Flemming Torps "cockpitplotter"
Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 01:42

Nogle vil huske, at jeg sidste år søgte information om forskellige
muligheder for at bruge min PPC/PDA, den bærbare, en alm. monitor
o.m.a. som kortplotter synligt fra rorgængerpladsen.

Gruppen fik hurtigt overbevist mig om, at PPC/PDA-skærmen var for
lille og konen fik mig overbevist om, at køb af en rigtig maritim
monitor ville være langt fra at være "et klogt valg" ...

Beslutningen blev derfor at købe en billig 17" Medion-fladskærm i Aldi
og skaffe et PC-interface fra søkortplotteren ved kortbordet, anbringe
notebooken i kortbordet og (få hjælp til at) skære et firkantet hul i
skottet lige under nedgangstrinet, indsætte en rustfri stålramme med
en tyk glasrude og anbringe fladskærmen imellem denne og
nedgangstrinene til kahytten.

Det er - som jeg vist også har nævnt tidligere - bestemt ikke en
optimal løsning ...

I stærkt dagslys er det stort set umuligt at se skærmbilledet og
vinklen til skærmen skal ikke være alt for stor ... Men til mit formål
og min økonomi er det en acceptabel løsning - specielt til single
sejlads når mørket falder på ... Navigationsprogrammet betjenes fra
rorpladsen med en trådløs mus (med solceller!), så man f.eks. med det
lille hjul zoomer ind og ud (meget nyttigt) - og skulle musen få lidt
saltvand, den ikke kan lide, har THansen dem til en overkommelig pris

Fordelen er, at min PC og skærmen står godt beskyttet. Glasruden er så
tyk (10 mm), at selv en vildfaren sjekel eller gastestøvle ikke kan
smadre den og løsningen har kostet en tiendedel af en "rigtig maritim
monitor"... - og jeg rådede over en notebook og kortplotter med C-Map
kort ... Så investeringen var en ekstra fladskærm, et hul, ramme og
glas i skottet, et monitorkabel og et interface imellem min notebook
og søkortplotteren og den trådløse mus ... ialt ca. 10% af hvad
Raymarine tager for deres vandtætte monitor, der tydeligt kan ses i
dagslys ...

Jeg lovede på et tidspunkt gruppen at illustrere, hvordan løsningen
tager sig ud i praksis, så jeg har fået mine drenge til at (hjælpe mig
med at) lave en blog (med adressen http://privat.2rp.dk/ftp), som
giver et lille indtryk af løsningen, som den så ud da jeg testede det
i lørdags, hvor vejret var lidt "grumset" (og båden ikke klargjort i
cockpittet ... og jeg havde afleveret laderen til reparation - eller
hvad det nu bliver) ...

Er der interesse for det, kan der jeg lægge flere billeder ind ...
f.eks. afhængigt af vejr og lys og heading ift. solen ...

Desværre har jeg ikke et særligt avanceret digitalkamera (igen en
billig Medion-løsning fra Aldi ...), så billedkvaliteten og - ikke
mindst - fotografen kunne være væsentligt bedre. Men man får da en idé
om "set uppet", som det ta'r sig ud nu ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Peter

Dato : 03-05-06 05:42

Rigtig godt itiv, - jeg ville være interesseret i flere billeder, - også
gerne af detaljer v. monteringen.

Mange hilsener / Peter

PS. Jeg er stødt på "dagslysskærme" til lidt under 10 k. Men det er ikke
hyldevarer.

- - - - -

Fra : Jens

Dato : 03-05-06 08:30

Spændende!!

Syn's dog nok, at det er noget af et stort hul at skære i skottet. Afhængigt
af bådtype (er klar over, at din er en X'er) og stivheden i ramme/glas
konstruktion samt dettes fæste til skroget kunne det frygtes at give
reduceret stivhed i skroget.

Desuden kan placeringen i bunden af cockpittet godt give nervøse trækninger.
Det er pinedød nødvendigt, at ramme og glaskonstruktion er tæt og har meget
stor mekanisk styrke. Hvis man lige forestiller sig hårdt vejr, et bordfyldt
cockpit, en knækket glasplade og dermed et kæmpe hul tli bådens indre.... I
værste fald ender båden på havets bund!

Ikke for at male fanden på væggen, men for at animere til eftertænksomhed
ved evt. kommende projekter. Det lyder som om der er styr på detaljerne i
det aktuelle.

