Båd med tysk moms. Er der nogen der tjekke~
Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 17-04-06 19:17

Hej

Ved køb af ny båd med tysk moms. Skal båden være mindst 3 måneder og have
sejlet 100 timer før den må komme i dansk havn.

Men er der nogen der tjekker det ? Har i hørt om nogen ?

Det er selgølgelig ikke for at vi vil prøve det.

--
Mvh Mikkel
Med en båd som er klargjort, polerte, vokset og bundsmurt.

Fra : T

Dato : 18-04-06 21:17

On Mon, 17 Apr 2006 20:17:08 +0200, "Morten Mikkelsen"
<1mikkel@fdf.dk> wrote:

> [...]
>
>Men er der nogen der tjekker det ? Har i hørt om nogen ?
>
>Det er selgølgelig ikke for at vi vil prøve det.

Hvorfor spørger du så?

Hvor har du reglen fra?
Kommer vel an på hvad båden koster, der er da en grænse for beløb.

Torben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-04-06 23:29

Nej der er ingen beløbsgrænser, men reglerne er som beskrevet.

Det er imidlertid ikke noget stort problem da nye både ofte står et par
måneder på kajen og venter på forår og 100 timer er "brug" og ikke
nødvendigvis sejlads. Så bestiller man båden i september, får den leveret i
januar og tager derned i maj og bruger en uges tid inden man sejler den
hjem, så er der vist ingen problemer.

- men det er jo noget rigtigt mange danskere prøver, så der er sikkert mange
praktiske erfaringer derude.....

Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 19-04-06 18:21

Og på vores havn, var der en der sejlede båden hjem, satte den op på det
gamle stativ han havde (det forstås vel at han havde købt større båd).

Et vindstød, væltede båden, og den blev totalt skadet.

Hvem skal nu betale

mvh
/Børge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-04-06 22:47

Man skal selvfølgelig forsikre den. Den kan man fra det øjeblik man er ejer
af den uanset hvor i verdenen den befinder sig.

Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 19-04-06 19:16

"T" <ttt@tele2adsl.dkkkkk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det kan du være ganske og aldeles sikker på, at der er.
Forestil dig, at du selv skulle købe en båd.
Ville du købe den, hvis ikke der fulgte officiel dokumentation for betalt
moms med?
Nej - vel?
Men selvfølgelig kan du undgå kontrol, hvis du beholder båden til den
skrottes, og du forøvrigt ikke sejler til udlandet i den.
For der bliver du kontrolleret, og bonet, hvis du ikke har dokumentationen i
orden.

Så:
Mon ikke det er en anelse dumt, at snyde?

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-04-06 22:50

Nej, nu må i holde op. Mere end halvdelen af alle nye både købes uden for
Danmark til en lavere momssats og det er ikke noget problem. Hvis man er
usikker på hvorledes det skal gøres kan man endda betale en dansk forhandler
for at formidle betalingen til tyskland inkl. afregning af tysk moms.

Det er ikke et spørgsmål om at snyde. Det er et spørgsmål om at kende
reglerne og udnytte dem. Og der er ingen varige problemer i det.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-06 10:20

> [...]

> usikker på hvorledes det skal gøres kan man endda betale en dansk
> forhandler for at formidle betalingen til tyskland inkl. afregning af tysk

Det kan hurtigt blive et problem. En gut i lynetten købte en Hanseboot til
levering i tyskland for at spare moms. Det udviklede sig til en kedelig
affære. Først var hans vinduer utætte, og skulle omfuges. Så måtte
apteringen udskiftes pga. fugtskader, og tilsidst måtte teakdækket lægges
om, fordi det også var dårligt lavet. Hvergang måtte han sejle båden ned.
Tilsidst kom det til at koste ham penge..

Det var en 30 fods båd, så den indledende momsbesparelse har været
overkommelig.....

Claus

Fra : Torben Bach

Dato : 20-04-06 18:48

være med K da jeg er dansker)> wrote in message
> [...]
>
> Det er ikke et spørgsmål om at snyde. Det er et spørgsmål om at kende
> reglerne og udnytte dem. Og der er ingen varige problemer i det.

Ja - skrækhistorier er der nok af.
Jeg vil nok ikke anvende utrykket at udnytte , men snarere at *anvende*
gældende regelsæt (udnytte har en negativ klang som noget i retning af
misbruge eller det, der er værre).
Det har jo ikke noget at gøre med at snyde den ene eller anden, og det er jo
også det du, Bjarke, slår på - helt enig!

Her hvor jeg befinder mig, er der også en, der har købt en Hanse-båd til
næsten en Mille. Den havde visse fabrikationsfejl i skroget, men alt er
udbedret af den lokale bådebygger i samarbejde og for sælgers regning.
Man skal altså ikke absolut og nødvendigvis sejle syd for grænsen, hver
eneste gang, der konstateres fejl eller mangler.

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : fjern

Dato : 20-04-06 20:17

Egon Stich wrote:
> [...]
> orden.
>
> Så:
> Mon ikke det er en anelse dumt, at snyde?

