"Smøring" af hulkelen
Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 21:42

Med frygt for, at der tidligere er svaret på spørgsmålet vover jeg
alligevel:

Mine "plastik-slæder på storsejlet" glider ikke så let, som jeg synes
de bør. Derfor ville jeg gerne smøre dem eller hulkelen i masten med
"det rigtige" - jeg ved bare ikke, hvad "det rigtige" er.
I en tidligere tråd advokerede solidt Harding for Mobil 28 ... Er det
også relevant her?
Andre har anbefalet mid et teflon-lignende produkt på spraydåse ...

Når storen er monteret, bliver den siddende på masten hele sæsonen, så
jeg tager den ikke af masten i løbet af sommeren - hvis det ellers er
relevant for den rigtige smøring ...

Jeg går ud fra, at Mobil 28 er det rigtige til "faldhjulene" i
masten - right?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Steen Andreasen

Dato : 08-04-06 23:09

Teflon smøremiddel er ok, men det vigtigste er at hulkelen er ren. Træk en
klud med opløsningsmiddel igennem hulkelen inden masten sættes på om
foråret, smør bagefter med teflon smøremiddel.

mvh Steen

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 23:35

Tak for svar Steen. Vil du uddybe lidt? Hvordan gør man det helt
konkret? Sprayer du bare ind i hulkelen, (som absolut er helt ren)
....? Gør du noget ved slæderne?

Fra : Steen Andreasen

Dato : 09-04-06 16:03

Hej Flemming

Jeg havde det samme problem for et par år siden. Min sejlmager anbefalede et
smøremiddel som vist nok er teflon baseret. Jeg kan ikke huske hvilket mærke
det drejede sig om, men jeg tror at alle sejlmagere sælger den slags.

Men han påpegede at det vigtigste var at rengøre hulkelen grundigt. Jeg
bruger en klud vædet med rensebenzin. Kluden maser jeg ind i hulkelen og
trækker den frem og tilbage i hele mastens længde indtil snavs og fedt er
fjernet. Slæderne rengøres ligeledes med rensebenzin.

Herefter sprayes med smøremidlet.

Hos mig var resultatet mærkbart, måske fordi jeg ikke plejede at rengøre
hulkelen grundigt.

Fra : Lars Holst

Dato : 08-04-06 23:39

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> said in

> [...]
> Træk en klud med opløsningsmiddel igennem hulkelen inden masten sættes
> på om foråret, smør bagefter med teflon smøremiddel.

Jeg vil nu ikke anbefale teflon da det med tiden størkner og dermed
bliver værre end ingen smørelse.
Syrefri olie hvis det er en alumast. Og så bare smøre en gang årligt.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 00:07

Ups - det vidste jeg ikke ... tak for advarsel Lars. Det er en
alu-mast med plastik-slæder.
Smører du med en olievædet klud ned langs/inde i hulkelen? Eller
smører du slæderne? eller ...?

Fra : Bent Pedersen

Dato : 09-04-06 06:58

Teflon er et tør-smøremiddel, så det skal vel "størkne". Man skal bare ikke
bruge mere end nødvendigt. Og selvfølgelig gøre grundigt rent først som det
også bliver nævnt.

Bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-04-06 07:25

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> [...]
> relevant her?
> Andre har anbefalet mid et teflon-lignende produkt på spraydåse ...

Jeg og mange af mine kammerater bruger aldrig andet end siliconeolie. Det
har den fordel, at det ikke er temperaturfølsomt, så det størkner ikke, og
akummulerer heller ikke skidt. Samtidig er det uskadeligt over for alle
materialer. Jeg har endnu ikke fundet noget, som giver bedre smøreevne, og
det er inkl. det dyre PTFE fra OH og andre mærker. Samtidig koster
siliconeolie kun en brøkdel af det andet.

Bare husk, at du specifikt skal have siliconeolie, og ikke bare
siliconepray. Det er ikke det samme, det skal være olie.

Men det væsentligste er nok at sørge for, at hulkehlen er ren. Den skal jo
renses jævnligt for aluminiumstøv o.lign.

