dulighedsbevis ?
Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 15:52

Hejsa Sejlere

Den gamle har lige købt en Apollo 32, så mon ikke jeg skal låne den lidt i
sommerferien
Den har lige et par HK under grænsen for at man skal ha speedbådsbevis..,
men det ville jo nok være en god ide for ens egen skyld at tage et
dulighedsbevis, men hvor gøres dette billigst på sydsjælland (næstved)

Nogle der har en ide ?

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 16:07

er et speedbådsbevis lige så godt som duligheds bevis ?

Mvh
Morten

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-04-06 18:54

Juel wrote:
> er et speedbådsbevis lige så godt som duligheds bevis ?

Nej

- Lars

Fra : Lars

Dato : 23-04-06 16:33

> Nogle der har en ide ?

Hej.
Til det skiw vil du afgjort have mest ud af et regulært duelighedsbevis.
Mange af os har taget det på aftenskole eller i den lokale sejlklub.

Hvis du kigger på
http://www.storstroem.info/ASP/Udd_Aftenskoler.asp#

Så kan du se, hvilke oplysningsforbund, der er i Storstrøms Amt og så klikke
dig videre og prøve at se, om ikke ét af dem har det rigtige kursus for dig.
Men pas på!!! Det der sejleri er forbasket vanedannende...

VH,
Lars, Odense

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 21:40

> [...]
> for dig.
> Men pas på!!! Det der sejleri er forbasket vanedannende...

Jeg overvejer at tage et speedbådsbevis, og så tage teorien fra
dulighedsbeviset bagefter..

Mvh
Morten

Fra : ...

Dato : 23-04-06 18:30

Prøv evt. at kigge på:
http://www.marineskolen.dk/

Det er godt nok et stykke væk fra Næstved, men alligevel...

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 21:29

> Prøv evt. at kigge på:
> http://www.marineskolen.dk/
>
> Det er godt nok et stykke væk fra Næstved, men alligevel...

Ja så lige at de holder et her i byen senere på året..

Mvh
Morten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-04-06 19:47

Hej Morten,

Erhvervelse af et Duelighedsbevis kan fås på en weekend; men
indlæringstiden er næsten lig med den tid du efterfølgende
husker emnet.
Skal du lære det noget mere grundigt, så tag et vinterkursus, De
er som regel heller ikke så dyre, de kan tages i sejlklubber
eller under AOF/FOF.
Det væsentlige er at der over en længere periode arbejdes med
stoffet og du tillige får mange indtryk og forklaringer på
tingene, som der ikke kommer på de hurtige kurser.
Det væsentlige er ikke at have et duelighedsbivis i hånden og så
ikke ved hvordan man begærder sig på vandet.
Det væsentlige er at du både får en god portion teori og en god
portion ballast m.h.t. praktisk sømandskab og sejlads.
Alt andet er ligegyldigt, for du må desværre godt sejle i båden
uden nogen form for certifikat. Det kan hverken du eller vi
andre være tjent med.
Meld dig til på et godt kursus sted, spørg dig for.
Det kunne jo være at din far vil have båden i mange åe eller at
du bliver så bidt af at færdes på havet at det ender med at du
også køber en båd og så er det godt for alle at du ved hvordan
man færdes på havet.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 21:27

Hej Harding tak for dit gode svar..

Ja jeg må jo nemlig godt sejle den 9,7meter lange satan uden noget, men vil
jo gerne kende lidt til reglerne hvem skal vige for hvem osv.
Men samtidigt kommer det nærrige jo op i mig, gider ikke gi 5K for noget som
jeg ikke SKAL ha, derfor ville jeg jo gerne ha en ballance

Jeg tror nu ikke jeg bliver sejler, men af og til kunne det jo være meget
sjovt i den gamles båd..

Mvh
Morten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-04-06 09:31

Hej Morten,

Jeg synes bestemt at du skal tage et duelighedsbevis. Tag det i
løbet af næste vinter og forår.
Du vil opdage at der på søen findes mange regler og andre ting
som du skal tage i betragtning når du skal ud for at sejle.
Der findes rigtig mange regler som skal overholdes og vand er
ikke blot vand, dybderne kan variere meget, så man skal vide
hvor man er på vandet eller kan din fars gode båd risikere at få
nogle huller i bunder og det kan ingen af jer være tilfreds med.
Desuden vil du få indsigt i forståelse af søkort og blive
bekendt med andre farer hvor du ikke skal sejle eller ankre op.
Ud over teoridelen følger der også praktisk undervisning. En båd
opfører sig ikke som en bil og den måde den styrer på. En båd
opfører sig som et stykke sæbe på en våd overflade. Her er det
op til dine indlærede færdigheder, at få båden til at agere som
du ønsker det. Vindens indflydelse, især på motorbåde hvor der
ikke er megen køl under, kan godt give føreren overraskelser
under havnemanøvrer. Man skal passe godt på sit og andres
glasfiber ellers støjer det.

Mvh/Harding

Fra : Mikkel Brahm

Dato : 24-04-06 10:49

On Sun, 23 Apr 2006 22:27:16 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

>Ja jeg må jo nemlig godt sejle den 9,7meter lange satan uden noget, men vil
>jo gerne kende lidt til reglerne hvem skal vige for hvem osv.

Lige for en god ordens skyld vil jeg gøre opmærksom på, at det er
ulovligt at "sejle den satan" uden at vide hvem der skal vige for hvem
osv. Blot er der ikke krav om, at man skal have et BEVIS, men alle
søvejsreglerne SKAL overholdes. Det fordrer at man kender dem. Fx. er
vigereglerne jo således, at det skib der ikke skal gå af vejen har
pligt til at holde kurs og fart (indtil ...). Man kan altså ikke bare
vige "defensivt", for det er i strid med reglerne.

