Ankerline på spole
Fra : Lars

Dato : 19-04-06 15:26

Hej.
Går og forårsklargør på livet løs, men jeg har set mig sur på mit
arrangement af ankertov.
Overvejer at pakke mit ankertov ned i et stuverum og bruge en af de der
flade liner på spole i den del af sæsonen, hvor der er mest skrammel i min
lille båd og hvor jeg kun ankrer op i smult vande. Anker er af af
Danforth-typen med kæde.
Båden er en på 21' motorbåd, vejer knap omkring 1 ton og har en hajfinne
(25 mm ø, 45 cm høj) [MMC-katalog 2006, side 103] ved stævnen, hvor jeg
overvejer at spænde en sådan spole fast.
Samme MMC [side 78] fører tre fabrikater:

-Ankarolina
-OH ankerline
-Nawa

Jeg kigger efter en størrelse med omkring 25-35 meter line.

Nogen, der kan hjælpe med praktiske erfaringer med hensyn til

-materialets holdbarhed
-evne til at lægge den flade line pænt op på spolen
-andet relevant?

Tak for evt. hjælp,
VH,
Lars
PS: nej, jeg får IKKE procenter af Masnedø - hører gerne om grej fra
andre leverandører.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-04-06 08:50

Hej Lars,

Ja der er meget at vælge mellem m.h.t. ankergrej.

De tre typer rulleline som du angiver er lidt forskellige i
materialer og design.
Design i forhold til den placering som du angiver, er du nok
bedst til at afgøre. Placeringen vil nok tage lidt udsyn.
"Beholderne" er fremstillet i hhv. plast, aluminium og tråd.
Du bør nok vælge den som beskytter mest mod sollyset af hensyn
til solens nedbrydning af materialet og bændlet det opbevarer.
Et bændel med høj brudstyrke gør ikke noget; men vær opmærksom
på at du ikke kan ankre uden et forfang mellem anker og bændel
og at bændlet skal gøres fast til en pullert når den nødvendige
længde er rullet ud.
Bændeltyperne er bedst egnet til anvendelse for hækankre i havn
hvor trækretningen er givet og hvor man kan fire et lod ud af
bændlet for at forbedre trækvinklenen til ankeret.
At anvende et bændel hvor man ligger for anker og svejer rundt
er ikke godt. Det vil rimeligt hurtigt give skamfiling af
bændlet og vil ende med at du mister ankeret.
Her bør man anvende treslået tovværk. Treslået tovværk giver
også en bedre fjedring mellem anker og skib.
Prøv at Google lidt tilbage og se de mange indlæg der har været
om emnet, mange af rådene her kan vejlede dig, således at du
kan træffe det valg, der er bedst for dig.
Prøv i forretningen, hvor du ser på de forskellige typer, at
trække noget bændel ud og rul det op igen, så kan du fornemme
systemernes lethed til at lægge bændlet rigtigt på rullen.
Du kan ikke anvende rullesystemet til at trække båden frem til
ankeret det er rullen og fastgørelsesbøjlen ikke beregnet til,
det skal du gøre med håndkraft og bagefter rulle bændlet på på
rullen.

Mvh/Harding

Fra : Lars

Dato : 20-04-06 09:49

Hej Harding.
Tak for tips - jeg er opmærksom på de grundlæggende begrænsninger - som
skrevet har jeg regulært tovværk med til seriøs opankring.
Derimod tænkte jeg ikke i UV-lys-beskyttelse...
VH,
Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-04-06 10:41

Hej Lars,

Velbekomme!
UV-lysets påvirkning er det problem der er tilbage, efter at man
skiftede naturfibrene ud, for de kunne også rådne.
Typerne polyamid (nylon, perlom m.m.) nedbrydes i sollys, det
samme gør polyester (terylene, treviera, dacron m.m.) men de er
mere modstandsdygtige over for lyspåvirkningen end nylon.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-04-06 21:50

"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> -materialets holdbarhed
> -evne til at lægge den flade line pænt op på spolen

Hej Lars
Jeg har ingen problemer med mit bændelankertovværk. Det virker fint under
alle forhold og UV-strålingen er minimeret ved min montage.
Se de 3 billeder i dk.binear. Titel:Anker.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-06 23:16

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Steffen
> --
> "Havet bringer hvert menneske nyt håb, som

Det, jeg (som også overvejer at investere i "bændelankerlinesystem")
finder særligt attraktivt ved at have ankerlinen på spole er, at når
man skal have ankeret agterude, så får man som rorgænger faktisk
"frigjort en hånd" (bob-bob ...).