Claus

Fra : Allan

Dato : 09-04-06 08:35

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

Hej
Hvert år har jeg renset hulkehlen, og smurt slæderne på siderne med stearin
fra et "rigtigt" stearinlys?
Masten er fra 77, og det fungerer fint. Storsejlet falder fint ved slæk.
mvh
Allan

Fra : ThomasB

Dato : 09-04-06 13:01

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> tager den ikke af masten i løbet af sommeren - hvis det ellers er relevant

Gnid slæderne med stearin - det virker perfekt.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-04-06 19:23

Hej Flemming,

Jeg går ud fra at anodiseringen ikke er beskadiget på masten i
hulkelen.
Den anodiserede/elokserede overflade er verdens næsthårdeste
overflade; men den underliggende aluminium er ikke særlig
modstandsdygtig.
Problemet ligger oftest i at hulkelen og slæderne ikke er rene.
Oftest ses det på slæderne som har sorte/grå sølvglinsende
striber. Det stammer fra det skidt/sod som er i luften og som
kommer ned med regnen.
For at få overfladen i hulkelen i masten så lidt modtagelig for
snavs kan du spraye noget Kontaflon 85 på hulkelen sider. Du
skal ikke bruge særligt meget. Kontaflon 85 er et fedtfri
smøremiddel hvor opløsnings midlet hurtigt fordamper, det er
lavet på PTFE basis, og giver en teflon-glat overflade.
Slæderne smører du med stearin fra et stearinlys, ikke vokslys,
og dine slæder vil køre perfekt.
Vendeskiverne i mastetoppen kan du smøre med Mobil 28, men
overdriv ikke for den røde farve i smøremidlet ser ikke pænt ud
på sejlene.
At smøre med fedtede produkter på slæder og hulkel vil være
meget uheldigt. Det vil kun samle det nedfaldende skidt og ved
berøring af sejlene vil de også få misfarvninger.
Siliconeprodukter er bandlyste.

Mvh/Harding

Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 19:49

"Harding E. Larsen (slet 1V7B9)" <harding@1V7B9larsen.tdcadsl.dk>
skrev i en meddelelse
> Hej Flemming,
>
> Jeg går ud fra at anodiseringen ikke er beskadiget på masten i
> hulkelen.

Masten er ubeskadiget og jeg vil rense den, så den med garanti er ren
og pæn (fra 1990).
Hempel markedsfører et produkt de kalder Alu Guard, som ifølge deres
brochure skulle være silicone og syrefri olie til beskyttelse af
aluminiumsmaster mv. ... Er det - groft sagt - spild af penge?

> [...]
> lavet på PTFE basis, og giver en teflon-glat overflade.
> Slæderne smører du med stearin fra et stearinlys, ikke vokslys,

Det lyder nemt ...

> Vendeskiverne i mastetoppen kan du smøre med Mobil 28, men
> overdriv ikke for den røde farve i smøremidlet ser ikke pænt ud
> på sejlene.

Enig!

> At smøre med fedtede produkter på slæder og hulkel vil være
> meget uheldigt. Det vil kun samle det nedfaldende skidt og ved
> berøring af sejlene vil de også få misfarvninger.
> Siliconeprodukter er bandlyste.

Gælder den "bandbulle" også *silikoneolie*, som anbefalet af Claus T.?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-06 05:05

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Gælder den "bandbulle" også *silikoneolie*, som anbefalet af Claus T.?

Det er kun noget Harding skriver for at være på tværs, fordi det er mig, som
anbefaler siliconeolie. Harding har endnu ikke produceret noget konkret og
saglig argumentation fra fagfolk, som kan underbygge hans påstand.

Harding påstår, at Siliconeolie er giftigt og særdeles miljøfarligt, selv om
det er godkendt og sælges frit i alle forretninger. Heller ikke den påstand
har han kunne underbygge.

Undrer det dig ikke, at han ikke fortæller hvorfor det er så bandlyst?

Tværtimod ved alle, at PTFE er giftigt i pulver og flydende form. Jeg har
tilfældigvis for mange år siden arbejdet i en overfladevirksomhed i
nordsjælland, som lagde teflon belægninger på diverse produkter, og det var
ikke småting, vi blev udsat for i forhold til arbejdsbeskyttelse,
påklædning, luftsluser osv.

Til sammenligning er silicone *stadig* godkendt til f.eks. kropsimplantater
og proteser ligesom silicone er godkendt til
fødevareropbevaring/fremstilling.

