Landladeren - Voltmaster - "stået af"?
Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 21:49

I forbindelse med søsætning har jeg konstateret, at min lader af
mærket Voltmaster (grøn forside med lodrette alu køleribber - ca 12 *
25 cm og 3-4 cm i dybden) pludselig ikke fungerer. Den får 220V, men
der sker intet. Da den var installeret i båden ved købet, har jeg
desværre ingen brugervejledning og jeg kan ikke helt gennemskue hele
installationen, der består af tre batterier og der sidder et
skillerelæ et sted ...

Der sidder en lille grøn "diodelignende fyr" øverst på laderen, men
den lyser ikke ... Der er ingen knapper - kun 220V ind og tre
ledninger ud: En "føler" (tror jeg) og kraftige + og - (når jeg måler
på dem viser voltmeteret 12,68 V) ... Den plejer have en meget
karakteristisk og tydelig lyd afhængigt af, hvor meget den "arbejder",
dvs. det lyder som om den kører op og ned - men pt. "siger den intet"
.... Kan såden én pludselig stå af? Kan det være et relæ, der blokerer?

Jeg mener ikke laderen er mere end tre år gammel ... Jeg har prøvet
Google med Voltmaster, men kan ikke finde den ...

Nogen i gruppen, der har kendskab til sådan en fyr og en idé til, hvad
jeg kan gøre?

mvh&pft
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 02:43

Hvor svært kan det være???
Det slog mig pludselig at prøve www.voltmaster.com ... og vupti,
hvabehar, dér kan jeg finde specifikationer mv.
Men jeg har desværre ikke kunnet finde en god forklaring på at den er
i udu ...
Der står noget med en "internal fuse - not replaceable" - måske, jeg
skulle prøve at finde den ...
Men jeg er stadig overordentlig modtagelig for gode forslag til
fejlsøgning ...
--

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>I forbindelse med søsætning har jeg konstateret, at min lader af
>mærket Voltmaster (grøn forside med lodrette alu køleribber - ca 12 *
>25 cm og 3-4 cm i dybden) pludselig ikke fungerer.
SNIP ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-04-06 07:27

Hej Flemming,

Det er ikke ualmindeligt at der er stoppet en sikring ind mellem
de yderste viklinger på trafoen.
Alternativt sidder der en på printpladen.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 11:05

Elektrikeren konstaterede tørt, at laderen var stået af, demonterede
den og vil tage en snak med importøren, idet jeg bemærkede, at en
kvalitetslader vel ikke "stod af" efter tre år ...
"cross your fingers friends!" ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-04-06 14:01

> [...]
> og vil tage en snak med importøren, idet jeg bemærkede, at en
> kvalitetslader vel ikke "stod af" efter tre år ...

Hejsa
Det er da slemt! Jeg håber for dig at forhandleren vil gå ud over garantien.
Ellers må vi jo stemple den som en "ikke" kvalitetslader!
Krydsede fingrer og ben
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-04-06 16:56

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev

> Ellers må vi jo stemple den som en "ikke" kvalitetslader!

Skulle man være lidt spydig, så kunne man sige, at det har producenten
allerede selv gjort bare med navnet..

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 09:17

Når du måler 12,68V, er det så med batteriet tilsluttet eller ej ?
Hvis batteriet er koblet fra og den interne sikring er sprunget, kan du ikke
måle noget på udgangen.
/Olau

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 20:47

"Olau" <olau(a)mail.dk> skrev i en meddelelse
> Når du måler 12,68V, er det så med batteriet tilsluttet eller ej ?
> Hvis batteriet er koblet fra og den interne sikring er sprunget, kan
> du ikke måle noget på udgangen.
> /Olau

