Det Levende Søkort 2006 og PC GPS via USB
Fra : kondrup

Dato : 30-04-06 00:36

Kære alle
Er der nogen der har erfaring med en PC GPS via USB, der kan sammen med
DLSK 2006?
Den skal både kunne simulere seriel port og henter strøm fra PC'en.
Hilsen
Jens Kondrup

Fra : Steffen Skov

Dato : 30-04-06 08:23

"kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej
www.roadmap.dk fungerer fortrinligt hos mig.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 30-04-06 17:51

Spøjs hjemmeside, en reklame - ingen kontakt oplysninger.
mvh
/Børge

Fra : Lars

Dato : 30-04-06 18:50

> Spøjs hjemmeside, en reklame - ingen kontakt oplysninger.
> mvh
> /Børge

Hvis man skovler søgeordene "gm-307 gps" over i Google og leder efter danske
sider, finder man bl.a.
http://www.billiggps.dk/shop/product_info.php?cPath=21_29_38&products_id=123
hvor de røber LIDT mere

Steffen, det ER DLS 2006, du kører, ikke osse?

VH,
Lars

Fra : Steffen Skov

Dato : 30-04-06 19:12

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> Spøjs hjemmeside, en reklame - ingen kontakt oplysninger.
> mvh
> /Børge

Ja det er underligt! Og jeg bruger endda trådløst netværk
Steffen

Fra : Kondrup

Dato : 15-06-06 11:25

Kære Steffen
Tak - prøver det, hvis GM-307 skulle blive for bøvlet.
Hilsen
Jens

Fra : kondrup

Dato : 30-04-06 23:52

Kære Steffen
Tak for godt råd - jeg vil også lige checke: er det til det nye DLSK
2006, du har prøvet den?
Hilsen
Jens

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-05-06 13:48

Kære Steffen
Tak for godt råd - jeg vil også lige checke: er det til det nye DLSK
2006, du har prøvet den?
Hilsen
Jens
Hejsa
Nej jeg har ikke prøvet den på 2006 versionen kun på 1éren, der læser 4
com-porte. Det må dog være det samme, da et lille medfølgende program
definerer en virtuelport mellem 1 og 4. Men jeg håber at jeg får 2006
versionen med posten i morgen, så kan jeg hurtigt skrive tilbage.
Hilsen
Steffen

Fra : kondrup

Dato : 01-05-06 17:23

Kære Steffen
Jeg tror også det er samme "mekanik" i den nye - men vil alligevel
være glad for din test.
Hilsen
Jens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-05-06 18:48

Tror du ?? Lige netop den del er jo lavet om for at kunne supportere USB
direkte. I Steffens tilfælde er der jo et stykke fremmed software der får
USB musen til at se ud som en COM port mus. Jeg kunne godt forestille mig
det var lavet om....

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-05-06 19:30

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> USB musen til at se ud som en COM port mus. Jeg kunne godt forestille mig

Hej Bjarke
Tror du så ikke at GPS-musen virker direkte over USP-porten? Det er jo det
den er konstrueret til.
hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-05-06 20:54

Jo, forskellen er bare inde i softwaren. Det stykke software du har får
musen til at ligne en COM port mus inde i DLSK. I den nye version kan dlsk
forstå USB musen direkte uden den omtalte stump software. Sådan har jeg i
hvert fald forstået dem.

Bjarke

Fra : kondrup

Dato : 01-05-06 22:56

Kære Bjarke
I vejledningen til DLSK 2006 står:
Hvis du har en GPS-modtager der kan kobles til din pc via serielporten,
og dens kommunikation med pc'en følger NMEA 0183 2.0-standarden, kan
du anvende den i Det levende Søkort.
Hilsen Jens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-05-06 23:06

Ja, men gik dit spørgsmål ikke på en USB gps mus ??

På web'en står der også:

Nyt i Det Levende Søkort 2006
- GPS kan tilsluttes med USB-stik.

Hvad står der om det i vejledningen ?

Fra : kondrup

Dato : 01-05-06 23:32

Kære Bjarke
Jo, men det skal nok stadig være én der kommer med simulering af
seriel port med den software du beskriver - sådan forstår jeg også
deres FAQ på hjemmesiden.
Så jeg ville bare gerne høre fra nogen, som f.eks. Steffen, der har
fået det til at fungere, før jeg køber ind.
Hilsen
Jens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-05-06 23:44

FAQ'en til 2006 versionen er da stort set næsten tom ?? Eller er det mig der
ikke kan lede? Jeg kan kun finde noget om dette emne i V2 faq'en ...

Hvis den fungerer som i V2, så er der vel ingen grund til at skrive det op
under "nyheder" ?

Fra : Steffen Skov

Dato : 02-05-06 18:46

"kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
Så jeg ville bare gerne høre fra nogen, som f.eks. Steffen, der har
fået det til at fungere, før jeg køber ind.
Hilsen
Jens
Desværre - jeg troede 2006 ver. ville ligge hjemme i dag, da jeg købte den
lørdag, så jeg venter stadig med barnlig tålmodighed.
Hilsen
Steffen

Fra : kondrup

Dato : 02-05-06 17:23

Kære Bjarke
Næ - det var også det jeg havde set frem til - men det står ikke
nogen steder i den nye (at man kan bruge en moderne PC GPS).
Hilsen
Jens

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-06-06 19:13

[...]

Hej alle
For at forstå mit svar nu, bør man nok læse resten af tråden, da den er ret
gammel.
For 4 uger siden fik jeg endelig DLSK 2006 ind af døren. Det blev
selvfølgelig straks installeret på den blærbare, men jeg havde ikke tid til
at teste det med GPS-musen.
Det har jeg prøvet nu.
På en togrejse fra Århus til Korsør var cursoren hele tiden på skinnerne, og
jeg kunne fortælle de andre, hvornår vi kom til en ny station. I Vejle og
Fredericia skiftede jeg til søkortene, og den var der stadig.
På 2 efterfølgende sejlture var det lige så nøjagtigt.
Den før nævnter mus er nok til seriel, men der er et kabel med en lille sort
klat på ledningen medfølgende. Denne ene ende sættes i USB-porten og xp
finder en ny hardware. Når det sjov er færdigt, kan man i DLSK2006 vælge
COM-port 3 eller 5. Begge virker hos mig.
Nu har jeg ikke en passende seriel-port på min blærbar, så det kan jeg ikke
afprøve. Derfor kun USB. Men en af de andre har en mus magen til min. Han
har installeret DLSK2006 på sin blærbare på seriel-porten, og det virker
perfekt.
Så mon ikke DLSK2006 understøtter begge?
Hilsen
Steffen
----
"Jeg er ingen engel, men jeg basker tit med vingerne!"
Mae West

Fra : Kondrup

Dato : 13-06-06 21:41

Kære Steffen