 1, 10
eller 1000 MOhm i indgangsmodstand.

En anden metode er at du sikkert allerede _har_ en shunt i dit system;
nemlig det tykke kabel fra batteriets + pol til hovedafbryderen, eller -
ledningen fra akku'en til systemets stel (oftest motorblokken).

Prøv at måle med et multimeter i 200 mV område på et kendt forbrug (f.eks.
10 A med lanterner, dæksbelysning, VHF etc. tændt).
Mål evt. forbrug enkeltvis, hvis dit meter ikke kan måle 10A.
Hvis du får et udslag over 10 mV ved 10 A forbrug, kan du indsætte en
spændingsdeler og justere den til 10 mV visning.
Hvis det er justeret til 10 mV ved 10 A, vil 100 mV svare til 100 A etc.
Hvis dine ledninger er tynde (for tynde!) får du måske et spændingsfald på
100 mV. Så brug det som udgangspunkt for 10 A.

Jeg har lagt en skitse i dk.binaer.

--
hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-06 12:43

> Hvis shunten er på 1 mOhm, er det ligegyldigt om multimeteret har 1, 10
> eller 1000 MOhm i indgangsmodstand.

Ved jeg godt, det var bare for at vise at et gammelt multimeter på 1kohm
ikke er velegnet,
overdrivelse fremmer forståelsen
De fleste nyere multiinstrumenter ligger i øvrigt på 100Mohm til
10Gohm,-også de billige.
/Olau

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-06 19:52

Hej Ole.
Tak for det store arbejde du lagde i svaret og tegningen i binaer.

Du har fuldstændig ret i at der allerede er en Shunt i det tykke kabler der
går til batteriet.
Det får mig til at tænke på om man ikke kunne vikle nogen tynde ledninger
rundt om de tykke kabler. Når der går strøm gennem kablerne må der opstå en
eller anden form for magnetisme som vil blive induseret til de tynde
ledninger og man må herefter kunne måle en spænding i de tynde kabler.

Antallet af viklingerne kan man nok ikke regne sig frem til, men ved at
belaste kablerne med et kendt forbrug må man kunne ændre antallet af
viklinger til det giver et brugbart måleresultat.

Ved dog ikke hvor effektivt det vil være på grund af isoleringen af kablet,
men der kommer ikke noget strømforbrugende ind i systemet og heller ikke
noget der giver et spændingsfald.

Hvordan måler i andre strøm i jeres båd?
--
Hilsen Jeppe

Fra : Ole P.

Dato : 09-05-06 20:25

"Jeppe" <jeppe-snabelA-metrika.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller anden form for magnetisme som vil blive induseret til de tynde
> ledninger og man må herefter kunne måle en spænding i de tynde kabler.

Nej, det princip kan ikke bruges til jævnspænding. Kun ved vekselstrøm
induceres der en spænding på de tynde (sekundære) kabler.
(undtagen lige i det øjeblik hvor der tændes eller slukkes for et forbrug)

Der fås dog strømmåletænger til DC (jævnstrøm), men her udnytter man en
speciel halvleders såkaldte Hall effekt.

> Hvordan måler i andre strøm i jeres båd?

Jeg tror ikke det det gøres generelt bortset fra ved installation,
fejlfinding eller afprøvning.
Jeg tror du kan have mere glæde af et præcist voltmeter der viser
ladetilstanden på akkumulatorerne.

--
hilsen Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-05-06 14:27

Jeppe skrev:

> [...]
> må der opstå en eller anden form for magnetisme som vil blive
> induseret til de tynde ledninger og man må herefter kunne måle en

Jævnspænding er ikke magnetisk

Man kan så lave noget induktion, men det bliver vist a noget af en
herrespole.....

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-05-06 17:58

> Jævnspænding er ikke magnetisk
>
> Claus
Har Ørsted så ikke levet forgæves? Mig bekendt blev alle hans forsøg udført
med jævnstrøm. Og hvorfor skal vi ellers sno ledningen til lyset i
kompasset?
Du har nok en god forklaring, Claus!
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : EA

Dato : 10-05-06 21:41

> Jævnspænding er ikke magnetisk

Hvis du ved, hvad det er du skriver, så har du ret. Der er ikke moget
magnetfeldt i spændingen, men det er der til gengæld i strømmen. Jo større
strøm, jo større magnetfeldt.

