Katte ombord
Fra : HHH

Dato : 21-04-06 04:50

Vi har sidste efterår fået to dejlige hankatte, som nu er 1 år gamle,
kastrerede og sunde og raske.
Er der nogen der har erfaring med, hvordan man bedst vænner sådan et par til
at være ombord i en sejlbåd, da vi helst vil undgå pension under vores
feriesejlads (Bianca 27)
Hvordan undgår man de springer i land i havn?
Hvordan undgår man de springer i vandet, hvis de overhovedet kan finde på
det?
Hvad gør man hvis de alligevel skulle springe eller falde i vandet.

Go' vind
HHH

Fra : Ole Christensen

Dato : 21-04-06 05:28

Som et koriosum vil jeg lige nævne: jeg har været
langturssejler på store jernskibe. Her sagde man at
katte blev tossede at at komme ombord.
Det skyldes vist at der i deres pels dannes statisk el.

Nå ja, blot en historie. Der er jo sikkert ikke nogen
statisk el. på en sejlbåd af plast.

--
Mvh. Ole

Fra : Calle.

Dato : 21-04-06 08:05

HHH wrote:
> [...]
> finde på det?
> Hvad gør man hvis de alligevel skulle springe eller falde i vandet.

Det er da vel ikke dit fulde alvor, at du vil spærre 2 katte inde på en
gyngende båd. Det kommer der vist ikke noget godt ud af.

--
*** Calle ***

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-06 10:13

"Calle." <fake@fake.fake> skrev

> Det er da vel ikke dit fulde alvor, at du vil spærre 2 katte inde på en
> gyngende båd. Det kommer der vist ikke noget godt ud af.

Det lykkedes da Jan Eske Berthelsen at sejle den halve verden rundt med Isa
og Lei...

Claus

Fra : Calle.

Dato : 21-04-06 13:51

Claus Tersgov wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev

> Det lykkedes da Jan Eske Berthelsen at sejle den halve verden rundt
> med Isa og Lei...

Ja, men kan se på dit næste indlæg, at du alligelvel giver mig ret.

--
*** Calle ***

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-06 10:58

"HHH" <newsSLETDETTE@3xh-consult.dk> skrev

> [...]
> det?
> Hvad gør man hvis de alligevel skulle springe eller falde i vandet.

Med korte pauser ind i mellem, så har jeg haft katte i ca tredive år, om min
erfaring er, at katte er lige så forskellige som mennesker. Det er umuligt
at generellisere. Hvis det er noget med, at du skal flytte dine katte fra
hus til båd og tilbage igen, så kan det blive svært. Katte kan være endog
meget længe om at omstille sig, mens nogen kan gøre det på en uge.

Jeg vil opgive feriesejlads med katte, fordi det er for kort tid, kattene
får til at omstille sig. Husk, at katte er territorialdyr...

Det med at færdes på båden er intet problem Det er en skrøne, at katte er
bange for vand. Min kat fra lynetten var opvokset i havnen og elskede
vandet. Hun gik ombord hos de fleste i havnen, og gik ofte nede under
broerne på bjælkerne og kiggede efter fugle og fisk. Ofte stod hun i vand
til anklerne i slæbestedet, og hun drak iøvrigt også vandet derfra. Jeg ved
med sikkerhed, at hun har været i baljen mindst seks gange, fordi der er hun
kommet susende til mig hver gang. Een gang var en januardag med frost, hvor
hun var gennemblødt, og hun rystede som et espeløv. Hendes poter lignede
noget, som havde været på hårdt arbejde.

Men hun var aldrig med ude at sejle...

Men prøv at tage dem med ned i havnen, og slip den løs i båden. Når de har
været der i 24 timer, så kan du lade dem gå frit. Husk at medbringe deres
madskåle, tæpper og andre "personlige" ting, så de får en fornemmelse af
"hjem". Hvis de så stikker af, så er der ikke noget at gøre ved det. De
kommer helt sikkert tilbage, når de er sultne. Hvis du kan vænne dem til at
være trygge i båden, så kan du måske vænne dem til at sejle, men de skal
først være meget trygge ved at færdes i og omkring båden. Jeg tvivler bare
på, at du kan nå det i en almindelig ferieperiode. Problemet er jo, at når
de er så gamle, som de er, så har de næste år glemt den tryghed, båden
giver, og må således starte forfra igen. Det ville man højest sandsynligt
undgå, hvis det var killinger, som fik det ind med modersmælken. Katte er pr
instinkt næsten altid trygge i de omgivelser, de har været killinger i.

Men hensyn til at forhindre dem i at gå fra borde, så glem alt om det!

Du kan alligevel ikke tryne dem, og vil de væk, så *kommer* de også væk. Det
hjælper *intet* at låse dem inde. Har man katte ombord, så er det dem, der
lægger ferieplanerne...

Hvis de springer i vandet, så sørg for, at der hænger et brædt nede i
vandet, evt monteret med noget sejlgarn eller gammelt tæppe. Så kan de hive
sig op ad det. Men ellers vil de bare kravle op ad træværket på broen hvis
det findes. Husk, at katte er ikke dumme, så de skal nok finde op, sålænge
der er noget, de kan sætte klørene i.

Men som sagt, katte er akkurat så forskellige som mennesker, så det afhænger
fuldstændig af dine kattes personlighed.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-06 18:39

> [...]
>
> Men som sagt, katte er akkurat så forskellige som mennesker, så det
> afhænger fuldstændig af dine kattes personlighed.

Hej,

jeg er enig i Claus betragtninger.
Vi har selv kat og båd, og ville også gerne have vores 1 årige kastrerede
kat med ud og sejle.

Vi tog den med på en weekend tur i roskilde fjord i fint vejr.
Den reagerede ved at være meget forsigtig, nærmest nervøs, og senere blev
den nærmest apatisk, fandt et hjørne, hvor den lå indtil vi kom hjem igen.
Så vi behøvede ikke være bange for at den skulle forsvinde når vi kom i
havn, for den rørte sig ikke ud af flækken.
Da vi kom hjem havde det sat tydelige spor i dens adfærd.
Staklen havde tilsyneladende mistet al energi, var inde det meste af tiden
og jeg vil tro at denne adfærd varede i tæt ved 2 måneder.
Vi har efter denne episode ikke et øjeblik haft lyst til at have vores kat
med igen, det har den nok heller ikke.
Vi lader naboer passe den i weekend og ferier.

Mvh.
Tina og Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-06 23:04

"Bjørn Toftekær" <btosnabelauni2.dk> skrev

> [...]
> Staklen havde tilsyneladende mistet al energi, var inde det meste af tiden
> og jeg vil tro at denne adfærd varede i tæt ved 2 måneder.

Sådan går det desværre ikke kun katte, men også børn indimellem. Når jeg
tænker tilbage i de næsten tre år, jeg boede i min båd i lynetten, har jeg
mindst fire gange oplevet børn blive tungen til at sejle mod deres vilje...

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 27-04-06 11:35

> [...]
> tænker tilbage i de næsten tre år, jeg boede i min båd i lynetten, har jeg
> mindst fire gange oplevet børn blive tungen til at sejle mod deres

Der er masser af børn der hver dag bliver tvunget til noget de ikke har lyst
til.

F.eks kan nævnes: Tandbørstning, gå i skole, rydde op efter sig, få børstet
hår, få mindre søskende..

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-06 17:56

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> Der er masser af børn der hver dag bliver tvunget til noget de ikke har
> lyst til.

Berettiger det helt automatisk psykisk og fysisk vanrøgt?

> F.eks kan nævnes: Tandbørstning, gå i skole, rydde op efter sig, få
> børstet hår, få mindre søskende..

Er det virkeligt dit alvor, at du vil sammenligne ovenstående med noget som
kan udvikle sig til at være en særdeles ødelæggende traumatisk oplevelse?

Hvis det er dit alvor, så vidner det i uhyggelig grad om, at du
tilsyneladende ikke har en dyt begreb om, hvor skadelig den slags
traumatisker oplevelser kan have på et barnesind. man må da håbe, at du ikke
har børn...

At det til og med er forældrene, som kan finde på at tvinge et barn er
skammeligt, når man tænker på, at forældrene netop skulle være børnenes
beskytter!

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 29-04-06 00:04

> Berettiger det helt automatisk psykisk og fysisk vanrøgt?

Hvem snakker om fysisk og psykisk vanrøgt?

> Er det virkeligt dit alvor, at du vil sammenligne ovenstående med noget
> som kan udvikle sig til at være en særdeles ødelæggende traumatisk
> oplevelse?

Ja, det er helt alvorligt.

En mor og barn skal hjem fra indkøb. De går ned til stoppestedet og da
bussen kommer, bliver barnet bange for at køre med bus og bliver helt
hysterisk. Selvfølgelig "tvinger" moderen barnet med i bussen.

Et barn står i supermarkedet, VIL HAVE DEN BAMSE, bliver helt hysterisk og
vil ikke forlade butikken. Selvfølgelig tvinger man barnet ud af butikken.

Et barn er i børnehaven og vil ikke hjem. Selvfølgelig tvinges barnet med
hjem.

Et barn vil ikke have nattøj på og bliver helt hysterisk. Selvfølgelig
tvinger man tøj på barnet.

Et barn vil ikke have børstet tænder. Selvfølgelig tvinger man barnet til at
få børstet tænder, hvad ellers?

Og selvfølgelig forsøger man først at motivere barnet.

> [...]
> tilsyneladende ikke har en dyt begreb om, hvor skadelig den slags
> traumatisker oplevelser kan have på et barnesind. man må da håbe, at du

Man kan godt høre at du ikke har børn.

Børn er nogle gange helt på tværs og stædige/har en dårlig dag - især når de
er trætte.

> At det til og med er forældrene, som kan finde på at tvinge et barn er
> skammeligt, når man tænker på, at forældrene netop skulle være børnenes
> beskytter!

Politisk korrekt sludder. DU skal ikke være dommer over, hvordan andre
mennesker vælger at opdrage deres eget afkom. Og du ved ikke om barnet bare
er på tværs/har en dårlig dag eller oprigtigt er bange for at sejle.

Andre mennesker, især dem uden børn, er altid så skide kloge på
børneopdragelse.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-04-06 10:35

> [...]

> mennesker vælger at opdrage deres eget afkom. Og du ved ikke om barnet
> bare er på tværs/har en dårlig dag eller oprigtigt er bange for at sejle.

Tvang er ikke opdragelse, det er vanrøgt...

Hvor går grænsen, når et barn siger nej?

Er sagen om den 11 årige pige fra tønder også "opdragelse"?

Claus

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-04-06 18:23

Claus Tersgov wrote:
> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> Tvang er ikke opdragelse, det er vanrøgt...
>
> Hvor går grænsen, når et barn siger nej?
>
> Er sagen om den 11 årige pige fra tønder også "opdragelse"?

Sans for proportioner har du vist heller ikke.

Per V.--
At standse terror ved at bekæmpe Islam er som at bekæmpe hooligans ved
at forbyde fodbold.

Fra : Mus

Dato : 29-04-06 20:49

> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> Tvang er ikke opdragelse, det er vanrøgt...

Hvad er så opdragelse i dine øjne. Hvad er dit alternativ når et barn på 4
år ikke vil have tøj på eller bare vil have den bamse i butikken. Vil du
diskuttere det? Det giver også trygge børn at forældre tør træde i karakter.

> Hvor går grænsen, når et barn siger nej?

Den kommer vel for de fleste forældre an på situationen. Og børn skal jo
også vide hvem der bestemmer og at alt ikke er til diskussion.

Min datter vil feks ikke have børstet tænder nu. Hun er 13 mdr. Alstå
børstet tænder det skal hun altså have, selv om hun ikke vil. Vi afleder
hende osv men så snart tandbørsten er i munden skriger hun. Vi har prøvet at
andre gør det at ændre situationen under tansbørstningen og gøre det til
noget sjovt osv osv. Men hun er ikke så gammel at hun forstår at jeg jagter
karius og baktus i hendes mund.

Da vores datter var yngre havde hun nogen gange svært ved at falde i søvn.
Hvis hun kørte helt op og jeg kunne mærke hun bare var vildt træt så tog jeg
hende i mine arme og holdt hende fast. Ikke stramt men blidt. Men holdt
hende så hun ikke kunne komme op og sidde eller vifte rundt med arme og ben.
Der gik gerne 2-5 min, hvor hun var rigtig gal, så sov hun.
Vi var på et tidspunkt indlagt med Anna af anden årag. Der fik jeg faktisk
at vide af en pædagog og psykolog at det var rigtig flot tacklet. At jeg tog
Ansvar og tog forældrerollen og hjalp Anna med at falde i søvn. For søvnene
er jo vigtig for de små. Men ja jeg hodlt hende og det var jo tvang.

Men selvfølgelig skal børn da også have grænser og man skal have respekt for
dem. Det er vel en vurderingssag mht hvad der er nødvendig og ikke.

> Er sagen om den 11 årige pige fra tønder også "opdragelse"?

Øh det er vist proportionsforvirring der vil noget

LN

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 21:16

Er det ikke på tide, at denne debat flyttes over i den gruppe, hvor
den retteligt hører hjemme og dermed friholde dk.fritid.sejlads?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-04-06 10:57

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in news:4453c6a4$0$162
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Min datter vil feks ikke have børstet tænder nu. Hun er 13 mdr. Alstå
> børstet tænder det skal hun altså have, selv om hun ikke vil.

Hvorfor dog det?

Hun får alligevel nye tænder senere, og hun er for lille til selv at lære
at børste tænder eller forstå hvorfor det er vigtigt.

Når et barn skal tvinges til noget, så bør man som forældre altid stille
sig spørgsmålet: Hvorfor skal mit barn det jeg gerne vil?

Hvis man ikke kan komme med et ordentligt svar ("jamen det skal du bare",
tæller ikke), så skal man nok overveje om det er besværet værd.

"Pick your battles or you will loose the war."

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 30-04-06 12:28

On 30 Apr 2006 09:57:12 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@g-m-a-i-l.com>
wrote:

>"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in news:4453c6a4$0$162
>$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
>Hun får alligevel nye tænder senere, og hun er for lille til selv at lære
>at børste tænder eller forstå hvorfor det er vigtigt.

Det er vigtigt, fordi mælketændernes udvikling har betydning for de
blivende tænder.

>Når et barn skal tvinges til noget, så bør man som forældre altid stille
>sig spørgsmålet: Hvorfor skal mit barn det jeg gerne vil?

Det er ikke tvang, det er magtanvendelse til barnets bedste. Men du
har da ret i at man skal stille sig det pågældende spørgsmål

>Hvis man ikke kan komme med et ordentligt svar ("jamen det skal du bare",
>tæller ikke), så skal man nok overveje om det er besværet værd.

Jo nogle gange "skal du bare" gøre som jeg siger, fordi jeg ikke gider
parlamentere for 20. gang om det samme emne.

/Lars
--
www.tomtompoi.dk. Gratis POI til alle
www.progressio.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-06 18:43

Den Sun, 30 Apr 2006 13:27:41 +0200 skrev Lars (ArthurDent):

> Jo nogle gange "skal du bare" gøre som jeg siger, fordi jeg ikke gider
> parlamentere for 20. gang om det samme emne.

Hvis du er så uenig med dig selv at spørgsmålet "hvorfor skal mit barn
det jeg gerne vil" gør at du skal parlamentere for 20. gang om det
samme emne, så burde du nok vente med at tvinge ungen til det indtil
du har fundet nogle argumenter du selv kan stå inde for.

Mvh
Kent

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 30-04-06 19:38

On 30 Apr 2006 17:42:43 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>samme emne, så burde du nok vente med at tvinge ungen til det indtil
>du har fundet nogle argumenter du selv kan stå inde for.

Hvor læser du at jeg er uenig med mig selv?

Hvad nu hvis jeg har brugt de pågældende argumenter 19 gange tidligere
(nogle gange på samme dag)?

Har du i det hele taget selv børn?

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-06 21:26

Den Sun, 30 Apr 2006 20:38:15 +0200 skrev Lars (ArthurDent):

> Hvor læser du at jeg er uenig med mig selv?

Der blev foreslået at stille sig selv et spørgsmål. Hvis det kommer til
"parlamenteren", må man være uenig med sig selv.

> Hvad nu hvis jeg har brugt de pågældende argumenter 19 gange tidligere
> (nogle gange på samme dag)?

Og du stadig ikke har overbevist dig selv? Ja så er dine argumenter ikke
gode nok.

> Har du i det hele taget selv børn?

Komplet irrelevant. Der var snak om at stille sig selv et spørgsmål.

Mvh
Kent

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-06 23:08

Kent Friis wrote:

> Komplet irrelevant. Der var snak om at stille sig selv et spørgsmål.

Det har du altså ikke.

Per V.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-06 16:19

Den Mon, 1 May 2006 00:07:35 +0200 skrev Per Vadmand:

> Det har du altså ikke.

Ok, lad mig vende den om:

Hvordan bliver mine børn nogensinde relevant for at stille sig selv
et spørgsmål? Har dine børn så meget magt over dig, at det medfører
parlamenteren at du stiller dig selv et spørgsmål imens de slet ikke
er tilstede?

Eller er det blot den sædvanlige opfattelse af at hvis noget
overhovedet involverer børn, uanset at det drejer sig om at stille
sig selv et spørgsmål, så må folk der måske ikke har børn overhovedet
ikke svare, uanset at børnene slet ikke er relevante for problemet?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 17:29

Kent, kan du ikke fjerne dk.fritid.sejlads i "Til"-feltet?
Jeg er ikke overbevist om, at emnet er specielt relevant for
sejlerfolket ...
Og hvis det var, kunne vi måske mødes i dk.familie.barn?

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 01-05-06 07:25

On 30 Apr 2006 20:26:12 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Der blev foreslået at stille sig selv et spørgsmål. Hvis det kommer til
>"parlamenteren", må man være uenig med sig selv.

Ja ja, ordkløver, det jeg ikke gad var at parlamentere med mine unger
om den samme ting igen og igen.

Du var åbenbart den eneste der ikke forstod det, men fred være med
det.

Have a nice life

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-06 16:29

Den Mon, 01 May 2006 08:24:39 +0200 skrev Lars (ArthurDent):

> Ja ja, ordkløver,

Forkert. Man bliver ikke ordkløver af at gøre opmærksom på at du
svarede *på noget helt andet end du blev spurgt om*.

> det jeg ikke gad var at parlamentere med mine unger
> om den samme ting igen og igen.

Dine unger er ikke relevante for diskussionen.

> Du var åbenbart den eneste der ikke forstod det, men fred være med
> det.

Det var altså *dig* der ikke forstod det med at stille sig selv
et spørgsmål. Og flere andre, tydeligvis.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-06 18:45

Den 30 Apr 2006 09:57:12 GMT skrev Kent Oldhøj:

> Hvis man ikke kan komme med et ordentligt svar ("jamen det skal du bare",
> tæller ikke), så skal man nok overveje om det er besværet værd.

Nogen forældre har ikke andre argumenter.

Mvh
Kent

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-06 23:07

Kent Friis wrote:

> Nogen forældre har ikke andre argumenter.
Somme tider ER der ikke andre argumenter. Altså som barnet kan forstå.

Per V.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 23:27

Det er mig fremdeles aldeles uforståeligt, hvad denne debat om
holdninger til (principper for) børneopdragelse har med fritid.sejlads
at gøre ...
Hvorfor bliver I ved med at krydsposte til dk.fritid.sejlads?
Før dog denne vigtige og interessante debat, i et forum eller
nyhedsgruppe, hvor den hører hjemme!
Fjern venligst referencen til dk.fritid.sejlads i modtagerfeltet i
fremtidige indlæg.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-05-06 00:46

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in news:44553500$0$38659
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Somme tider ER der ikke andre argumenter. Altså som barnet kan forstå.

Det er ikke barnet du skal argumentere overfor. Det er dig selv.

Når du står med en skrigende unge der absolut ikke VIL have grønne bukser
på, skal du spørge dig selv: "Hvorfor er det jeg prøver at tvinge mit barn
til at tage grønne bukser på?"

Kan du i den situation ikke komme på bedre argument end "fordi jeg siger
det", så er det nok ikke rimeligt at tvinge barnet til at tage grønne
bukser på.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 03:07

Hvorfor sender du dette indlæg til dk.fritid.sejlads?

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 01-05-06 07:27

On 30 Apr 2006 23:46:26 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@g-m-a-i-l.com>
wrote:

> [...]
>på, skal du spørge dig selv: "Hvorfor er det jeg prøver at tvinge mit barn

Jeg kunne aldrig drømme om at forsøge at tvinge mit barn til den
slags, men jeg udøver gerne min bestemmelsesret og bruger
magtanvendelse hvis ungen insisterer på korte bukser og t-shirt i 5
graders kulde og snevejr, eller hvis knægten ikke vil have børstet
tænder - for så er det til hans eget bedste.

/Lars

Fra : BoA

Dato : 01-05-06 09:50

Lars (ArthurDent) skrev:

> [...]
> graders kulde og snevejr, eller hvis knægten ikke vil have børstet
> tænder - for så er det til hans eget bedste.

Så stop dog med at poste diskussioner om
børneopdragelse her i sejlads-gruppen! Det er bare
for meget - og for dumt- at blive ved, selv om det
er blevet påtalt flere gange.

BoA

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-05-06 10:29

BoA <boaFJERNESboa@tiscali.dk> wrote in news:oZj5g.12543$Xu4.273
@news.get2net.dk:

> Det er bare for meget - og for dumt- at blive ved, selv om det
> er blevet påtalt flere gange.

Fejlen opstår fordi en bruger (ThomasB) HER i gruppen krydsposter til
d.f.barn uden at gøre opmærksom på det eller sætte en FUT.

I d.f.barn er ingen opmærksomme på forholdet, og vi svarer lystigt i
d.f.barn mens det til stor irritation for jer bliver krydspostet her.

At i så HER påtaler forholdet - kan vi jo ikke se i d.f.barn.

Tak til Flemming Torp for at gide smutte forbi d.f.barn og gøre opmærksom
på det.

Vi undskylder for den massive mængde af indlæg der fejlagtigt er havnet
her. Det var aldrig intentionen og hverken bevidst eller ondsindet.

Fra : jfo

Dato : 01-05-06 09:22

> [...]
> graders kulde og snevejr, eller hvis knægten ikke vil have børstet
> tænder - for så er det til hans eget bedste.

Hvis i svarer på denne mail istedet, så ryger den kun i gruppen
dk.familie.barn.
Så slipper søulkene for at følge denne diskussion.

-Jfo

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 01-05-06 10:50

On Mon, 01 May 2006 08:21:45 GMT, "jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote:

>Hvis i svarer på denne mail istedet, så ryger den kun i gruppen
>dk.familie.barn.
>Så slipper søulkene for at følge denne diskussion.

Sorry, det havde jeg ikke set.

/Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-05-06 10:18

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> wrote in

> Jeg kunne aldrig drømme om at forsøge at tvinge mit barn til den
> slags,

Det er der jo ingen forældre der kunne hvis du spørger dem. Alligevel
sker det hver dag et sted i Danmark.

> men jeg udøver gerne min bestemmelsesret og bruger
> magtanvendelse hvis ungen insisterer på korte bukser og t-shirt i 5
> graders kulde og snevejr,

Jamen så har du jo også et godt svar når du stiller dig selv spørgsmålet:
"Hvorfor tvinger jeg mit barn til at tage vintertøj på?"

> eller hvis knægten ikke vil have børstet tænder - for så er det til
hans > eget bedste.

Så er vi derhenne igen. "Til hans eget bedste" er ikke et ordentligt svar
på "Hvorfor tvinger jeg min søn til at få børstet tænder?"

Du skylder din søn at finde en ordentlig forklaring. Bemærk at jeg ikke
siger der ikke ER en ordentlig forklaring. Du skal bare komme med den
(overfor dig selv). Hvis forældre altid stillede spørgsmålstegn ved deres
handlinger overfor deres børn, ville de blive meget bedre forældre.

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 01-05-06 10:49

On 01 May 2006 09:18:13 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@g-m-a-i-l.com>
wrote:

>"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> wrote in
>
>Det er der jo ingen forældre der kunne hvis du spørger dem. Alligevel
>sker det hver dag et sted i Danmark.

Det er muligt, jeg kan kun tale for mig selv.

>Så er vi derhenne igen. "Til hans eget bedste" er ikke et ordentligt svar
>på "Hvorfor tvinger jeg min søn til at få børstet tænder?"

OK. Det er til hans eget bedste fordi huller i tænderne er noget
skidt, og det gør ondt at få boret, og det ser grimt ud og desuden har
mælketændernes udvikling en stor betydning for de blivende tænders
senere udvikling.

Jeg gik ud fra, at min forklaring omkring tandbørstningen var
indlysende, men der er åbenbart nogle der skal have tingene bøjet i
neon

/Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-05-06 11:33

> desuden har
> mælketændernes udvikling en stor betydning for de blivende tænders
> senere udvikling.

Jeg har nu undersøgt det lidt og den eneste sammenhæng jeg har kunnet finde
er, at mælketænderne forhindrer de blivende tænder i at komme frem for
tidligt. Mælketændernes tilstand iøvrigt har ingen betydning for de
blivende tænder.

Mælketænder er jo nærmest beregnet til at blive ødelagt af barnets amning,
og jeg ser derfor stadig ingen grund til at tvinge sit 1-årige barn til at
børste tænder.

Det handler om at starte nogle gode vaner, og der kommer sjældent noget
godt ud af tvang.

Personligt lader jeg mine børn selv være nysgerrige. Vil de lege
tandbørstning så er det fint. Og ellers starter alvoren omkring
tandbørstning først når de indkaldes til første tandlægebesøg omkring 2-3
års alderen. Det har virket fint med den ældste.

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 01-05-06 13:19

On 01 May 2006 10:33:00 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@g-m-a-i-l.com>
wrote:

> [...]
>er, at mælketænderne forhindrer de blivende tænder i at komme frem for
>tidligt. Mælketændernes tilstand iøvrigt har ingen betydning for de

Ja men der vælger jeg så, at tro mere på tandlægens vurdering end på
din - med al respekt.

>Mælketænder er jo nærmest beregnet til at blive ødelagt af barnets amning,
>og jeg ser derfor stadig ingen grund til at tvinge sit 1-årige barn til at
>børste tænder.

Det er ikke tvang, men magtanvendelse. Det er stadig til barnets
bedste.

> [...]
>tandbørstning først når de indkaldes til første tandlægebesøg omkring 2-3
>års alderen. Det har virket fint med den ældste.

Og hvad så hvis de ikke vil til tandlægen? Vil du så bare lade stå til
indtil deres tænder er fulde af huller?

/Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-05-06 19:44

> Ja men der vælger jeg så, at tro mere på tandlægens vurdering end på
> din - med al respekt.

Selvfølgelig. Men jeg vil opfordre dig til ved lejlighed at spørge
tandlægen (igen).

> Det er ikke tvang, men magtanvendelse.

Det er ordkløveri. Selv om man kalder en lort for fæces, så lugter den
stadig.

> Det er stadig til barnets bedste.

Sålænge du som forældre er overbevist om det, så kan du ikke gøre det
bedre. I det konkrete eksempel er vi bare uenige.

> Og hvad så hvis de ikke vil til tandlægen? Vil du så bare lade stå til
> indtil deres tænder er fulde af huller?

Ja og hvad så hvis barnet står på kanten af en vulkan og vil hoppe... vil
jeg så lade det hoppe? Den slags spørgsmål kan vi lege med længe.

Fordtå nu at jeg HVERGANG jeg er nødt til at tvinge mine børn til noget,
stiller MIGSELV spørgsmålet: "Hvad er det lige der berettiger dig til at
tvinge dit barn til det her? Er der en god grund?"

Hvis jeg ikke kan give mig selv en god grund, så overvejer jeg
alternativer til det jeg har gang i. Det tror jeg på gør mig til en bedre
forældre.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-06 16:38

Den 01 May 2006 09:18:13 GMT skrev Kent Oldhøj:
> [...]
> (overfor dig selv). Hvis forældre altid stillede spørgsmålstegn ved deres
> handlinger overfor deres børn, ville de blive meget bedre forældre.

Og de ville have øvelsen i at svare, den dag ungen er gammel nok til at
forstå fornuftige argumenter. I stedet for at fortsætte med "fordi
jeg siger det", indtil vedkommende flytter hjemmefra.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-06 16:43

Den Mon, 01 May 2006 08:26:50 +0200 skrev Lars (ArthurDent):

> Jeg kunne aldrig drømme om at forsøge at tvinge mit barn til den
> slags,

Det er der så andre der ikke har noget problem med. Jeg flyttede
hjemmefra før jeg fik lov til selv at bestemme hvad bukser jeg ville
have på (og selv derefter fortsatte min mor med at købe tøj til mig
et par år).

Men diskussionen gik oprindeligt ikke på hverken bukser eller tand-
børstning, men om at slæbe ungen med i en båd, uanset at ungen måske
bliver både søsyg og vandskræk (det første skal nok hjælpe på det
sidste). Hvilken kategori vil du tælle det i - tandbørstning eller
grønne bukser?

Mvh
Kent

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 01-05-06 17:21

On 01 May 2006 15:42:36 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>hjemmefra før jeg fik lov til selv at bestemme hvad bukser jeg ville
>have på (og selv derefter fortsatte min mor med at købe tøj til mig

Du var åbenbart ikke voksen nok i hendes øjne, og du sagde ikke fra og
dermed bekræftede du hendes opfattelse.