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 10-04-06 17:10

> [...]
> som anbefaler siliconeolie. Harding har endnu ikke produceret noget
> konkret og saglig argumentation fra fagfolk, som kan underbygge hans

Det eneste jeg kan komme i tanke om det er et problem med silikone er, at
det er hamrende svært at rense af og næsten umuligt at male ovenpå.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-04-06 07:37

Hej Flemming,

Det silicone og syrefrie produkt som Hempel sælger er godt.
Jeg anvender parafinolie og det koster kun 20,- pr liter og har
samme egenskaber.
Siliconeolie smører kun ca 1/3 så godt som andre olier og har
den uheldige egenskab at dens lave overfladespænding gør at
den "glider" under enhver anden oliefilm og overtager de
smørende egenskaber og den anden tiltænkte olie smører derfor
ikke mere.
Siliconeprodukterne blev oprindeligt anvendt hvor temperaturen
var højere end der hvor alm. olier kunne anvendes. Dette er ikke
tilfældet længere hvorfor siliconeprodukterne nu ikke anvendes
mere.
Silicone har mange meget mere uheldige egenskaber, det findes
der mange lægelige og oplevelsesrelaterede rapporter om.
Bonelock et andet uheldigt produkt anvendes f.eks. ikke mere.
Se: http://www.geocities.com/heartland/hills/2596/silicone.html
http://www.info-implants.com/Kay/29.html
http://www.info-implants.com/Ontario/Attis/01.html
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?
sec=health&res=9D0CE3DA1430F937A15754C0A967958260

Vi forskede over en årrække med smøreprodukters forskellige
egenskaber og ulemper. Det produkt som faldt mest uheldigt ud
var Silicone. Det behøves der ikke at tærskes mere langhalm på.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-04-06 06:09

"Harding E. Larsen (slet S7Y0F)" <harding@S7Y0Flarsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> den "glider" under enhver anden oliefilm og overtager de
> smørende egenskaber og den anden tiltænkte olie smører derfor

I følge hvem?

Er det noget du har drømt, eller der er en officiel undersøgelse som kan
bekræfte, at siliconeolie kun kan smøre 30% i forhold til andre
smøreprodukter?

Faktum er, at siliconeprodukter er et af de mest anvendte smøreprodukter i
industriproduktion. I det hele taget er der silicone i så mange ting, at
folk dårligt nok er klar over det. Selv hydraulikolie tilsætter man
silicone.

Det undrer mig meget, at Harding tilsyneladende sidder inde med viden, som
går stik imod alt den vide, som industrien har om silicone...

> [...]
> var højere end der hvor alm. olier kunne anvendes. Dette er ikke
> tilfældet længere hvorfor siliconeprodukterne nu ikke anvendes

Det er noget eklatant vrøvl og sludder.

Siliconeprodukter er det *foretrukne* formmateriale indenfor
fødevarersindustrien. Slik, mad, kager og andet figurtilpasset/støbte
produkter er med stor sandsynlighed støbt i siliconeforme. Din bager bager
kager i siliconeforme.

Kropsimplantater er stadig af silicone og bruges i 1000vis af hospitaler
verden over til mange former for rekonstruktionskirrugi, f.eks.
ansigtsrekonstruktion. Mange mennesker har små silicone puder rundt omkring
i kroppen.

Siliconepakninger er godkendt til både medicinal- og fødevarerindustrien...

Siliconefugemasse er godkendt som tætningsmiddel i fødevarerbeholdere.

Glassilicone bruges som lim og tætningsmasse i akvarier, *OGSÅ* de tanke,
som har meget følsomme og ømfindige saltvandsfisk eller koraller.

Siliconespray og olie sælges frit i alle butikker UDEN sundhedsforbehold
eller speciel mærkning!

EU og alle andre regeringer anser silicone for *ugiftigt*, når man anvender
det korrekt!

Dansac A/S, Coloplast A/S, Yksel Caglar Aps, Løvens Kemiske Fabrik er alle
steder, jeg har arbejdet med maskiner, rundbordsautomater eller andre
produktionsanlæg. Samtlige disse steder anvendte vi siliconeolie til
smøring, navnlig steder, hvor der var emner, som eksempelvis kørte i
"gryder".

> Silicone har mange meget mere uheldige egenskaber, det findes
> der mange lægelige og oplevelsesrelaterede rapporter om.

Ja, jeg tænkte nok, at du ville henfalde til at nævne Dow Corning. Sagen om
implantaterne fra Dow Chemicals er ikke lige til, og ingen videnskabsfolk
har underbygget eller bevist teorierne om, at silicone forårsager diverse
gigt- og kræfttyper. Dow Cornings produkter var farlige, men der var også
andet end silicone i.

