Hvad sker der med brugtbåds priserne
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-04-06 16:38

Hej NG

Hvad sker der med brugtbåds priserne?

Jeg synes de er steget voldsomt meget de sidste par år, mon de forsøger at
efterligne huspriserne

Jeg har kigget lidt i den blå avis, og div. bådbaser, og kan undre mig over
at gamle både fra 70erne skal
koste 200-300.000 kr. det virker lidt ude af proportioner for mig.

Hvad mener i andre?

Mvh
JR

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 26-04-06 17:03

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNFJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over at gamle både fra 70erne skal
> koste 200-300.000 kr. det virker lidt ude af proportioner for mig.

Hej Jan

Det er også dejligt at man kan invistere i en dejlig båd, og sejle på ferie
og meget andet. Derefter kan den sælges uden at det har kostet noget, det er
da fedt.
Jeg købte en 26 fod motorbåd for 130000, sejlede 3 år og solgte den for det
samme, så dyrt behøver det ikke at være.

Mvh Finn

Fra : Calle.

Dato : 27-04-06 16:15

Finn Kristiansen wrote:
> [...]
> Jeg købte en 26 fod motorbåd for 130000, sejlede 3 år og solgte den
> for det samme, så dyrt behøver det ikke at være.

Jo førstegangkøbet er dyrt.

--
*** Calle ***

Fra : Henning

Dato : 26-04-06 17:29

On Wed, 26 Apr 2006 17:37:48 +0200, "Jan Rasmussen"
<jr@FJERNFJERNvejen-net.dk> wrote:

>Hej NG
>
>Hvad sker der med brugtbåds priserne?
>
>Jeg synes de er steget voldsomt meget de sidste par år, mon de forsøger at
>efterligne huspriserne

Sandsynligvis en dominoeffekt af netop de stigende huspriser. Større
friværdi i husene giver folk råd til andre ting, f.eks. en båd. Øget
efterspørgsel giver højere priser.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-06 22:41

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev

> Sandsynligvis en dominoeffekt af netop de stigende huspriser. Større
> friværdi i husene giver folk råd til andre ting, f.eks. en båd. Øget
> efterspørgsel giver højere priser.

Hvad får dig til at tro, at efterspørgslen på brugte både er steget?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 00:10

> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev

> Hvad får dig til at tro, at efterspørgslen på brugte både er steget?
>
> Claus
De stigende friværdier i fast ejendom kombineret med den meget lave
rente medfører at mange har adgang til meget billige lånemuligheder.
Hvis man - hvad jeg vil tro mange gør - ræsonnerer på, hvad man kan
"klare" af månedlige udgifter i form af rente og afdrag til en
lystbåd, kan det godt forklare, at man er villig til at give mere for
en brugt båd i god stand ... Måske de stigende sommerhuspriser får
nogle til at kigge sig om efter andre muligheder? Men det kunne også
forklare, at man efterspørger større både ... I mange havne er
ventetiden på en 2-3 m plads væsentligt kortere end det er at få en
3-4 m plads ... for ti-femten år siden var det næsten omvendt ... Med
de nye priser på benzin og diesel er jeg glad for at være sejl-sejler

Det der undrer mig er, at på trods af at specielt de store franske og
tyske lystbådeværfter har investeret store summer i moderne
produktionsteknologi, som også har medført markante prisnedsættelser
på nye rummelige 'cruisers' i 30-40 fods klassen - f.eks. Bavaria,
Hanse, Jeanneau m.fl. - er mange af klassikerne (som det blev nævnt
f.eks. Sagitta, men også de store Danskbyggede Drabanter, Bandholm'ere
og Bianca'er) og mange af de svensk byggede både stadig i meget høj
kurs ...

Så mon ikke "bare" der er tale om at en stor del af de
bådinteresserede har fået større købekraft de sidste 5 år og det
afspejler sig så i brugtbådspriserne ... Jeg har også hørt flere sige,
at de både, der blev fremstillet i 70'erne og 80'erne var af en
håndværksmæssig kvalitet, som mange af de nyere bådtyper ikke kan leve
op til ... måske en myte?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-06 18:22

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i

> [...]
> fremstillet i 70'erne og 80'erne var af en håndværksmæssig kvalitet, som
> mange af de nyere bådtyper ikke kan leve op til ... måske en myte?

