Vajerspænding på en maxi 77
Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 30-04-06 21:17

Hej

Er der nogle der kan fortælle mig nogle specifikationer for
vajerspændingen på en maxi 77?
Den er udstyret med Tie-rods

Vh Christian

Fra : Ole Mogensen

Dato : 02-05-06 06:08

Hvad er vajerspænding og Tie-rods?

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 02-05-06 15:46

med vajerspænding mener jeg den spænding der er i vanter, og stag....
Tie-rods er nogle vajere der holder røstjernene fast til kølen...

Vh Christian

Fra : ...

Dato : 02-05-06 16:43

Virespænding ?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-05-06 21:01

Maximalt.dk er svaret. Tie-rods: www.MAXImalt.dk\Diskussion1\0130.htm

Topvanter skal spændes til ca 50% af brudstyrken. Undervanter typisk noget
mindre, men lige præcis så de ikke "slaprer" i læ side. Det er "grovreglen".

/Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-05-06 21:27

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Topvanter skal spændes til ca 50% af brudstyrken. Undervanter typisk noget
> mindre, men lige præcis så de ikke "slaprer" i læ side. Det er

50% - det var ellers ikke så lidt! Så må masten da komme til at stå som en
spændt flitsbue? jeg forspænder mine egne topvanter til 12-15% (masthead m.
traditionel wire). Nu kender jeg ikke maxi-bådene, men jeg tillader mig lige
at citere fra biblen "Sejl- og rigtrim" om spænding af topvanter:

"Spænd topvanterne til til ca. 15% af wirens brudstyrke [...] Har du
brøkdelsrig med agterud vinklede sallingshorn, skal topvanterne spændes til
20% af wirens brudstyrke [...] Viser det sig senere at 20% topvantspænding
ikke kan holde "sag'en" på etaceptabelt niveau, kan du øge spændingen til
25% af wirens brudstyrke. men så bør du ikke stramme vantskruerne yderligere
ved trimning under sejlads."

Der er godt og vel et stykke vej til 50%

Og så lige et andet citat, der kan give en vis vejledning (jeg selv har
støttet mig til):

"Bemærk, at du ikke kan stramme wiren for hårdt med håndværktøj på 40-50 cm
længde. (Dette gælder dog ikke for mindre både som fx. joller, hvor en vis
forsigtighed er påkrævet)." - Her kunne man tilføje, at man selvfølgelig
altid skal tage hensyn til den enkelte båds opbygning, stand og styrke!

Som en kommentar til et andet indlæg i tråden er det også værd at bemærke,
at en for slap rig direkte kan være en sikkerhedsrisiko i hårdt vejr - så
man skal ikke være så bange for at spænde den ordentligt op - tværtimod

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-05-06 22:11

Indrømmet, det er en smagssag. Det bedste er nok at købe en vajert at måle
det, men jeg plejer at spænde min hårdt op. Ellers kan man ikke gå højde.
Slet ikke i en maxi 77. L23 har samme problem. Skal helst stå som en
flitsbue for at sejle godt ...

Bemærk iøvrigt *TIL* 50%. Dermed mente jeg optil, men aldrig over. Over
60-70% lider vejeren skade på lang sigt.

Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 04-05-06 16:13

> [...]
>
> Bemærk iøvrigt *TIL* 50%. Dermed mente jeg optil, men aldrig over. Over
> 60-70% lider vejeren skade på lang sigt.

Hmmm, ok. Det er klart, at du med en hård opspænding opnår nogle fordele -
jeg havde bare ikke lige hørt om så højt som op til 50% før

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 04-05-06 18:44

Tjaa

Jeg plejer at "håndspænde masten til den er i "lod", derefter "værktøjs"
spænder jeg den i præcis "lod" svarende til 3mm pr 2 meter, dette er så
nemt, fordi jeg kan bare tape en tommestok på vantet, og "vupti" (og dette
gælder uanset hvilken bås jeg har haft). Jeg har selvfølgeligt afviget fra
de 3mm, når min erfaring har vist sig det ikke var nok.

mvh
/Børge

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 04-05-06 19:57

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gælder uanset hvilken bås jeg har haft). Jeg har selvfølgeligt afviget fra
> de 3mm, når min erfaring har vist sig det ikke var nok.

Det giver også god mening, da 1 mm forlængelse over 2 meter svarer til 5% af
brudstyrken på en normal wire (uanset tykkelse!). 3mm svarer så til 15%.
På rod-rig svarer 1 mm til 7,5%

Fra : Egon Stich

Dato : 02-05-06 17:16

> [...]
> med vajerspænding mener jeg den spænding der er i vanter, og stag....
> Tie-rods er nogle vajere der holder røstjernene fast til kølen...

Hej Chr.
Da jeg havde maxi 77, brugte jeg en "vajert".
Fås hos bådtilbehørshandlerne.
Jeg strammede vanterne, det hedder det
så vajerten viste 6.
Altså: Sexede Maxi

Men hvis du vil vide mere, så gå til Seldens hjemmeside.
Der findes glimrende vejledninger ang. opsætning af vanter.

Ellers kan bogen "sejl og masttrim" af john mast. anbefales.
Fås samme sted, du køber "vajerten".

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-05-06 08:06

Hej Christian,

Prøv at se mit svar længere nede i denne streng: stemme stag,
hvordan ?

Mvh/Harding