I den forbindelse er det interessant at bemærke, at FDA (usa
sundhedsstyrelse) modtag næsten samme mængde klagesager over
saltvandsimplantater som de gjorde over silicone
produkter...........................

> Bonelock et andet uheldigt produkt anvendes f.eks. ikke mere.

Hvad i alverden har Boneloc at gøre med silicone?

Skal vi ikke holdes os til fakta i stedet for at forplumre debatten med alt
muligt ligegyldigt pladder?

> Vi forskede over en årrække med smøreprodukters forskellige
> egenskaber og ulemper. Det produkt som faldt mest uheldigt ud
> var Silicone. Det behøves der ikke at tærskes mere langhalm på.

Hvem er vi og hvad bestod den forskning i?

Hvis der skal være nogen som helst sandhedsværdi i dette argument, så skal
det vist underbygges temmelig meget!

Jeg er sikker på, at der er flere, som gerne vil have et konkret og
forståligt svar på, hvorfor siliconeolie er "bandlyst" til noget så simpelt
som at smøre en plastik dims i en aluminiumsrende, til trod for, at folk
bruger det verden over..

Er det din påstand, at silicone er citat: "bandlyst" udelukkende, fordi det
kun smører en trediedel ??!

Det er (som din argumentation som oftest er) langt ude i skoven..

F.eks. har du endnu aldrig uddybet, da du skrev følgende om siliconeolie
sidste gang, emnet var oppe:

citat:
> Det er ikke bare det ikke at kunne lide det, det er
> samfundskadelig virksomhed at anvende det. Det skal kun anvendes
> der hvor det absolut ikke kan erstattes af et andet produkt.
citat slut.

Samfundsskadelig virksomhed at bruge siliconeolie...det lader vi stå et
øjeblik. Man fristes næsten til at tro, at din kone har haft silicone
implantater

Claus

Fra : Lars Holst

Dato : 11-04-06 07:00

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in

> [...]
>
> Samfundsskadelig virksomhed at bruge siliconeolie...det lader vi stå
> et øjeblik. Man fristes næsten til at tro, at din kone har haft

Ja, det er egentlig utroligt at nogle kvinder er så forfængelige at de
kan finde på at putte vinduestætningsmiddel i patterne.

Jeg holder mig nu bare til at smøre min hulkele med den syrefri olie som
sælges som alu-guard hos mange bådforretninger.

Den med ægte stearing, som andre har nævnt andetsteds i tråden, tror jeg
også er en god en. Den synes jeg at have hørt min gamle søulk af en onkel
tale om i fordoms tid.

Jeg vedholder hermed min skepsis overfor både silicone og teflon som
smøremidler.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-04-06 08:03

- Men mere ufatteligt er det at vi er ved at knække nakken, når vi går forbi
dem. Og det er ikke vinduer vi har i tankerne .... <smile>

Jeg tror jeg fortsætter med at rense min hulkel grundigt og "smøre" den med
paraffinolien som jeg alligevel giver hele masten, så den er pæn og holder
længe. Det plejer at virke og jeg ved ikke hvorfor. Spændt på at høre om der
kommer nogle indlæg der handler om nogle praktiske erfaringer og knap så
meget teori om hvad man putter i fødevarer...

(er der silikone i mine blå colaer ?? de glider i hvert fald nemt ned ....)

Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-06 13:07

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev

> Ja, det er egentlig utroligt at nogle kvinder er så forfængelige at de
> kan finde på at putte vinduestætningsmiddel i patterne.

Vi skal nok ikke grine for meget af det, fordi det sker i alamerende
udstrækning i både Indien og Thailand. Transeksuelle mænd indsprøjter
almindelige bygnings silicone, og mange er blevet meget syge og invalideret.
Desværre er fænomenet i stigning, så jeg i TV for nogle uger siden..

> Jeg holder mig nu bare til at smøre min hulkele med den syrefri olie som
> sælges som alu-guard hos mange bådforretninger.

Og hvis det virker for dig, så er det jo også godt nok. Jeg savner blot en
forklaring på bandlysning og samfundsskadelig virksomhed

Men jeg har et andet eksempel. jeg har en cykel med 24 gear med klikskifte
og åbne kabler. Om vinteren fryser mine gearskifte og kabler, så jeg hverken
kan skifte gear eller bremse. I to år eksperimenterede jeg med olie, bl.a.
en dyr kabelolie, der blev anbefalet i cykelgruppen, men intet hjalp.
Samtidig akkumulerede mine kædeflyttere meget skidt og skulle renses meget
jævnligt.

Sidste vinter blev jeg så irriteret, at jeg rensede alt af i sulfo-petroleum
og så smurte jeg det hele i silisol siliconeolie (som jeg før har advokeret
for )

Ikke *een eneste* gang i de to sidste vintre har jeg haft problemer med
kabler eller gearskift, som fryser fast, og da siliconeolien slet ikke
akkumulerer skidt i samme mængde, så er rengøringen nedsat væsentligt.

Det er for mig et væsentligt tegn på, at det virker, og når det samtidig er
ugiftigt, kan jeg ikke se problemet..

> Den med ægte stearing, som andre har nævnt andetsteds i tråden, tror jeg
> også er en god en. Den synes jeg at have hørt min gamle søulk af en onkel
> tale om i fordoms tid.

Ja, jeg forstår det altså ikke. problemet er, at sterin er ikke
temperaturfast, det bliver hårdt i kulde og flydende i varme. Prøv selv at
dryppe lidt sterin på en underkop og sæt det i køleskabet eller fryseren.
Det knækker som glas, så jeg har meget svært ved at forestille mig nogen
væsentlig smørreeffekt i koldt vejr. Hvordan bliver det f.eks. siddende?

> Jeg vedholder hermed min skepsis overfor både silicone og teflon som
> smøremidler.

PTFE virker udmærket, men hvorfor betale 160,- for 300 ml giftigt smørelse,
når du kan få ugiftigt til en tiendedel af den pris?

Claus

Fra : Lars Holst

Dato : 12-04-06 17:44

> [...]
>
> PTFE virker udmærket, men hvorfor betale 160,- for 300 ml giftigt
> smørelse, når du kan få ugiftigt til en tiendedel af den pris?

Det med de transseksuelle mænd som sprøjter silicone ind er, set fra min
side, også stærkt forbundet med forfængelighed og jeg griner ikke så
meget af det men ryster mere på hovedet. Jeg kan ikke ændre deres adfærd
og de træffer selv valget. Der er også folk i Danmark som får foretaget
ansigtsoperationer som ødelægger resten af deres liv fordi de ikke
overvejede "worst case scenario" konsekvenserne. Jeg forholder mig
fuldstændig ligeledes i min holdning til dem.

I forhold til sit cykelproblem vil jeg tro at WD-40 ville have været din
ven hvis du ikke allerede havde løst det. En låsesmed jeg kender har det
med at sige om smøring af låse at det eneste man må smøre dem med er WD-
40 fordi de andre smøremidler stivner af ælde eller temperatur eller
tiltrækker skidt. Og låse kan være noget der skal fungere med meget små
tolerancer i alle temperaturer.

M.h.t. stearin så skulle det gerne vedblive stivnet både ved stilstand og
under brug (sejlsætning). Stivnet stearin er da også glat. I gamle dage
smurte man også børnenes kælke og skøjter med det. Det var ikke meningen
at isen under dem skulle smelte før stearinen havde sin virkning.

Jeg kan desværre hverken be- eller afkræfte noget vedrørende de kemiske
eller miljømæssige forhold ved de forskellige smøremidler. Ej heller aner
jeg om samfundsskadelig virksomhed i sammenhængen.

Venligst
--
Lars Holst

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-04-06 11:52

Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev

For at spare redningsvesten

Som tidligere sagt, (hvid syrefri) vaselineolie, koster nærmest ingenting.

Gør selvfølgelig ud fra at drejer sig om en vandcykel ?

OK, Isbåd med gear, fedt nok.

Før det var dengang, men virker stadigvæk.

Aner det ikke, men det gør det - og virker.

Stort set ?, og tro, kr. for det samme resultat.

Undgå al bundmaling m.v. (bare for at reducere, et el. andet sted.)

Per

> [...]
> overvejede "worst case scenario" konsekvenserne. Jeg forholder mig
> fuldstændig ligeledes i min holdning til dem.