Bliver pludselig betænkelig -
Jeg har købt en gammel båd af en gut for et par år siden, udover et
stykke papir hvor der står at nu skylder jeg ham ikke flere penge for
den har jeg intet der beviser den er min - Skal jeg så holde mig i
danmark for ikke at få fingrene i noget lovmaskineri?
mvh
Søren

Fra : Egon Stich

Dato : 21-04-06 08:50

"fjern" <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den har jeg intet der beviser den er min - Skal jeg så holde mig i
> danmark for ikke at få fingrene i noget lovmaskineri?

EU reglerne for opkrævning - dokumentation - for moms indeholder en
årstalbegrænsning.
Jeg husker ikke det nøjagtige årstal, men det er vist sidst i 80erne.
DVS, at både med byggeår før, ikke risikere at blive opkrævet moms en gang
til.

Man kan hos langtursejlerne, b.la, enskaffe sig et fint "certifikat", der
dokumenterer forholdene.
På den måde undgår man evt. bøvl med udenlandske myndigheder under
ferieturen.

Men er båden man køber bygget efter skæringsdatoen, er det et must, at der
medfølger original dokumentation for betalt moms.
Alt andet er at invitere til økonomiske problemer.

MVH
Egon

Fra : Kent Friis

Dato : 21-04-06 12:32

Den Fri, 21 Apr 2006 09:50:19 +0200 skrev Egon Stich:

> [...]
> medfølger original dokumentation for betalt moms.
> Alt andet er at invitere til økonomiske problemer.

Er der også begrænsning på størrelsen? Jeg tror da ikke lige jeg har
bon'en længere fra jeg købte kajakken, og jeg sejler mest på Flensborg
fjord.

Mvh
Kent

Fra : Torben Bach

Dato : 22-04-06 20:12

"Morten Mikkelsen" <1mikkel@fdf.dk> wrote in message
> [...]
>
> --
> Mvh Mikkel
> Med en båd som er klargjort, polerte, vokset og bundsmurt.

Ja - Morten
Hvis det skal være, så skal du snart til at skynde dig lidt.
Skattefar er ved at gøre noget ved det.
Se DR tekst-tv side: 118

" SKAT VIL STOPPE TYSKMOMS-HANDEL"
Skat stopper nu en momsfidus i Tyskland, som dræner den danske statskasse
for milliarder af kroner hvert år.
Med udgangspunkt i campingbranchen indstiller Skat til Skatterådet, at det
er ulovligt og uden realitet, når en dansk forhandler sælger en vare til en
dansk kunde i Danmark, fragter den til Tyskland til afhentning, og derpå
afregner med lav tysk moms.
I campingbranchen går halvdelen af salget via Tyskland, og i bådbranchen går
næsten det totale salg via Tyskland.
Skats fortolkning af reglerne vedr. Tyskhandel bliver forelagt Skatterådet
den 16. maj. " Citat slut.

Læg mærke til at bådbranchen også nævnes. Det skal da blive interessant at
se, hvad resultatet bliver i forhold til de regler, der er gældende nu, men
det hører vi vel om.

Udover det, så kan jeg ikke snuppe, at man tale om, at den danske statskasse
drænes. Det er i mine øjne det værste sludder. Når man dræner noget, tager
man noget fra noget.
Her er der højst tale om, at man går glip af noget, og det er da en forskel,
der vil noget.

Torben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-04-06 20:49

Ja, der var et klip om det i TV avisen kl 18:30. Jeg fik det optaget, men
kan ikke rigtigt finde ud af at få det sendt til Jer ....

Bjarke

snip

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-04-06 21:46

Så fik jeg den fisket ud af systemet, Desværre er den stadig meget stor (16
mega), men til gengæld er kvaliteten lav.

Jeg har lagt den på http://www.maximalt.dk/moms.mpg. Jeg må prøve at få den
til at fylde lidt mindre (foreløbig kun for ADSL brugere), men det er ikke
min stærke side ...

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-06 23:19

> [...]

> Ja, der var et klip om det i TV avisen kl 18:30. Jeg fik det optaget, men
> kan ikke rigtigt finde ud af at få det sendt til Jer ....

Send det til mig, så kan jeg lægge det til DL. Jeg kan streame med 20mbit,
men det må altså gerne ligge væsentligt under..

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 23-04-06 09:08

"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
..

> Ja - Morten
> Hvis det skal være, så skal du snart til at skynde dig lidt.
> Skattefar er ved at gøre noget ved det.
> Se DR tekst-tv side: 118
>
> Torben

Det er jo alene den form, hvor man køber hos dansk forhandler, og så tager
turen omkring tyskland, der er tale om.
Uanset hvor meget skattevæsen og finansminister end skriger, kan de ikke
forhindre een i at tage til udlandet, købe båd, og sejle hjem.
Med sparede penge for moms.
EU regler

MVH
Egon

Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 24-04-06 18:07

Ja det er også sådan vi ser på det. Det vi benytter os af er indførsel af
brugt båd. 3 mdr og 100 timer.