Jeg tror, at dem, der har tjent på huslotteriet nærmere køber nye og dyrere
både. "Billige" brugte både er stadig ret svære at sælge. Dem, der vil
sejle, gør det også, uanset om de tjener lidt eller meget. Jeg tror ikke,
jeg nogen sinde har mødt folk, som har sagt, at de ikke ville sejle pga.
økonomien.

Man kan også se det i havnene, der har aldrig være så mange nye både, der
kommer vel i snit 5-6 nye både om året i hver havn, og mæglerne melder ikke
ligefrem om begejstring, når talen falder på brugte både. I øjeblikket
forøges bådmassen langt mere end der forsvinder, og det sætter naturligvis
sine spor på brugtpriserne, når der bliver flere både til det samme antal
købere.

Med hensyn til kvaliteten, så er det sikkert rigtigt. Jeg er slet ikke
imponeret over det håndværk, som de fleste både har i dag. Der er nogle få,
f.eks. Fauerby o.lign. som er flotte, men mange er ufatteligt dårlige. Det
hænger sammen med de høje omkostninger på arbejdskraft.

De kan ikke spare på materialerne, så der er kun arbejdskvaliteten tilbage.
Bare vent til kineserne begynder at bygge både til eksport!

Hvis du i øvrigt har et par millioner i overskud, så skal du begynde at
bygge " saml-selv" både i kina, det kan blive en god forretning, hvis man
holder sig til nogle få modeller og ellers streamliner produktionen, så en
del af arbejdet kan være gør det selv montage. Det kan sagtens lade sig gøre
at konstruere en båd, hvor man selv skal samle diverse ting, uden at skulle
være håndværker. Det er blot et spørgsmål om ordentlig information samt
planlægning.

Claus

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 28-04-06 18:31

..
> Bare vent til kineserne begynder at bygge både til eksport!

Det gør de allerede, i hvert fald Optimistjoller. Til ½ pris.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-04-06 10:30

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev

> Det gør de allerede, i hvert fald Optimistjoller. Til ½ pris.

Det andet skal nok komme, men mange producenter er nok skræmte af Grand
Banks historie, selv om man ikke kan sammenligne singapore og honkong med
det egentlige kina.

Claus

Fra : Calle.

Dato : 27-04-06 16:18

Claus Tersgov wrote:
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev

> Hvad får dig til at tro, at efterspørgslen på brugte både er steget?

Mange betaler det vilde for havudsigt nu om dage.
Har de så endeligt fået det vil de endnu tættere på.

Godt jeg kun gan 400,000 for 1200m2 grund og 150m2 hus med havudsigt på den
ene side, og mindre skov & marker på den anden.
Jeg vil ikke klage over handelen!

--
*** Calle ***

Fra : Gunnar Holm

Dato : 26-04-06 19:39

Hej med jer.

En anden tanke kan jo også være alt det udstyr, for snesevis af tusinde, som
vi stopper i vore både og som vi tror, at vi absolut ikke kan undvære, det
koster jo også.
Endvidere kunne det jo være fordi, at netop 70er bådene nu har gennemgået
gennemgribende restaureringer, med ny motor osv. For en ny motor kan man
roligt regne med at slippe mindst 100000kr. med det hele.

Som det også blev nævnt, så er det jo meget fint den dag man skal sælge
igen, hvilket der betyder at det har været en væsentlig bedre investering
end feks. i en bil.

Mvh.
Gunnar.

Fra : ...

Dato : 26-04-06 20:26

Kig lidt nærmere på priserne.
Holder du øje med dem, så vil du se at de falder lidt, lige i øjeblikket.
Der er nok nogen som skal sælge, for underligt nok, bliver det nemmere at
finde en båd til en rimelig pris, jo længere vi kommer hem mod sommeren. Får
vi en "dårlig" sommer, så vil priserne sikkert ændre sig lidt til den ene
side, får vi en varm sommer, vil priserne ændre sig til den anden side.
Og renten er som solen, nogen gange er det varmt, andre gange er det koldt.

Og, der er lige så mange priser som der er både. Der er meget forskel på
hvad du får for pengene. I hvert fald, på både fra 70'erne. Jeg har kigget
på et par, stort set ens, både. Den ene var stærkt nedslidt, måske mest
anvendelig til ophug, den anden var "som ny", de kostede begge stort set det
samme, 250 & 275 kilo. Hvis man tog udstyret i betragtning, så var der endnu
mere forskel, for den dårligste båd, var stort set uden udstyr, og den
bedste båd var med "alt". I det her tilfælde drejede det sig om nyere udstyr
for anslået 100 kilo.

