Råd i træmast
Fra : Andreas

Dato : 01-05-06 11:45

Jeg har i forbindelse med lakering af min mast fundet råd, hvor en
wire har gnavet gennem den gamle lak. Det drejer sig om et områder der
er ca. 2 cm dybt, 10 cm langt og 8 cm bredt. Masten har på dette sted
en diameter på ca. 12 cm. Det angrebne område sidder ca. midt på
masten ved undervantet.

Hvordan behandler jeg, så det ikke breder sig?

Hvordan forstærker jeg masten? Min nabo foreslog et stort metalbeslag,
men det skal vel kunne bøje lidt sammen med masten?

Da resten af masten er i god stand (og min økonomi i dårlig stand)
ville jeg være ked af at skulle finde en ny mast.

Håber på et par gode råd.

Mvh
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 14:54

"Andreas" <andreaslundsfryd@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Andreas.

Det klarer du med en "lus".

Altså du stemmer med et stemmejern alt det dårlige ud, så du har fat i helt
100 % frisk træ. Den udstemning du laver skal have helt glatte sider, kanter
og bund, og du skal sørge for, at det ikke bare er en "firkant" du fjerner,
men en flad "skive", så du får nogle gode store skrå flader at lime på. Så
sikrer du dig at den lus du sætter i passer 100% nøjagtig til de flader du
har fjernet, og at det hele er rent og tørt, så godt med "skumlim" i, en
skruetvinge eller flere på, og så er der kun afhøvling og finish tilbage.

Det tager noget tid, men kan gøres uden at masten mister styrke eller det
bliver særligt synligt.

Det med metalbeslaget er fusk!!!, du indkapsler bare dit rådproblem, og
pludselig så knækker masten.

Den her metode er sikker og resultatet er en mast der er lige så stærk som
den var før der kom råd i den.

Hilsen John

Fra : mlt

Dato : 01-05-06 15:51

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> wrote in message

> [...]
> pludselig så knækker masten.
>
> Den her metode er sikker og resultatet er en mast der er lige så stærk som

Enig med John . . . Og rådet om at et metalbeslag er noget fusk er jeg
principielt også lidt enig i, men at lave en 100% tilpasset lus med skrå
sider er ikke noget alle og enhver bare lige laver, vel? Det ender måske
også nemt med at blive noget lim-fusk? Og så er metalforstærkningen måske en
bedre løsning hvis det absolut skal laves selv.

* Med skruen i vandet *

Michael

Fra : Andreas

Dato : 01-05-06 17:36

Tak for de gode svar.

Jeg deler Michaels bekymring, da jeg ikke er ret erfaren i træarbejde.

Kunne man skære ind til det gode træ og lakkere hullet. Og derefter
forstærke med en trælægte eller metalbeslag med god overlapning?
Ikke en køn løsning, men alligevel....??

Mvh
Andreas

Fra : john

Dato : 01-05-06 20:35

[...]

Jeg bryder mig ikke om det ;-((

Det er og bliver fusk, og det vil nedsætte værdien af skuden ganske
betragteligt.

Kender du ikke en træmand, eller en som kender en træmand. Det være sig
bådebygger, snedker, eller i en snæver vending en dygtig tømrer. Så kunne du
måske for det vi her i Jylland kalder "rigtige penge" få ham til at
investere et par timer i projektet, - det tager ikke længere tid, så kan du
selv slibe og lakere.

Gør det nu - for din egen og skudens skyld!!!

Hilsen John

Fra : mlt

Dato : 03-05-06 20:45

> [...]
du
> selv slibe og lakere.
>
> Gør det nu - for din egen og skudens skyld!!!

Godt råd ! Få fagfolk til at lave det, og kig godt efter når det laves... Du
kunne jo lære noget der er guld værd !

Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-06 13:19

[...]

Hvordybt er det?

Du må ikke bruge et metalbeslag, fordi du svækker masten mere ved at bore
huller i den. Er det et dybt hul, så renser man grundigt ud og tilpasser en
lus, som du limer i med epoxy. Er det bare en lille revne, der er gnavet, så
giver du den bare en gang epoxy.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 14:46

Hej Andreas
Der findes ikke lette løsninger med gamle sejlbåde...
Lav det rigtigt så holder det længe!

Høvl det dårlige træ væk som en fordybning. Hvis du skal have det dårlige
væk i en dybde af 2 cm, skal det høvlede område have en længde på min. 40
cm. (mindst 7x dybden til hver side) der må IKKE være skarpe kanter, det
skal være en runding!

Lav nu nogle tynde plader (brædder der er høvlet tynde) på f.eks 5mm. lim en
stak af disse i lommen med skumlim (den brune) eller expoxy. Brug kraftigt
limtryk. (læs: mange skruetvinger) Med denne løsning slipper du for at
tilpasse en klods til lommen. Du skal "kun" bekymre dig om at få lommen så
plan som muligt i bunden. Efter hærdning høvles masten til og den er så fin
som næsten ny. Husk at overholde temperaturen til limen.

Under limningen vil det hele skøjte rundt, du kan styre det med et par
stifter (husk at fjerne dem igen, de ruster)

Til at lave denne reperation vil jeg se om jeg ikke kunne skaffe noget
knastfrit tørt træ ved en vinduesbygger. Han kan sikkert også høvle dem for
dig.

Jeg har set master på store træbåde hvor hele stykke af masten er skiftet
efter denne metode. Først den ene side, og så den anden side.....

\michael

Fra : Andreas

Dato : 04-05-06 13:37

Jeg har også seriøst overvejet at få fagfolk til det, men hvilke?
Hvem får man til at komme ud på marinaen og lave den slags ting?
(både og mast ligger i Middelfart).

Mvh
Andreas.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-05-06 17:08

Andreas skrev:

> Jeg har også seriøst overvejet at få fagfolk til det, men hvilke?
> Hvem får man til at komme ud på marinaen og lave den slags ting?
> (både og mast ligger i Middelfart).

Hvor dybt er det hul, kan du sende et billede? Med mindre masten er ved at
knække midt over, så er det en *meget* nem opgave, og du kan sagtens gøre
det selv, hvis du udviser omhu. (og gerne retidigt).

Hvis du bruger en lim, som ikke synker og som kan fylde op, så er det ikke
så væsentligt, at lusen passer 100%. West epoxy er fremragende, og du er så
heldig at have Hans Fokdal lige i nærheden. Det er ham, der importerer West
epoxy. Fokdal kan sikkert godt fortælle dig hvordan det skal gøres.

Men send nogle billeder, så er det meget nemmere at vide, hvad man taler om.

Claus