Trædørk i salon olie eller lak
Fra : Falken

Dato : 06-05-06 09:36

Efter ca. 20 års slid trænger dørken på min Dehler 31 til en
grundig overhaling.

Da jeg er ret ny udi vedligeholdelse af båd besluttede jeg mig for at
prøve at slibe dørken for at se hvordan det blev. I første omgang
har jeg brugt dørkpladen i forkahytten som forsøg og jeg må sige
resultatet er blevet langt bedre en jeg havde turdet håbet. Det var
muligt at fjerne stort set alle mærker osv og nu står træet
fuldstændigt rent og extrem flot.
Så er mit spørgsmål hvad jeg skal behandle det med efterfølgende.
En farveløs olie eller lak?
Jeg ville helst beholde det nyvundne udseende og farve, men er det
muligt?

Falken

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-06 12:59

Falken skrev:

> [...]
> En farveløs olie eller lak?
> Jeg ville helst beholde det nyvundne udseende og farve, men er det

Hvis du giver olie, så skal du være parat til at give det mindst to og helst
tre gange hvert år. Olie suger skidt til sig, men det er til gengæld ikke
glat. Lak suger ikke skidt, men bliver glat, når det er vådt. Lak kan du
give 8-9 gange, og så giver du den til sidst et tynd lag fortyndet med
terpentin. Så skal du hvert åt blot slibe den let med damehånd og give den
et tynd slidlag igen. Kunsten består i, at man ikke skal tage mere af, end
man kommer på og omvendt. Slidet sørger selv for resten, og de
bagvedliggende lag bliver ikke berørt.

Sidste mulighed er at give det mange lag og så bare lade det være til lakken
dør af sig selv.

Claus