Revner i træmast
Fra : Andreas

Dato : 25-04-06 11:26

Hej.

Min træmast har nogle lange revner - nogle af dem flere meter. De er
typisk et par centimeter dybe, nogle steder op til fem cm.

Jeg har tænkt mig at spartle dem ud og lakere over, men jeg er bange
for at træet stadig er fugtigt inde i masten. Jeg har ikke mulighed
for at få masten indedørs og tørre rigtig igennem. Hvis jeg ikke
gør noget, vokser revnerne vel yderligere?

Hvad gør man?

Mvh
Andreas.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 25-04-06 16:36

Hvis der er de revner så er det jo netop fordi træet er tørt indeni
, ---- det du gør er at finde noget at spartle med som _ikke_ tørrer
eller hærder, sådan at hvis træet igen udvider sig , så vil den
bløde spartelmasse blive presset ud istedet for at skabe større
revner.

Fra : Andreas

Dato : 25-04-06 21:12

Tak for svaret.

Kan lak holder på elastisk spartelmasse?

Har du et konkret bud på, hvad der ville være godt at spartle med?

Mvh
Andreas

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 25-04-06 23:38

Ja hvis lakken er af en blød type ,som f.eks. alm. Gulvlak der er
mindst lige så god næsten, som den dyrere bådlak (polyurethane) .
-------- Du kan ovenikøbet lakkere direkte oveni våd linolie , eller
en pletvis tør olieret overflade ; lak og olie vil blot blande sig i
laget mellem dem ,og min erfaring er, at det er noget VRØVL at "Olie"
og lak ikke duer sammen ( læg mærke til at jeg skerv "Olie" fordi
Linolie er jo netop IKKE smøreolie.
Jeg har erfaringer med Bivoks opløst i Veg.Terpentin som tilsætning
til lakken ; SÅ holder den og Bivoks'n lægger sig faktisk i
overfladen og kan poleres med en klud efter lakken er tør ---- der er
mange kloge hoveder der vil fortælle dig at olie og lak ikke må
bruges sammen, det er fordi de ikke ved nogetsomhelst og aldrig har
prøvet, men faktisk er det en god ide at lakkere med de almindelige
polyurethan lakker, direkte ovenpå Linolien, bare du har tørret det
overskydende af med en terpentin klud, det holder faktisk bedst, men
første gang lak er så tilgengæld dobbelt så lang tid om at tørre.
Der findes forskellige typer fugemasse der danner "skind" og altså
ikke gennem hærder.

P.C.

Fra : Per Svendsen

Dato : 27-04-06 20:59

Bådlak er tilsat UV-filter, således at træet ikke bleges mere end højst
nødvendigt.
Ellers er der vist ikke den store forskel.
mvh PerS

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-06 09:58

Hej Andreas,

Der er lige kommet et nyt og lovende produkt på markedet, det
hedder TEC7. det er et miljøvenligt højkvalitets MS-polymer der
kan anvendes både som lim-, fuge- og tætningsmasse. Det har en
flexibilitet på over 35%.
Det har enestående vedhæftningsegenskaber, stor modstand mod UV-
stråler og svamp, hærder hurtigt, hærder uden at krympe,
forbliver flexibelt, modstår vibrationer, klæber på såvel
fugtige som tørre overflader, kan anvendes såvel inden- som
udendørs, og det er ikke giftigt, angriber ikke syntetiske
materialer, erstatter siliconeforsejlinger og butyl
gummiforsejlinger, anvendes på polyester, polystyrenskum, våde
overflader og endda under vand, kan overmales med alle
almindelige malinger og lakker. Er påføringsoverfladen snavset
renses med TEC7 cleaner og/eller FOAM7. Afslut alle samlinger og
rengør værktæj med TEC7 Cleaner.
Det nye produkt koster 109,- i tømmerhandlere og
bådudstyrsforretninger.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-06 22:48

"Harding E. Larsen (slet 20J7S)" <harding@20J7Slarsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> rengør værktæj med TEC7 Cleaner.
> Det nye produkt koster 109,- i tømmerhandlere og

Er dr kr. 109,- så inkl. alle de special rensemidler, som åbenbart er
nødvendigt for at man kan bruge produktet?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-06 22:45

[...]

Man fortæller allerførst, hvilken type mast, der er tale om. Hvis det er en
pælmast, så er det helt normalt, og så må du *ikke* foretage dig noget. Er
den limet, lamineret eller andet, må du forklare nærmere.

Claus

Fra : Andreas

Dato : 28-04-06 07:30

Hej Claus.

Hvis pælmast betyder massivt træ, så er det er en pælmast.

Hvis jeg ikke foretager mig noget bliver det vel være hvert år?

Mvh
Andreas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-06 17:30

"Andreas" <andreaslundsfryd@gmail.com> skrev

Hvis pælmast betyder massivt træ, så er det er en pælmast.
Hvis jeg ikke foretager mig noget bliver det vel være hvert år?

Nej, når først træet har sat sig, så bliver det sådan. Bare brug de
normale midler til træbeskyttelse, men fyld * ikke* noget i revnerne, fordi
så begynder den bare at revne andre steder, når den ikke kan arbejde.

Revner i en pælmast er umuligt at undgå, fordi træet jo er "levende".

Claus

Fra : Andreas

Dato : 01-05-06 11:34

Tak for alle svarerne.

Jeg følger Claus' råd, og hvis revnerne udvider sig yderligere tager
jeg emnet op igen.

mvh
Andreas