Som et andet eksempel. Så gik jeg for en del år siden og savlede over en
sagitta 35, den gang kostede den 160 kilo. Nu forlanger de 3 gange så meget.
Det vil altså sige, at de har "hentet" omkring 300 kilo, på omkring 10 år.
Det hjælper jo en del på omkostningerne ved at have en båd.
Modsat. Har jeg også set nyere både på omkring 38 - 42 fod, som bliver solgt
en lille halv mille under nyprisen. Hvis det derfor koster 100 kilo i
afskrivning om året, plus de yderligere omkostninger, så er det dyrt at have
båd.

Alt kapitalanbringelse er spekulation.
Og gamle amerikanerbiler, er også blevet dyre. Øser, som man for år siden
kunne købe af naboens knægt, for 25 kilo, de koster op til 250 kilo idag.
Hmmm. hvorfor købte man så ikke lige 10 af dem for 10 år siden. Det var nok
fordi at man ikke ville give bankrådgiveren et hjerteanfald af grin.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-06 12:13

For et års tid siden hvor jeg sad og trævlede en masse gamle bådblad igennem
fra midten af halvfjerdserne og til i dag (for at finde indhold til
www.maximalt.dk). Jeg stødte på en masse gamle prisoversigter. Jeg
interesserede mig jo mest for MAXI både, men generelt slog det mig hvor
konstante priserne var. En maxi 77 kostede mellem 90 og 140.000 kr. afhængig
af udstyr og årgang da den blev solgt i halvfjerdserne. Prisfaldet (lille
som det er på en kendt mærkebåd) har været meget jævnt op gennem firserne og
halvfemserne og bådene sælges i dag til mellem 60 og 90.000 kr. Naturligvis
størst fald i starten og mindre senere hen.

Jeg kunne stort set ikke genkende hverken op eller nedgangstider i
udviklingen og kartoffelkuren (som selv skaffede mig et hus til halv pris,
der i dag kan sælges for en faktor 3-4 af hvad jeg gav dengang) kan ikke
engang genkendes særligt tydeligt.

Men jeg må indrømme det undrer mig. PÅ andre luksusvarer (specialbiler og
sommerhuse) kan man jo se tydelige konjunktur udsving. Jeg fristes til at
konkludere, at det er fordi det ikke er luksus men en livsnødvendighed, men
konen er ikke helt hoppet på den ...

Men jeg går også og undrer mig om den massive invasion af billigere baviaria
både ikke får en effekt på priserne. Der er vel grænser for hvor mange der
vil have båd og de gamle bliver jo ikke smidt ud til storskrald.

Bjarke

Fra : ...

Dato : 30-04-06 15:48

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse

Klipper lidt i din tekst---

> [...]
> konkludere, at det er fordi det ikke er luksus men en livsnødvendighed,
> men konen er ikke helt hoppet på den ...

Du må motivere hende bedre

Jeg er heller ikke helt enig med dig. Jeg husker at der var mange billige
både en overgang, problemet var, at der ikke var nogen der købte dem. Jeg
ville bla. gerne have købt båd på det tidspunkt, men kunne ikke financierer
den, med mindre jeg havde 50 % i kontanter, det havde jeg desværre ikke.
Hvis alle andre fik samme besked, så låses markedet fast, og man holder bare
liv i dem som på tidspunktet har båd.

> Men jeg går også og undrer mig om den massive invasion af billigere
> baviaria både ikke får en effekt på priserne. Der er vel grænser for hvor
> mange der vil have båd og de gamle bliver jo ikke smidt ud til storskrald.

Nogen af de gamle skulle i containeren.