> [...]
>bliver både søsyg og vandskræk (det første skal nok hjælpe på det
>sidste). Hvilken kategori vil du tælle det i - tandbørstning eller

Hvis du ellers har fulgt mine andre indlæg vil du også kende mit svar
allerede - i mine øjne er det et overgreb, og det er aldeles
unødvendigt.

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-06 17:57

Den Mon, 01 May 2006 18:21:04 +0200 skrev Lars (ArthurDent):

> Du var åbenbart ikke voksen nok i hendes øjne, og du sagde ikke fra og
> dermed bekræftede du hendes opfattelse.

Jeg undgik at gå i det tøj der ikke passede mig, men når det havde
ligget i stakken for længe, opdagede hun det, og så kom skideballen.
"De bukser lå også øverst igår, du skal tage dem der ligger øverst,
bla bla bla"...

Du har måske nok lidt ret i det med ikke at sige fra, min lillebror
var bedre til det, han ignorerede bare skideballen og gjorde som
det passede ham alligevel, og efterhånden fik han lov til at bestemme
mere selv. Til gengæld var det også ham der blev smidt ud hjemmefra
fordi han hellere ville være sammen med kæresten end med i sommerhus.

> Hvis du ellers har fulgt mine andre indlæg vil du også kende mit svar
> allerede - i mine øjne er det et overgreb, og det er aldeles
> unødvendigt.

I en anden gren af tråden? Så må du undskylde, jeg holder ikke så
meget øje med hvem der skriver hvad, men konstaterede blot at
emnet efterhånden havde drejet sig noget væk fra det oprindelige
problem.

Mvh
Kent

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 01-05-06 19:14

On 01 May 2006 16:56:57 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>meget øje med hvem der skriver hvad, men konstaterede blot at
>emnet efterhånden havde drejet sig noget væk fra det oprindelige

OK, men så.... min holdning er at man ikke skal benytte sig af tvang.
Nogle gange er det så nødvendigt at bruge magtanvendelse, hvis det er
for barnets eget bedste. Fx. omkring tandbørstning, hvor man har
forsøgt hvad man kan med det gode, så kan det blive nødvendigt med
magtanvendelse.

Jeg er absolut ikke tilhænger af magtanvendelse, og det skal ikke
bruges med mindre det er absolut nødvendigt - og kun i tilfælde hvor
det er til barnets eget bedste. Ikke bare "fordi jeg siger det".

Dit eksempel med barnet på båden lyder som tvang uden at det er til
barnets eget bedste, og det bør så ikke forekomme.

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-06 22:30

Den Mon, 01 May 2006 20:14:04 +0200 skrev Lars (ArthurDent):

> [...]
> for barnets eget bedste. Fx. omkring tandbørstning, hvor man har
> forsøgt hvad man kan med det gode, så kan det blive nødvendigt med

Naturligvis. Det var jo også det der var pointen med at spørge
sig selv hvorfor.

> [...]
>
> Dit eksempel med barnet på båden lyder som tvang uden at det er til
> barnets eget bedste, og det bør så ikke forekomme.

Det var også min konklusion, men diskussionen startede så vidt jeg
opfattede den med at efter en eller anden havde nævnt problemet at
så kom alle "hvis du ikke selv har børn skal du ikke blande dig
i opdragelsen"-folkene, og gjorde opmærksom på at det var helt ok
at tvinge barnet med ud og sejle, ligesom at børste tænder. Og
det var så der det med at børste tænder blev inddraget.

Mvh
Kent

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 01-05-06 17:57

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-05-06 22:27

Kent Friis wrote:

> [...]
> hjemmefra før jeg fik lov til selv at bestemme hvad bukser jeg ville
> have på (og selv derefter fortsatte min mor med at købe tøj til mig

Det forklarer unægteligt et og andet.

Per V.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-06 17:19

Den Mon, 1 May 2006 23:26:40 +0200 skrev Per Vadmand:

> Det forklarer unægteligt et og andet.

Kan du definere det nærmere?

Mvh
Kent

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-05-06 17:37

Kent Friis wrote:

> Kan du definere det nærmere?

Jeg synes, du overreagerer helt vildt.

Per V.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-06 17:54

Den Tue, 2 May 2006 18:37:10 +0200 skrev Per Vadmand:

> Jeg synes, du overreagerer helt vildt.

Undskyld, men jeg er overhovedet ikke med. Overreagerer her, eller
med at tvinge børnene ombord på en båd? Ovenstående er blot en
konstatering af at ikke alle forældre er som Lars, ikke et forsøg på
at udtrykke min mening om emnet bukser.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-06 16:21

Den Mon, 1 May 2006 00:06:52 +0200 skrev Per Vadmand:

> Somme tider ER der ikke andre argumenter. Altså som barnet kan forstå.