Jeg målte bare på de to ledninger, der kommer ud af laderen mens de
var forbundet til batterierne og der var strøm på laderen og derefter
når jeg slukkede for de 220V og i begge tilfælde viste den 12,68V ...
Jeg har i dag fået skilt laderen ad, og den interne sikring 20A var
(desværre ;-| ...) helt i orden. Der var ikke spænding på de to "tykke
ledninger", når laderen var "alene" og med 220V input ... Der sidder
også et relæ lige ved siden med "mange" ledninger på - og der stopper
min "nysgerrighed" ... så jeg har besluttet at tilkalde fagmand, som
kommer på fredag ... Jeg fandt data om enheden, som er knap tre år
gammel, her:
http://www.mastervolt.com/product.asp?ID=250&rd=q1HdY

Og jeg beklager - det er ikke Voltmaster, men Mastervolt ... akja,
faktorerenes orden ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 25-04-06 19:03

> [...]
> den kører op og ned - men pt. "siger den intet" ... Kan såden én pludselig
> stå af? Kan det være et relæ, der blokerer?

Hej Flemming
Prøv først at pille ledningerne fra laderen ud af alle kredsløb, og så måle
på dem. Derefter kan du koble de 2 ladeledninger til en akkumulator, der
kun har forbindelse til laderen. Virker det ikke har du et problem med
laderen, eller akkumulateren er ødelagt.
Hilsen
Steffen (Der ikke tager strøm på dig)!

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 20:54

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
SNIP
> [...]
> Steffen (Der ikke tager strøm på dig)!
> --
> "Havet bringer hvert menneske nyt håb, som

Hej Steffen, tak for dit input. Se mit svar ovenfor til Olau ... Jeg
har forsøgt, at gøre de simple ting, som jeg kan klare og har derpå
resigneret og tilkaldt en fagmand ... Mit problem er, at jeg ikke ved
om den der "føler" (den tredie ledning ud af laderen) giver laderen
det input, at "alt er iorden - der skal ikke lades nu" - eller om
laderen simpelthen er stået af, og min indsigt i ledningsføringen er
rystende ringe, så jeg har kapituleret - og takker for din hjælpsomhed
....og håber på at en fagmand på fredag siger: "Det var bare relæet der
hang og det skifter vi ...".
Ja hvor naiv kan man være? Jeg melder tilbage, når jeg har fået
"dommen" ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-06 22:56

> [...]
> på fredag siger: "Det var bare relæet der hang og det skifter vi ...".
> Ja hvor naiv kan man være? Jeg melder tilbage, når jeg har fået "dommen"

Den tredie ledning er sikkert bare en temperaturføler til batterierne, og
den har ikke så meget at sige. Selv om der ikke er batteri på laderen, så
skal den starte om, så den første ladecyklus starter. Det skal du kunne
måle. Stort set alle switchmodeladere kan bruges som spændingsforsynere, så
der bør være spænding på ved opstart.

Husk i øvrigt, at der er ca. 75.000 volt på printet ved den lille trafo og
de to MOS FEET, og der er rigeligt strøm nok til at slå ihjel

Bare så man ikke tror, at der kun er tale om 12 volt.....

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 00:18

> [...]

> ihjel
>
> Bare så man ikke tror, at der kun er tale om 12 volt.....

UPS ... Det havde jeg ingen anelse om ... Men det bestyrker afgørende
min beslutning om at bede en fagmand kigge på sagen ...;-}

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-06 17:35

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> UPS ... Det havde jeg ingen anelse om ... Men det bestyrker afgørende min
> beslutning om at bede en fagmand kigge på sagen ...;-}

Få først en reparationspris samt info om evt. garanti. Switchmode er noget
lort at reparere, og det kan sikkert ikke betale sig, fordi det kan være ret
kompliceret at finde fejlen, navnlig hvis det er en periodisk fejl.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-06 11:53

75.000 volt ?? Er det ikke bare en normal switchmode ?