Mvh
Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-05-06 14:38

Jens skrev:

> [...]
> bund! Ikke for at male fanden på væggen, men for at animere til
> eftertænksomhed ved evt. kommende projekter. Det lyder som om der er

Der er der også. Dels er det ikke et rigtigt skot, men en hul, tynd kasse.
Rammen er lavet i fire milimeter syrefast rustfrit vinkelstål, og er
fuldsvejst. Glasset er 11 mm. og lagt i glassilicone på en aluliste, som er
popnittet og epoxylimet fast til stålet. Der er silicone både i bund, sider
og oven på glasset. Dernæst er der lagt en glasfiber liste (sejlpinde) i
silicone oven på glasfugen.

Hele rammen er skruet i med 6 mm bolte, der er svejst fast i rammen, og det
hele er lagt i sikaflex.

Det hele er mindst tyve gange stærkere end det, der blev taget ud.

www.tersgov.dk/ramme

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 17:41

"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> i ramme/glas konstruktion samt dettes fæste til skroget kunne det
> frygtes at give reduceret stivhed i skroget.

Ja, det var også min store bekymring, men jeg konsulterede flere
forskellige, og overvejede forskellige løsninger og den af Claus T.
beskrevne blev valgt og "godkendt" af forskellige med forstand på
bådekonstruktion ...

> [...]
> sig hårdt vejr, et bordfyldt cockpit, en knækket glasplade og dermed
> et kæmpe hul tli bådens indre.... I værste fald ender båden på

Jep!

> Ikke for at male fanden på væggen, men for at animere til
> eftertænksomhed ved evt. kommende projekter. Det lyder som om der er
> styr på detaljerne i det aktuelle.

Det er jeg overbevist om ... Men du har helt ret ... Hvis rammen og
ruden ikke består af meget solide materialer, er der en risiko ved
denne løsning ...

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 17:36

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> også gerne af detaljer v. monteringen.
>
> Mange hilsener / Peter
>
> PS. Jeg er stødt på "dagslysskærme" til lidt under 10 k. Men det er

Hejsa Peter, der er tilføjet et par billeder fra samme dag, men intet
væsentligt nyt på bloggen: http://privat.2rp.dk/ftp ... jeg har ikke
rigtig haft tid siden ...

Desværre kan jeg ikke fotografere monteringsdetaljerne (de er
skjulte), men blot informere:

Notebook'en står fastgjort i kortbordet. Monitoren står på en smal
hylde lige over motorinstallationen. Den passer lige op i mellemrummet
mellem cockpitvæggen og nedgangstrappens bagside. Der er trukket 2
kabler fra kortbordet til monitoren: Monitorkabel og 220V, som kan
hentes fra land eller inverteren og 2 kabler imellem eksisterende
kortplotter og PC'en: Et serielt kabel og et såkaldt hsb2 kabel med et
PMCIA-kort, der gør det muligt at benytte de søkort (C-Map), som er
anbragt i søkortplotteren på PC'en. Man bruger altså de samme søkort,
men ellers kan de to - PC'en og søkortplotteren - opereres helt
uafhængige af hinanden ... På PC'en er koblet en trådløs USB-mus, som
kan styre PC-navigationsprogrammellet (som hedder RNS-5) fra
rorgængers plads.

Mit egentlige ønske var en vandtæt, robust, lysstærk touch screen - og
de er på vej ned i pris, men jeg må klare mig med det beskrevne i
nogen tid ... Det største problem er monitorens manglende lysstyrke og
kontrast (man skal altså op på rigtig mange candela når solen skinner
....)samt reflekser ... Men det var det alternativ, der inden for en
begrænset økonomisk ramme, jeg fandt det bedste for mig. Vi har
tidligere indbygget en GPS i en nedgangsluge, og det fungerer faktisk
godt, men hver gang, man skal ned er det i vejen - og kablingen kan
også være lidt sårbar. Jeg har tidligere mistet en notebook opppe i
Kattegat, så den løsning har jeg prøvet ...

Den fysiske installation i båden har Claus Tersgov i et andet indlæg i
denne tråd forklaret ganske detaljeret.

Fra : john

Dato : 03-05-06 20:33

> [...]
> skottet lige under nedgangstrinet, indsætte en rustfri stålramme med en
> tyk glasrude og anbringe fladskærmen imellem denne og nedgangstrinene til

Hej Flemming

Tak for tilbagemeldingen og billederne. De er meget illustrative, og jeg må
indrømme at jeg synes det er en smart "Georg Gearløs" opfindelse - den slags
elsker jeg.

Den giver et rent 10 tal herfra.

Hilsen John

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 17:59

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
SNIP

> [...]
> jeg må
> indrømme at jeg synes det er en smart "Georg Gearløs" opfindelse -

Hej John,

Det er nok lidt i overkanten ... som jeg har nævnt, er der mange
begrænsninger og ulemper ...
Men da jeg foretrækker at sejle med rorpind, er det vanskeligt at
finde en god/bedre placering ... Der sidder kompasser på skottene og
under dem, ville en monitor ikke sidde godt (forstyrre kompasserne?)
.... Jeg tænkte såmænd også på at sætte den i hækken ... Men der kommer
rorpinden i vejen og i "ryglænet på kistebænken" sidder der jo tit
nogen i vejen ... og så skulle der jo to til ... ...

Alternativet var en mindre søkortplotter a la Garmin og sætte den i
skottet ... det ville være funktionelt, men ødelægge konens gode
"læplads" og kablingen i kahytten ville ikke blive pæn - og så er den
svær at se oppe fra luv (hvis den er placeret i læ ) ... Det skal
jo sammenlignes med, at den nuværende løsning er en 17" skærm, så den
kan vise noget mere end de mindre skærme ... Men et tital mener jeg
ikke den kan bære ... Som min gamle lærer (direktør Fisker fra Irma)
sagde: "Husk nu Torp, det er ikke afgørende om varerne er gode ... men
det er vigtigt, at de er gode nok!" ... og det er der jo megen sandhed
i ... For mig betyder det, at denne løsning for mig er et supplement
til mange andre navigationshjælpemidler, hvor jeg er så gammel, at jeg
stadig sværger til gode papirkort og mine trofaste kompasser ... men
altså ikke afviser elektronikken, som fascinerer mig meget ...

Tråden om Digi TV, har da givet mig så meget "blod på tanden" at det
nok bliver mit næste projekt ...

Fra : john

Dato : 04-05-06 22:09

"> Tråden om Digi TV, har da givet mig så meget "blod på tanden" at det
> [...]

Med en TV antenne og en DVD spiller sat til, så er underholdningen også på
de lange stræk sikret. Evt. kan du sætte en PS2 til for at lokke den
opvoksende ungdom ombord.

Eller du kunne sætte et kamera til, og bilde ungerne ind at det var et PS2
spil ))

Nå spøg til side jeg synes det er smart og Georg Gearløs'kt, og der er ikke
mange andre der har det så jeg holder ved 10 tallet - jeg elsker som sagt
det vi her i familien "lundsgaard" patenter, altså det som far sådan lige
opfinder til at løse et problem.

Hilsen John

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 21:47

> [...]
> elsker som sagt det vi her i familien "lundsgaard" patenter, altså
> det som far sådan lige opfinder til at løse et problem.

Ja, der er mange muligheder ... I båden er der pt. to højtalere
installeret i cockpittets agterskot og det var jo fristende at koble
PC'en sammen med radioen som forstærker (da monitorens højtalere jo
ikke kan bruges, hvor den står nu ), og koble digitalt TV på, så
der både er adgang til billede og lyd i cockpittet ... PC'en kan jo i
forvejen afspille DVD'er ...

Og jeg som for nogle år siden dårligt nok ville investere i en
GPS-enhed ...

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 11:50

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Og jeg som for nogle år siden dårligt nok ville investere i en GPS-enhed

He he

Jeg har det på samme måde!

Først sneg VHF'en sig ombord - det var vist omkring 83-84, så kom der et
ekkolod der er vi nok henne omkring 88-90 (det var dyrt og havde en lysdiode
der susede rundt!). Så kom Deccaen til i omkring 90-91, og så gik det jo
godt i mange år indtil Deccaen hørte op, så kom GPS'en det var vel omkring
99, og ekkoloddet blev skiftet til et med skærm og fiskesymboler.

Så blev VHF'en i 04 skiftet til en DSC (og ja det var den originale fra
83-84 - så den gjorde det da meget godt!!), der kom amatørradio transciewer
ombord, og sidste år kom der både en bærbar og et fladskærms TV samt DVD
afspiller - og PS2 i sommerferien!!! Nu har den bærbare fået egen GPS mus,
der er købt elektroniske kort, og DLSK 3 er bestilt, betalt og afventes
spændt.

