Montering af foldepropel
Fra : Henning

Dato : 03-05-06 20:50

Hvilken type Loctite bør anvendes til diverse pinolskruer ved montering af
foldepropel.
rød eller blå?

mvh

Henning A

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-05-06 00:21

"Henning" <maiFJl@sysinform.dk> skrev

> Hvilken type Loctite bør anvendes til diverse pinolskruer ved montering
> af foldepropel.
> rød eller blå?

Det kommer an på, om vi taler flasker eller lim. Den røde flaske har nemlig
blå lim og omvendt, og den, der følger med propellen fra ny er også blå. Der
står dog ikke loctite på den, men den lugter fuldstændig som den blå.

Men begge kan bruges og skulle det holde for godt, hvis du skal have den af,
så er det bare at varme lidt med en varmepistol.

Claus

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-05-06 00:22

> Hvilken type Loctite bør anvendes til diverse pinolskruer ved montering
> af
> foldepropel.
> rød eller blå?

Jeg bruger gevindsikring...
Loctite 243, som olie bestandig, kan afmonteres uden varme
Loctite 290 fylder lidt mere og er stærkere. Der kan med fordel bruges varme
ved afmontering.
Sidste nævnte ville jeg mene er bedst, grundet korrosions-miljø'et.

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-05-06 20:55

Hej Henning,

Here is Locktite's Chart
Applications   242    271    290    640   PST
Color    Blue    Red    Green    Green   White
Fasteners   ¼" to ¾"   #8 to 1"   #2 to ½"   N/A   up to 3"

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 08-05-06 07:32

Mange tak for svarene.

Propellen er monteret og båden er kommet i vandet.
Jeg brugte den blå - forhåbentlig bliver propellen siddende ;->

mvh
Henning A

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-06 10:58

Henning skrev:

> Propellen er monteret og båden er kommet i vandet.
> Jeg brugte den blå - forhåbentlig bliver propellen siddende ;->

Uanset hvilken loctite, du har brugt, så skal den nok blive siddende. Det er
kun et spørgsmål om, hvor mange kræfter du skal bruge på at få skruerne op
igen. Selv den svageste loctite holder ret godt, forudsat at gevindet er
rengjort og fedtfri. Der er jo ingen nævneværdig belastning på omtalte
pinolskruer.

Claus