75.000 volt er cirka det dobbelte af en tændspole på en bil og kan trække et
gnistgab på flere cm.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-06 16:40

Hej Bjarke,

Fra en kilde med 75.000 volt kan der trækkes en gnist på ca 7,5
cm. man regner med 1000 volt for hver mm.
75.000 volt er ca 3 gange den spænding der er på billedrøret på
et alm. TV.
Sådanne spændinger optræder ikke i en 12 volt lader, uanset
fabrikat.

Mvh/Harding

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.de> (nej, det skal

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-04-06 17:11

"Harding E. Larsen (slet 491NP)" <harding@491NPlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> 75.000 volt er ca 3 gange den spænding der er på billedrøret på
> et alm. TV.

Hvad har en billedsrørskanon at gøre med en push-pull konverter???
Hvorfor kan du aldrig holde dig til emnet, men blande andre ting ind i
debatten?

> Sådanne spændinger optræder ikke i en 12 volt lader, uanset
> fabrikat.

For det første er der mange ladere, som er lavet ens til både 24 og 12 volt,
da man bare ændrer lidt i konverteren.

Kunne du ikke komme med nogle eksempler på, hvilke spændinger, der så kan
findes i en switchmode psu lavet efter MOSFET push-pull konvertere? Det kan
godt være, at det kun er 30-50 Kvolt ved ladere med en lille effekt, men det
mener du måske er ufarligt?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-06 17:55

Ahh tak for at opfriskningen af lærdommen. Jeg sad og kunne ikke huske
tommelfingerreglen så jeg skrev bare "flere" cm.

Ja, der ville godt nok skulle være langt mellem ledningerne inden i
kabinettet ....

De maksimale spændinger i en switchmode er rod 2 * 230 volt lig ca 320 volt.
Cut off i kurven generer nogle peaks der er noget højere, men der er ikke
ret meget energi i disse peaks og de er "farligere" for radioer (støj) end
de er for mennesker.

- men 320 volt er jo heller ikke at kimse af, så man skal holde nallerne væk

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 491NP)" <harding@491NPlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11464118620.812492661351122@dtext.news.tele.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-04-06 17:35

> [...]
være med K da jeg er dansker)> skrev

> 75.000 volt er cirka det dobbelte af en tændspole på en bil og kan trække

Det er også derfor, at der er fareskilt med højspænding på enheden, og at
man skal holde fingrene væk

Det er også grunden til, at både trafo og MOSFET er pakket godt ind. Ofte er
trafoen en helstøbt enhed. Men hynsyn til gnistgabet, så er det rigtigt, at
10kv trækker en gnist på en cm, men husk, at det er ved *uisolerede* poler.
Sætter man f.eks. et stykke papir mellem tændrøret, så er gnisten allerede
stoppet. En normal tændspole har 10-15 kv som iøvrigt er opnået ved
induktion og ikke transformation.

En lille lader på ca 120 watt har nok ikke så høje spændinger i konverteren,
nok nærmere omkring de 30-40 Kvolt, men det er stadig nok til at blive slået
ihjel, fordi der er strøm bag ved. Men en stor lader kan snildt have en
MOSFET spænding på 70-80 kv. alt efter det princip, man laver switscmoden
efter. Laderens spænding har ikke det helt store at sige set i relation til
MOSFET og højspænding, det er stort set et fedt, om det er 12v 30a eller
omvendt. Princippet i switchmoden er det samme, det er samme energi, man
hiver ud af konverteren.

Som tidligere beskrevet her i gruppen, har jeg engang hældt 20 liter vand i
en lånt lader, som stod inde i min ovn, og den gnist/brag glemmer jeg ikke
lige med det samme...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-06 18:04

Jeg kan simpelthen ikke fatte hvor du får den ide fra. Push-pull bruger man
jo når man skal opnår en højere spænding end på indgangen. De switchmode
forsyninger der bruges i både og som omformer 230 volt til lavere spændinger
snitter bare AC'en op i bidder som der så ensrettes og udglattes.