Kort sagt underholdningselektronikken har gået sin sejrsgang ombord i Freja,
så nu er det opgaven at holde strøm til alt det Lo....

Er det blevet sjovere at sejle efter elektronikken har holdt sit indtog -
nej egentlig ikke, men det er s'gu da lidt facinerende - men vi sejler ikke
længere og ikke hyppigere end før - snarere tværtimod.!!!

Hilsen John

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 05-05-06 17:52

Uha hvor er jeg enig/ikke enig....

Jeg sejler mere (og sjovere) efter al elektronikken er indført, og der er
meget mere at snakke om i havnen - syntes jeg.

Indrømmet, jeg er "dimse freak" jeg syntes det er sjovt at konkurrere med
elektronikken.

F.eks:
var det mig, eller NAVTEX'en, eller "Mikael Jarnvig" der kunne vurdere mit
sejlområde vejr bedst, det er vel blevet 50/50

Jeg elsker at sejle, jeg elsker "dimser", jeg elsker at tage ansvar for mig
selv og mine......

Jeg elsker at sørge for de har det godt, og kan få de oplevelser _de_
ønsker......

Jeg giver et Stoooooort feeeemtallll, til dem der engagerer sig i fremtiden,
istedet for at sejle på de gamle værdier...

mvh
/Børge

Fra : Bent Pedersen

Dato : 04-05-06 21:21

Jeg må indrømme jeg synes det er en frygtelig løsning, men det er nok efter
hvad temperament man har. Jeg har svært ved at forstå fascinationen af al
denne hjemme-elektronik i båden.
Du får et stort 5-tal af maaaj...

Bent

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 22:16

"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok efter hvad temperament man har. Jeg har svært ved at forstå
> fascinationen af al denne hjemme-elektronik i båden.

Hej Bent,

Det ville jeg nok også have sagt for nogle år siden ...

Men siden må jeg indrømme, at jeg er blevet ganske begejstret for de
muligheder, teknologien tilbyder og iøvrigt var båden indrettet med en
del elektronik ved købet i 2003 (jeg tror ikke, det var derfor vi
købte netop den) ... Men sådan udvikler vore præferencer sig jo så
forskelligt ...

Da vores næstældste var ½ år gammel ville jeg have en "ren" sejlbåd -
blot sejl, anker, log, kompas og spritkomfur ... Det blev en spritny
Bianca 26 med 7/8 rig. Men da vi en Skt.Hans aften (med ham ombord)
ikke kunne komme ind pga. vindstille, insisterede min bedre halvdel på
at vi som minimum skulle have en båd med udenbordsmotor - og siden har
vi så haft både med indenbords motor. Der gik lang tid før jeg blev
overbevist om GPS'ens fortræffeligheder og nu er jeg dybt fascineret
af den moderne navigations-elektronik. Akja.

Dog - det, der stadig giver mig den største glæde og tilfredsstillelse
er at sidde ved pinden i en frisk vind med godt trim i sejlene og
følge med på søkort og tjekke med kompasset og have en termokop med
varm kaffe i den anden hånd ...

Ofte sejler jeg single om natten - og i de situationer kan det være en
god hjælp at kunne se på en kortplotter, så dér har jeg haft god nytte
af min "Georg-Gearløs-løsning" ... Jeg har mulighed for at holde en
ganske lang sommerferie, men er så ind imellem afhængig af at kunne
kommunikere f.eks. via Internettet - sende og modtage mails osv. - så
derfor har jeg en notebook med på sommerturen og så er det jo
nærliggende at bruge den til andre ting ...

Derfor kan det være svært at give hinanden karakter for, hvad vi
"hælder i båden" ... Heldigvis kan vi jo gøre, som vi ønsker og det
har jeg så gjort. Min svoger har f.eks. sat rat i en båd, der er født
med en rorpind ... skulle jeg give karakter ville det nok blive 03 ...
(tys-tys) og en motorbåd kan jeg slet ikke forholde mig til - ja,
sådan er der så meget ... heldigvis ...

Men jeg fornemmer, at denne gruppes bidragydere deler en sand glæde
ved at sejle og "nusse" om deres skiv ... på den ene eller anden måde
.... og jeg synes jeg har lært meget af at følge med uden at kunne
bidrage med så mange tekniske finesser ...