Oxalsyre og tapetklister
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 19-04-06 08:07

Hej

I bådnyt var der en fortælling om at blande oxalsyre med tapetklister, for
at få det til at hænge længere på fribordet.

Der manglede en nærmere opskrift - og vejledning i brug af oxalsyre, er der
nogen der har den?

mvh
/Børge

Fra : Calle.

Dato : 19-04-06 09:19

Børge Wedel Müller wrote:
> [...]
> tapetklister, for at få det til at hænge længere på fribordet.
>
> Der manglede en nærmere opskrift - og vejledning i brug af oxalsyre,

Det var nok en ide, at du skev hvad det skal bruges til?

--
*** Calle ***

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 19-04-06 18:16

Måske du kunne fortælle hvad jeg kan bruge det til?

mvh
/Børge

Fra : Torben Bach

Dato : 19-04-06 10:05

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
> [...]
> at få det til at hænge længere på fribordet.
>
> Der manglede en nærmere opskrift - og vejledning i brug af oxalsyre, er

Næh - der står desværre ikke noget om blandingsforholdet, så det må blive
"mit Gefühl", hvis der ikke kommer yderligere.
Jeg har i hvert fald tænkt mig at forsøge og tror umiddelbart, at blandingen
skal være meget lind, så det er til at skylle af igen, når oxalsyren har
gjort sin virkning efter de 10 minutter, der er nævnt i BådNyt.

Jeg skrev om det i tråden "Wienerkalk til rensning af fribord" fra den
6/4-06.

Mvh
Torben
--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-04-06 11:07

"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> BådNyt.
>
> Jeg skrev om det i tråden "Wienerkalk til rensning af fribord" fra den

Bare husk at oxalsyre, skal blandes op i varmt vand -og ikke kun lunkent.
Er rigtig god til de gule belægninger, men ikke til skidt og snavs.
Mvh. "Thulfen"

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-04-06 20:46

Børge Wedel Müller wrote:

> [...]
> at få det til at hænge længere på fribordet.
>
> Der manglede en nærmere opskrift - og vejledning i brug af oxalsyre, er der

Glem tapetklisteret. Det kan ikke svare sig.
Jeg plejer at tage en god sjat oxalsyre ned i en spand og fylde en liter
vand eller to i. (mao. på gefyl).
Dernæst påføres de mest sexede gummihandsker du kan finde i netto og
helst også sikkerhedsbriller.
Blandingen påføres fribordet med en svamp. Der skal kun lige være en
tynd hinde der hvor fribordet er gult. Når du har kørt begge fribord
over med svampen venter man lidt indtil det første sted man startede er
ved at blive lidt tørt pg så får fribordet lige en tur mere.
Det lyder af meget arbejde men der skal IKKE bruges knofedt men blot
lige fordeles ud over det gulnede fribord. Så det er altså ikke så
slemt. Skulle det nå at tørre ind så skidt være med det.
Når båden er blevet bleget tilfredsstillende meget skylles med rigelige
mængder vand.

Husk: Oxalsyre ætser og misfarver tøjet. Så det er ikke lige
søndagsdresset dette skal udeføres i.

- Lars