Men OK, hvis man kan finde på at sætte sin lader i ovnen og tilmed hælde 20
liter vand derind så kan man jo også muntre sig med at lave ejendommelige
elektronikkonstruktioner.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-06 19:23

Hej Bjarke,

Man udtrykte det tidligere således at det ene
kredsløb "skubbede" når det andet "trak", hvilket har givet det
navnet Pusk-Pull. Det er ikke nogen heldig betegnelse, for i
virkeligheden forholder det ene kredsløb sig passivt, medens det
andet arbejder.
Man skelner mellem forskellige grader af push-pull alt efter
arbejdspunktets placering på udgangskarakteristikkerne.
Klasse A. Arbejdspunkterne ligger midt i de normale
udstyringsområder. Begge forstærkerelementer virker altså som
enkelttrin. man får større belastningsevne.
Klasse AB. Hvert forstærkerelement tager sig fortrinsvis af sin
halvbølge af indgangssignalet, idet den del af de modsatte dog
overføres.
Klasse B. Hvert forstærkerelement tager kun en halvbølge.

Det er jo dybt godnat at at løfte spændinge op, der er jo
rigelig energi til at strømstyre ved en lav spænding på 12 volt.

Hvad mener du med at sætte laderen i ovnen og tilmed hælde 20
liter vand derind? Det virker jo ikke særligt klogt.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-06 21:20

OK, jeg troede han med push/pull mente teknikken hvor man oscillerer
spændingen op og opnår en spæningsstigning. Jeg er jo lidt teoretiker på
området (har kun bygget en enkelt eller 2 for mange år siden), så jeg lod
mig forvirre.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet ACPLG)" <harding@ACPLGlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11464216000.0118729973176563@dtext.news.tele.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-06 13:15

"Harding E. Larsen (slet ACPLG)" <harding@ACPLGlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Man udtrykte det tidligere således at det ene
> kredsløb "skubbede" når det andet "trak", hvilket har givet det

Snip det rene vrøv!

Det du omtaler har intet, absolut intet at gøre med men PP converter.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 10:41

Blot en lille follow up på denne "sag" og tak for de mange
konstruktive forslag.

Importøren af Mastervolt i Danmark, Erik Sejersten,
http://www.sej-tech.dk/ har tilbudt mig kreditering af den defekte
lader til fuld pris ved køb af en anden lader, så jeg har besluttet at
"upgradere min landladekapacitet" fra 15A til 35A og den nye lader er
på vej til Helsingør ...

Det er jeg meget tilfreds med. EOD.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-05-06 17:15

Hej Flemming,

Det var da en rimelig udgang på problemet med den defekte lader.
Det giver mange amperer til din rådighed om du får brug for det.

Også tak for fabrikantens link. Heldigvis laver han ikke ladere,
eller skriver noget om 75.000 volt. Det er betryggende.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 18:39

Jo tak, jeg er stadig "alive" og slap for rap over fingrene og har nu
installeret den nye lader og den fungerer fint, og er - overraskende
nok - mindre "lydgivende" end den gamle. Jeg har også bestilt en
batterimonitor, som skulle kunne give et ganske godt billede af
batteribankens tilstand ...
http://www.mastervolt.com/product.asp?ID=858&rd=zBhgy
Den skulle komme i næste uge, hvor jeg også skal have installeret
reparationssættet til vandpumpen ... Men så er jeg vist også sejlklar

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-05-06 19:45

Hej Flemming,

Ja, jeg så nodt nok monitoren på fabrikantens hjemmeside.
Det kan blive noget herligt legetøj, både at få den indstillet
korrekt og i anvendelse.
God fornøjelse.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 21:05

Hemed blot en kort follow up. Fik krediteret den defekte (15A) til
fuld pris. Bestilte en ny på 35A og den fungerer perfekt. Og har i dag
tilkoblet en batterimonitor, som via en shunt kan give ganske
detaljeret information om batteriernes tilstand og aktuelt forbrug
m.v. Så nu skulle der være styr på "el-situationen" igen.