Storfald
Fra : Steen Andreasen

Dato : 23-04-06 07:12

Hej

Jeg har en Granada 34 med 7/8 del rig og bagstag.

Jeg har et par gange i løbet af de sidste sæsoner oplevet at mit storfald
har sat sig fast inden i masten når jeg skulle have storsejlet ned. Sejlet
sætter sig fast omkring 5 m over bommen. Problemet løses ved at hale sejlet
2-3 m op igen og derefter kan sejlet tages ned.

Indtil nu har det ikke været et stort problem at faldet sætter sig fast, men
jeg frygter lidt at det kunne ske igen dårligt vejr, og at sejlet sætter sig
fast højere oppe på masten.

Jeg har nu taget faldet ud af masten og kontrolleret de blokke faldet løber
over. Der er tilsyneladende ingen fejl her. Jeg overvejer at udskifte faldet
da det er slidt, men jeg tvivler på at det fjerner problemet.

Inden i masten løber der en del andre fald og liner samt et elektrikkerrør
med ledninger til lanternerne.

Hvorfor sætter mit storfald sig fast inden i masten?

mvh Steen

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-04-06 07:48

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med ledninger til lanternerne.
>
> Hvorfor sætter mit storfald sig fast inden i masten?

Er du sikker på at det er faldet og ikke slæder og hulkel der driller?
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Steen Andreasen

Dato : 23-04-06 10:37

Ja, jeg er helt sikker på at det ikke er slæder og hulkel

Steen

Fra : Lars Holst

Dato : 23-04-06 13:34

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> said in

> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på at det er faldet og ikke slæder og hulkel der driller?
> Hilsen
> Steffen

Er faldet dimensioneret anderledes end det originale så der er risiko for
at det klemmer sig inde i siden af en blok?

Hvis du skifter faldet skal du være opmærksom på at det ikke kun er
brudstyrken der dimensioneres korrekt men også at faldet ikke bliver så
tyndt (nu da brudstyrke/diameter er langt større end før i tiden) at det
kan klemmes i en blok eller andre steder.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 14:55

Jeg synes det lyder som et gammelkendt problem, med et større antal fald
og ledninger som "slås" om føringsvej inde i masten og er mere eller
mindre flettede på vejen gennem masten.
Flere mastefabrikater forsyner masterne med indvendige rør så man kan
sprede føringsvejene på flere forskellige rør.
Selvom du har haft hele faldet ude, så har du nok ikke trukket det i ny
føringsvej igen, men blot ladet en midlertidig line ligge på samme vej i
masten som træksnor, og derfor har du ikke fjernet problemet.
Jeg er ret sikker på at der ikke findes nogen nemme løsninger, men at du
worst case må have hele bundtet ud (husk træksnor!!!) og trække igen
uden at komme til at sno dem, - dvs. at et fald eller en ledning skal
komme ud i forhold til de øvrige præcis som i den anden ende for at
undgå snoning.
Var det evt. en ide at ringe til John Mast og få et par gode fif ?!
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved