Ekkolod kompatibelt med gl. Seafarer 5
Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 26-04-06 11:27

Hej,

Min nyerhvervede Bianca 27 har et gammel ekkolod (seafarer 5) som
trænger til udskiftning til noget digitalt.

Nogen som ved om jeg kan finde modeller der genbruger den gamle
transducer ( eller hvad den hedder) ?

Mvh
/Frank

Ps.: Selvfølgelig gerne så billigt som muligt.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-06 14:17

Hej Frank,

Tjaa...det vil nok være en dårlig løsning når du nu har
besluttet at det skal være noget digitalt.
De nye sendeenheder afgiver betydelig større effekt til
transduceren end den kan tåle. Nye transducere kan fås med andre
spredningsvinkler og desuden kan den gamle transducer være
revnet i krystallet og virker derfor dårligt.
Hvad med at købe et instrument som kan vise dig flere data
enkeltvis eller samlet.
Jeg tænker her på Raydata eller tilsvarende som viser både
fart/dybde/navinstrument. Det er SeaTalk kompatibel, har NMEA
0183 indgang, virker som nav-repeater med GPS input. Dermed får
du også kompaskursen m.m. Det er vandtæt, store tal, nem at
montere, fart og dybde transducer leveres med 13 meter kabel til
hver.
Tilslutter du også en autopilot får du også styredata.
Transduceren til dybde kan du montere lige i centerlinien foran
kølen og det endda inden i skroget. Den sender så kraftigt at
tykkelsen af glasfiberskroget ikke har den store betydning.
I farttransduceren sidder der tillige en vandtemperaturføler, så
har man en indikation af om badevandet er passende.

Hermed er du nede på kun at have to instrumenter i cockpittet,
kombinationsinstrumentet og autopiloten, om du ønsker at have en
autopilot ombord. GPS og evt. PC med navprogrammer og søkort kan
stå godt beskyttet om læ. De væsentlige data kan du se på
instrumenterne i cockpittet, planlægning og søkort foregår nede.
Man skal jo ikke sidde med næsen i en søkortplotter i cockpittet
hele tiden; men nyde sejladsen, trimme sejl og holde udkik.

Mvh/Harding

Fra : Ole P.

Dato : 26-04-06 14:41

<frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse

>Min nyerhvervede Bianca 27 har et gammel ekkolod (seafarer 5) som
>trænger til udskiftning til noget digitalt.

Det ER da digitalt (lysdiode tænd, lysdiode sluk, motor kør 1 omgang,
lysdiode tænd...etc.)
[- Kunne ikke nære mig.. ]

>Nogen som ved om jeg kan finde modeller der genbruger den gamle
>transducer ( eller hvad den hedder) ?

Det tror jeg er en dårlig ide. Transduceren er gammel og måske helt indstøbt
som min var, og her var det transduceren der stod af sidste år.
Det var også et Seafarer 5.

Måske er din log også gammel og trænger til fornyelse.

Jeg fandt et kombi log + lod; et 'Silva Star Sea Data' på tilbud til vist
lidt over 2000 kr og så får man havtemperaturen med i købet.

Det var en fornøjelse at se 3 gamle, store og klodsede instrumenter
(Seafarer5, repeater for do. og en Danavigate 3000 log) erstattet af eet
lille smart display med store letaflæselige tal og kun 4 betj. knapper.
Så megen ny plads der blev i cockpittet og under læ da de gamle instrumenter
kom væk.

--

Hilsen Ole
(Fjern x'erne i mailadr.)

Fra : Niels & Astrid

Dato : 26-04-06 21:10

[...]

Så er det da godt at der er nogle der stadig kan bruge det gamle materiel,
når de ny sender med stor udgangseffekt. Mærkerne NASA ell. Target. bruger
lige akkuret den type transducer som brugtes til Seafarer. Nemlig 150 Khz.
Nææh vist er det ikke højteknologisk, men det var jo heller ikke det du
spurgte om. mvh Niels F.

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 27-04-06 08:52

Takker for de flotte og brugbare svar...

Tror jeg dropper den gamle Transducer og går efter en Raymarine ST40 -
hedder den vist.

Set til godt 1.800,-

Iøvrigt har jeg en lidt ældre Garmin 162 som for små 2.000 kan blive
til kortplotter med Bluechart CD - I sådan et tilfælde er
nødvendigheden af et ekkolod vil minimal ? Spørger som newbie inden
for sejlbåde så bær over med mig

Mvh
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 12:09

hvis du tør handle på nettet er her ST40 bidata med transducere for omk 2k

http://www.seamarknunn.com/catalog/items/item16090.htm

\michael

Fra : Henrik B

Dato : 28-04-06 08:12

Michael Frøkjær skrev:
> hvis du tør handle på nettet er her ST40 bidata med transducere for omk 2k
>
> http://www.seamarknunn.com/catalog/items/item16090.htm

Tjaa, og netbaad.com har det til 2099,-

http://netbaad.com//product.asp?product=74&sub=0&page=1

og en Nasa Clipper til 1949,-

http://netbaad.com//product.asp?product=103&sub=0&page=1

Nasa lod-transduceren har samme størrelse som Seafarer-transduceren, så
du kan genbruge det gamle lod-transducerhul.

Henrik.

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 28-04-06 20:34

Jeg har en NASA transducer i overskud. Da jeg købte mit NASA ekkolod i sin
tid viste det sig at transduceren fysisk var magen til den gamle jeg havde
og da de også virkede sammen, gad jeg ikke skifte den ud.

Nu er denne gruppe jo ikke til køb/salg men jeg gider ikke lige lave et
indlæg i køb/salg så ...

/Kim

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 28-04-06 07:46

Det tør jeg sådan set godt....

Er der nogen der har positive erfaringer med www.seamarknunn.com ?

Så kan jeg købe både Bluechart CD og kabel i samme omgang

Mvh
/Frank

Fra : Ole P.

Dato : 28-04-06 08:37

Er der nogen der har positive erfaringer med www.seamarknunn.com ?

Ja, det har jeg med flere.
Se tråden fra 21/4 med titlen: "Kan det betale sig at købe bådudstyr online
fra udlandet?"

--
Hilsen Ole
(Fjern x'erne i mailadr.)

Fra : A.Kaup

Dato : 11-05-06 07:23

>Iøvrigt har jeg en lidt ældre Garmin 162 som for små 2.000 kan blive
>til kortplotter med Bluechart CD - I sådan et tilfælde er
>nødvendigheden af et ekkolod vil minimal ?

Brug loddet, og brug det i tide!
Sådan står der i mange af de store lyseblå skibe - nok ikke uden
grund

Mvh. Akaup.