Personligt synes jeg der kan være lidt vel rigeligt at se til, hvis
man som rorgænger både skal "føde ankerlinen"; holde styrefart og
bremse samtidig med at man skal undgå at slå hovedet ind i bommen og
holde kurs mod et bestemt punkt man gerne vil ramme ...

Jeg har set flere eksempler på, at "skipper" lader ankeret gå agterud
og lader spolen "bremse" båden en anelse (så linen holdes stram), mens
"skipperinden" står i stævnen, klar til at tage "fra/imod/hoppe i
land" ... typisk ved anløb af skærgårdsø eller havnemole, hvor der
skal anker ud i hækken. (Jeg tænker ikke på den opankring, hvor man
f.eks. overnatter i en bugt for svaj ... Der vil jeg typisk have et
eller to ankre i stævnen, så det er en helt anden snak ...).

Er det bare ønsketænkning at det er så nemt?

Jeg kan godt følge argumenter om UV stråling og de andre nævnte
ulemper, men jeg synes ikke ovennævnte fordel bliver fremhævet i de
foregående indlæg ... Jeg er med på at man skal have ankeret og kæden
frem fra "gemmerne" ...

For mig at se, er der tre væsentlige fordele ved ankerlinen på spole:

(1) Den er lige ved hånden (personligt ville jeg således ikke have den
monteret som vist på Steffens billede).
(2) Den fylder ikke så meget som 25/50 m treslået (som ofte ligger så
det ikke "lige" er til at hive frem ...)
(3) Den gør livet noget nemmere for rorgænger, når ankeret skal holde
båden fra hækken ...

Ulemperne/problemerne udover dem Harding har fremhævet er vel prisen
.... Det er lidt pebret - ikke?

Er det ønsketænkning fra min side? ... Jeg er tæt på at investere ...
Er der nogen, der har rigtig gode/dårlige erfaringer og som vil
anbefale/fraråde investeringen?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Lars

Dato : 22-04-06 10:18

Hej Steffen.

> Se de 3 billeder i dk.binear. Titel:Anker.

Tak for billlederne, det gav lige en ekstra ide til en mulig montage i min
lille damper

> Jeg har ingen problemer med mit bændelankertovværk. Det virker fint under
> alle forhold og UV-strålingen er minimeret ved min montage.

Lyder jo herligt. Kan se, du har modellen i en slags røgfarvet plast.
Hvordan vil du vurdere slagfasthed/holdbarhed af selve kassetten?

VH,
Lars

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-04-06 13:45

> [...]
>
> Lyder jo herligt. Kan se, du har modellen i en slags røgfarvet plast.
> Hvordan vil du vurdere slagfasthed/holdbarhed af selve kassetten?

Hej Lars

Tromlen i plast er god nok på den måde den skal bruges. Den må aldrig virke
med træk i den anden ende. Jeg bruger den kun som praktisk magasin. Og her
er den god. Den længde line jeg skal bruge, hiver jeg ud i god tid. Skal den
bruges fra fronten hiver jeg bare linen op til for og binder den fast ( jeg
mener der 50 m. til rådighed). Anker og kæde ligger også klar på fordækket.
Skal det sættes fra agter er det meget nemmere.
Det jeg godt kan lide er flere ting:
1: Ankertovet er nemt at komme til.
2: Ankeret og kæden ligger klar i spanden.
3: Efter ophaling af linen er den nem at rulle ind.
Ulempe:
1: Det er fandme tungt at bære anker og kæde ud front udenom alle vanter og
stag.

Hilsen
Steffen