Hvorfor er det så ikke et krav at man har et bevis? Ja personligt kan
jeg faktisk godt lide den bestemmelse (selv om jeg er instruktør i en
sejlerskole - frivilligt og ulønnet arbejde Det betyder jo, at
hvis man er bogligt anlagt kan man læse sig til stoffet, hvis man har
en ven som er både dygtig sejler og pædagogisk anlagt kan man lære det
af ham osv. Hvis man sejler med en kyndig skipper kan man under hans
anvisninger selv tage roret uden at have beviset osv.

Personligt mener jeg, at der er mest hygge og viden som bliver
hængende hvis man tager beviset i en sejlklubs sejlerskole over en hel
sæson. Der er en liste på Dansk Sejlunions hjemmeside over alle
klubbernes skoler (http://www.sejlsport.dk/sw7010.asp). Typisk koster
et kursus omkring 1000,- og typisk er det et krav at man er medlem af
klubben, men gebyret svinger en del!

Du kan også tage kurset online hvis du er til den slags, via
http://www.duelighed.dk/. De har tre varianter at vælge imellem.

Endelig er der jo "de hurtige" kurser fx. Oure som har et 14 dages
sommerkursus (udemærket kursus - har selv været der og fx
Købehavns Sejlerskoler (som også har base i Køge) og som generelt gør
det godt (syn's jeg personligt - jeg tog Y3 og SRC hos dem).

Hvis du gerne vil vide hvad du får for pengene, er der en liste med
krav til hvad eleverne skal kunne til eksamen på søfartsstyrelsens
hjemmeside på http://www.fritidssejler.dk/duelighedsbevisisejl.htm og
der er også en liste med bemyndigede censorer som du kan gå til prøve
hos, hvis du opnår denne viden på anden vis end gennem et decideret
kursus
http://www.yachtskippereksamen.dk/Bemyndigede%202005%20og%202006.xls

Mvh.
Mikkel.

Fra : Per Nordahl

Dato : 24-04-06 12:51

"Mikkel Brahm" <mbrahm_REMOVE_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er også en liste med bemyndigede censorer som du kan gå til prøve
> hos, hvis du opnår denne viden på anden vis end gennem et decideret

Manden spørger, men hvor har Harding E.L samt Mikkel B. evig ret. det ville
jo netop være et godt sted at starte, i stedet for at bare sejle ud i
"tågerne" , håbe på at alle andre kan reglerne, så derfor sker der ikke
noget for en selv.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-04-06 07:48

Hej Morten

Der er altid mange synspunkter lige på dette feldt

Det er rigtigt at man må sejle en båd som den navnte uden duelighedsbevis,
men du må ikke sejle den uden at kende søvejsreglerne.

Der kommer selvfølgelig ikke et politi og spørger om de kan disse. det
er som regel først hvis uheldet er ude at man skulle kunne
afgive søforklaring.

Selv har jeg både taget speedbåds køre kort, + duelighedsbevis (både den
praktiske og teoretiske over to sæsoner) endvidere har jeg taget
VHF/SRC certifikat.... men jeg er ikke synderligt begejstret over disse
kurser, dumpe % er minimal eller snarere nul, det fortæller måske lidt om
hvor seriøse disse
kurser er.

Da jeg i sin tid begyndte at sejle, lånte jeg en stak bøger og satte mig ned
og læste dem, og fik således sat mig ind i stoffet, og det fungerede fint.
ja, faktisk kunne jeg irettesætte folk med det fermøse duelighedsbevis på
nogle områder... for man glemmer jo hvis man ikke arbjeder med stoffet
og eller holder det ved lige. til det er www.duelighed.dk en god side, men
der findes mange andre gode sider på nettet.

Omvendt skal man jo heller ikke gøre det at sejle sværere end det i
virkeligheden er, men der er nogle grundlæggende ting man skal vide, og
hvorledes
man så erhverver sig denne viden er jo ret ligegyldig, blot man ved hvordan
og hvornår.

Hvorfor jeg så har taget disse papirer, Hmm... måske lidt af nysgerighed,
jeg kan godt lide at lære og arbejde med tingene, og endelig... skulle jeg
en dag komme ud for et uheld, Tja, så står man sig vel lidt bedre med et
certifikat i hånden, det er lettere at forklare et bevis end at "jeg vidste
det godt"
uden bevis.

Men om du vil sætte dig ind i stoffet på den ene eller den anden måde er
ligegyldigt, blot du sætter dig ind i det. ikke dermed sagt at man behøver
at
være udlært, det er aldrig nogen skam at spørge sig for i havne etc. om
hvorledes man lige fortøjer sin båd bedst eller på anden måde etc.

Jeg kan kun sige at de hurtige kurser man kan købe er spild af penge, netop
fordi man stort set kun lærer at sige ja eller nej de rigtige steder, man
lærer ikke
stoffet godt nok. og her er det jo godt at der ikke er krav om
duelighedsbevis for at sejle, for så kan man jo godt sejle lidt i sin egen
båd, og evt. sejle nede
i klubben engang om ugen og lære af de øvede sejlere over en sæson eller to,
og så kan man gå til prøve i den praktiske del.
I vintersæsonen kan man tage den teoretiske del. Det haster jo ikke for du
må gerne sejle.

Der vil jo altid være nogle, som bare kaster sig ud med en båd... og så
tager de den derfra... og så laver de nogle kæmpe brøllere, ja, det gør alle
dem med certifikater eller dem som blot har sat sig ind i stoffet også...
men de har minimeret brølerne lidt...

Du har trods alt tænkt tanken og gjort der klart at der er nogle ting du bør
vide inden du giver dig i lag med tingene, det er rigtigt godt synes jeg.

Held med din sejler karriere

mvh
JR