Der vil altid være et magnetfeldt omkring en jævnstrøm, ved vekselstrøm
vender magnetfeldet bare, hver gang strømmen vender.

EA

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 23:50

"EA" <ejvind@myxway.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Der vil altid være et magnetfeldt omkring en jævnstrøm, ved vekselstrøm
> vender magnetfeldet bare, hver gang strømmen vender.

Jeg tror Claus mener at jævnspænding ikke er magnetisk, men at jævnstrøm
skaber et magnetfelt.

Hvis man bare vikler en spole omkring kabelet, kan man aldrig komme til at
måle noget, idet magnetfelterne så vil stå vinkelret på hinanden.
Hvis man skal måle på jævnstrøm ved hjælp af spoler, skal man bruge en trafo
med 3 vindinger, en til jævnstrømmen, en til vekselstrøm og en målevikling.
På den måde måler man jernkernens mætningsgrad og dermed strømmen i
jævnstrømsviklingen.
Sådan en trafo, der iøvrigt kaldes en transduktor, blev tidligere brugt til
styring af store vekselstrømme i f.eks svejsemaskiner.

/Olau

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-05-06 12:56

"Olau" <olau(a)mail.dk> skrev i en meddelelse

> "EA" <ejvind@myxway.com> skrev i en meddelelse

100 gange i sekundet!

> Jeg tror Claus mener at jævnspænding ikke er magnetisk, men at jævnstrøm
> skaber et magnetfelt.
>
> /Olau

Kan der der være jævnspænding uden jævnstrøm?

Hilsen
Steffen

Fra : EA

Dato : 11-05-06 14:13

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Kan der der være jævnspænding uden jævnstrøm?

Ja det kan der godt.

Hvis du har et batteri på 1,5 volt, har du en spænding på 1,5Volt, men når
du tilslutter en lille pære, så den lyser, så begynder du først og trække
strøm.
På samme måde, så har du i din stikkontakt der hjemme 230Volt, det er en
spænding uden strøm, men når du sætter en lampe til stikkontakten og tændet
for lampen, så begynder der først og komme strøm ud.

Det er hele forskælden.

EA

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-05-06 17:47

> [...]
> tændet
> for lampen, så begynder der først og komme strøm ud.

Tak for svaret - det kan jeg godt følge. Der er jo heller ikke vand i åen,
hvis man afbryder tilstrømningen af vand. Men for at opdatere mit jævne
hoved, betyder "jævnspænding" i denne tråd så, at man bare har en kilde til
jævnspænding uden tilslutning.? Laver jeg en magnetisk måling på et 1,5
volt batteri vil jeg ikke få udslag, men tager jeg et par ledninger og
forbinder dem til et forbrug fra batteriet, så vil der vel være et
magnetfelt i ledningerne?
CT´s svar senere i denne tråd må han gerne selv afprøve, den er ikke særligt
oplysende (men det kunne han vel selv blive om han prøvede).
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-06 16:18

Steffen Skov skrev:

> Kan der der være jævnspænding uden jævnstrøm?

Hold en diode i fingrene og stik dem ind i stikkontakten

Så får du svaret..

Claus

Fra : EA

Dato : 12-05-06 00:29

"Claus Tersgov"

> Hold en diode i fingrene og stik dem ind i stikkontakten
>
> Så får du svaret..

Nu ved jeg godt, at du ikke ved, hvad det er du skriver om.
Du har godt nok sovet i fysiktimerne.

EA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-06 18:49

Jeppe skrev:

> Med fare for det har været oppe og vende før, vil jeg gerne høre om
> der er nogen der har erfaring med at lave shunts til at måle strøm.

Der er de sikkert eksperter i shunts. Ellers kunne jeg også forestille mig,
at folk i HAM radiogruppen ved en del om shunts, men der må du hellere
tjekke med fundatsen, om den tillader elektronik debat.

Claus