Måske er det nærmere forældrene der ikke kan forstå dem - eller mener
du virkeligt at det fx kan være så kompliceret at fortælle en 20-årig
hvorfor han/hun skal rejse på ferie sammen med forældrene, at "jamen
det skal du bare" er et gyldigt argument?

(Eksemplet er fra det virkelige liv).

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 17:32

Fjern venligst dk.fritid.sejlads som modtager af dine ytringer vedr.
børneopdragelse.
Der er ingen grund til at føre denne diskussion "hos os sejlere" ...
selvom vi sikkert også har "bøvl med ungerne" ...

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 29-04-06 21:30

On Sat, 29 Apr 2006 21:48:49 +0200, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> [...]
>diskuttere det? Det giver også trygge børn at forældre tør træde i karakter.

Ja præcis, det er tryghed for barnet at forælderen tager ansvar. Man
skal huske at selv om man elsker sine unger overalt på jorden, så har
man også et ansvar som forælder ift. deres opdragelse. Og man kan
altså ikke altid være ven med sine børn.

Desuden er det ikke tvang, men magtanvendelse i min bog. Forskellen er
måske minimal, men magtanvendelse er når man gennemfører noget som er
til offerets eget bedste, hvor tvang er når man gennemfører noget imod
offerets interesser.

> [...]
>noget sjovt osv osv. Men hun er ikke så gammel at hun forstår at jeg jagter

Vi har haft samme situation. Det der virkede for os var at lade ham
lege med sin tandbørste, i den alder stikker de jo alt i munden. På
den måde vænnede han sig til det, og modstanden blev reduceret fra
skrig og skrål til modstand, som kort efter forsvant helt. Nu er det
første han forlanger om morgenen at få børstet tænder.

/Lars

Fra : Mus

Dato : 29-04-06 21:28

> [...]
> skrig og skrål til modstand, som kort efter forsvant helt. Nu er det
> første han forlanger om morgenen at få børstet tænder.

Hun får også lov selv. Men vi børster efter for hun er jo ikke så grundig.

Ok børster i så slet ikke efter. Har det sådan at hellere have modstanden nu
end hvis hun skal sidde i tandlægestolen og have boret i sine små fine
mælketænder.

Her til aften stillede jeg mig foran spejlet med hende, så hun kunne se i
spejlet når jeg børstede. Det var lidt besværligt - manlede lidt den ene
hånd. Men hun græd ikke og åbnede munden på vid gab. Har ellers prøvet dette
før uden succes, men her til aften virkede det. Håber det bliver ved.

LN

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 30-04-06 08:42

On Sat, 29 Apr 2006 22:27:54 +0200, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

>Hun får også lov selv. Men vi børster efter for hun er jo ikke så grundig.

Det samme her.

>Ok børster i så slet ikke efter. Har det sådan at hellere have modstanden nu
>end hvis hun skal sidde i tandlægestolen og have boret i sine små fine
>mælketænder.

Det foregår efter "først er det din tur, så er det fars/mors tur"
princippet. Det samme princip har vi faktisk med held brugt på fx.
hårvask og negleklipning.

Ved klipning af negle har vi haft sucess med at "høre hvad neglene
siger", og så komme med en dyrelyd for hver negl der bliver klippet

/Lars

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 03-05-06 21:11

Her er fòrste tandlægebesòg allerede i en alder af 15 - 18 mdr og
fòrste mòde med sundhedspl og tandlæge har allerede fundet sted.

LN

Fra : Bob \(-:

Dato : 21-04-06 18:41

> Hvad gør man hvis de alligevel skulle springe eller falde i vandet.
>
> Go' vind
> HHH

Vi har en lille minipudel vi skal have med ud at sejle til sommer, så den
får en redningsvest
tror også det kan bruges evt til katte, nogle af dem ??! (Da de kan fåes
små)

Hilsen Robert

Fra : Calle.

Dato : 22-04-06 08:53

Bob (-: wrote:

> [...]
> den får en redningsvest
> tror også det kan bruges evt til katte, nogle af dem ??! (Da de kan

det er nok noget nemmere med en hund, som med en kat.

--
*** Calle ***

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-04-06 18:13

"Bob (-:" <SLETDETTEHERmr.bob@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> får en redningsvest
> tror også det kan bruges evt til katte, nogle af dem ??! (Da de kan fåes

Hej

Du har vist ikke haft kat, jeg tror en kat skal have mindst en ½ flaske
Linieakvavit før man kan få vesten på den uden at komme til at bløde
Og skulle man få den på, finder katten nok ikke ro før den er flået af igen.
Kate har en ekstrem god balancesans, prøv at sætte en kat ud i blød sne
eller mudder, det bryder de sig ikke om, dem jeg har haft er alle gået i
sort når der ikke er fast grund under poterne.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-06 23:06

> [...]

> får en redningsvest
> tror også det kan bruges evt til katte, nogle af dem ??! (Da de kan fåes

God ide, så er katten også *100%* beskæftiget under
sejlturen......................................................................................................

Claus

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 03-05-06 21:05

Fordi vi gerne vil undgå karies i hendes mælketænder.

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 03-05-06 21:05

Fra : spoi@sol.dk