Der er også rigtigt mange der mener, de kan få "næsten" det sammen for deres
gamle båd, som man skal give for en ny. I bla. DBA er der mange både som har
været til salg, rigtigt rigtigt længe. Vi har også kigget efter sådan et par
stykker, men min kones bemærkning til det er, at så vil hun hellere deltage
i det sidste og købe en ny / nyere Bavaria. Det kan jeg godt følge hende i
Hvad det angår, er jeg nok den som er mest tilbageholdende, syns at over
en mille er mange penge for en båd, der skulle jo gerne være råd til at
bruge den uden for havnen også.
Jeg tror, der går lidt tid, inden vi ser en ordentlig Bavaria-effekt, næste
lavkonjunktur, en kartoffelkur, eller når dem som nu har købt ny båd, vil
skifte eller afhænde. Som du selv er inde på, så vil markedet blive mættet,
og senere overmættet. Du skal pt. ikke lede længe, så vil du opdage at der
er både i prisklassen over 1,5 mille, som er blevet sat 3 - 500 kilo ned.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-06 16:58

Ja,, det kan godt være det er rigtigt. Jeg kunne bare ikke rigtigt se det ud
af det jeg fandt i bådbladene, men jeg kiggede nu også mest på "alm.
Maxi'er" a'la 77 og de ligger jo i den lidt nemmere ende og bliver ofte
solgt uden finansiering. Så det kan være de er mindre følsomme.

Hvornår (årstal) var det du fik det 50% svar ?

Bjarke

Fra : ...

Dato : 30-04-06 20:11

Det har været for ca. 7 - 8 år siden. Fik samme besked tidligere, da jeg
ville erstatte min lille hårdt prøvede Boheme, med en Blue Dane, men det var
tilbage omkring kartoffelkuren.
Situationen er nu lidt anderledes, så nu behøver jeg ikke side nede i banken
med hatten i hånden. Og det er endelig lykkedes at overbevise konen om, at
en båd er en livsnødvendighed

Efter vi har været rundt og kigge, en hel del, er vi nået frem til at det
bliver noget i retning af 35 fod, måske en lille smule større men ikke
mindre. Det har passet bedst med vores ( hendes ) krav til plads, og mine
krav til at kunne sejle den selv, sødygtighed osv.. Konen kan godt li' en
lidt moderne båd, som f.eks. Bavaria, jeg vil hellere have en lidt ældre
båd, mest pga. pengene. Vandet klugger jo ens, uanset hvad den har
kostet. Jeg har også nogen krav til udstyret, som jeg gerne bruger mindst
100 kilo ekstra på. Og så vil jeg hellere sejle jorden rundt en gang eller
to, end jeg vil bruge en mille på at ligge i en havn med en ny båd.
Der er meget at vælge imellem, hvis man vil kigge efter en brugt. Prisen er
ofte til at snakke om, eller man snakker nemt 25 % af prisen, eller mere.
Lige pt. væver vi lidt omkring et kig på en båd, hvor vi allerede i
telefonen fik afslag fra 380 kilo til 280 kilo. Men det er en køretur på
næsten 900 km, hvis vi skal frem og tilbage for at se den. Bliver nok nød
til at gøre det
I den anden ende af prisklassen, har jeg mailet lidt omkring en lidt større
brugt båd, der ligger i middelhavet. Noget som man kan kalde et velsejlende
sommerhus, der mangler virkeligt ikke noget, hverken i plads eller udstyr.
Prisen er omkring en mille + moms. Men så har jeg opdaget at den kommer
noget over 15 m, så derfor skal man hen og tage Yagtskipper, det er jeg ikke
sikker på jeg gider bruge min tid på. Noget andet er driftomkostningen, som
er noget voldsom på sådan en skude. Man kan jo få en hel bil for samme pris,
hvis (når) motoren brænder af. For ikke at snakke om pladsleje, forsikring,
og den helt almindelige vedligeholdelse. Og igen, så vil jeg hellere sejle
jorden rundt et par gange, end ligge i havn og drømme om det.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-06 21:29

OK, det var da noget af en reduktion. Det må have været i udlandet. Hvilket
land ?? Nysgerrig, da jeg jo selv går og kigger....

Forskellen på en ny og brugt er jo ikke stor, men jeg synes der er mere sjæl
og kvalitet i de "gamle" (fra 80-00).

Fra : A.Kaup

Dato : 11-05-06 06:59

>Men så har jeg opdaget at den kommer
>noget over 15 m, så derfor skal man hen og tage Yagtskipper, det er jeg ikke
>sikker på jeg gider bruge min tid på.

Hvad tænker du specielt på her? Er den over 20 brt, eller er det et
forsikringsspørsmål?
Ellers skal jeg have pudset reglerne ang. bådstørrelse vs "kørekort"
op?
Mvh. Akaup

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-05-06 20:22

Ja, 20brt reglen er for nogle år afløst af en 15 meter regel ...

Bjarke