OK

> [...]
> 40 fordi de andre smøremidler stivner af ælde eller temperatur eller
> tiltrækker skidt. Og låse kan være noget der skal fungere med meget små

Øh, WD 40 tørrer ligeledes ud og danner hinde, (snavs/=slid bliver stadigvæk
hængende)
Tidligere brugte man grafitpulver (til cyl./låse m.v.) det virker - men
sviner og er nok ikke anbefalesesvædigt på mast/båd.
Og hvorfor er det åbentbart KUN wd 40 der duer ? Læg mærke til hvor få år
produktet har været på markedet, i forhold til andre. De har været bedre til
at markedsføre, sænke prisen, netto 10 stk. = tilbud..
Ikke at forstå, at jeg ikke bryder mig om det, men det er vel ikke det
eneste salliggørende. Gamle/ældre triks virker ofte meget bedre

Halløj hvor det går.

Claus + Harding, kunne i ikke bilægge den der strid ?
Der er jo en masse sejler som drager stor nytte af jeres viden på alle
mulige områder, det er formentlig også derfor at folk bliver ved med at
spørge. Der skal også være plads til nybegynder/erfarne spørgsmål
UDEN at alt ender i EU nr. / godkendelser, kemiske betegnelser, blå blink og
hvad vi har.

Et eller andet sted hedder det vel Lystsejlads. Forsat god påske.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-06 12:57

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev

> I forhold til sit cykelproblem vil jeg tro at WD-40 ville have været din
> ven hvis du ikke allerede havde løst det. En låsesmed jeg kender har det

WD-40 er forsøgt. Det samme er speciel kabelolie til cykler, lejefedt,
kædefedt og 117 andre ting. Intet kunne smøre og sky vand som silisol. Andre
har også haft problemet, som jævnligt bliver diskuteret i cykelgruppen. Alle
har jo åbne kabler i dag.

Claus

--
Sælges: Smart værkstedsvogn med arbejdsbord!
http://www.tersgov.dk/bd/bd.html

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-04-06 06:56

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Gælder den "bandbulle" også *silikoneolie*, som anbefalet af Claus T.?

Som du kan se, så får du ikke noget konkret svar

En masse links til sider, hvor ukendte skriver om brystimplantater og lige
så meget andet sludder, men ikke et eneste sagligt ord om, hvorfor silicone
er bandlyst i en hulkehl, og hvem der egentlig har bandlyst det....

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 10:02

> [...]
> og lige så meget andet sludder, men ikke et eneste sagligt ord om,
> hvorfor silicone er bandlyst i en hulkehl, og hvem der egentlig har

Jeg beklager, hvis jeg med mit uddybende spørgsmål fik startet endnu
en "verbosekrig", men de forskellige synspunkter giver jo altid én
noget at tænke over - selvom konklusionen (for mig i hvertfald)
ingenlunde er "klinkende klar" ...

Da jeg har lidt tilbage af Hempels Alu Guard og har fundet lidt
stearinstumper i konens "gemmer" vil jeg i denne omgang vaske masten
med grundrens, rense hulkelen grundigt (tør man overveje renset
benzin?) og til sidst give mast og hulkel et tyndt lag af min det
resterende Alu Guard og gnide slæderne i storsejlet med
stearinstumperne ... Hvad jeg vælger næste år vil debatten måske
afgøre ...

Om alt går vel kommer masten på i morgen (uden UFO i denne omgang) og
sæsonens første sejlads blive afholdt i påskedagene ... God Påske til
alle!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-06 13:19

> [...]

> "verbosekrig", men de forskellige synspunkter giver jo altid én noget at
> tænke over - selvom konklusionen (for mig i hvertfald) ingenlunde er

Det skal du da ikke beklage, det er da det, et debatforum er beregnet til.

Jeg savner bare nogen saglige forklaringer på udsagn som bandlyst og
samfundsskadelig, når det strider direkte imod fakta.

Jeg sender dig en flaske Silisol fra Aldi U/B, så kan du prøve det og selv
gøre dig dine erfaringer..

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 15:49

> [...]
> samfundsskadelig, når det strider direkte imod fakta.
>
> Jeg sender dig en flaske Silisol fra Aldi U/B, så kan du prøve det

Tak! Det er næsten for meget Claus ...

Som jeg tidligere skrev har jeg nu brugt min gamle rest af Alu Guard
og gnedet slæderne med et (hvidt!) stearinlys ... På gårdsdagens
sejltur fra Dragør (Baadeværfet you know? ...) til hjemhavnen i
Helsingør fik jeg prøvet op- og nedtagning af storen og jeg kan
meddele gruppen, at en smøring af tophjulet med marinefedt og
rengøring af hulkelen med en klud med renset benzin, efterfølgende
påføring af Alu Guard samt stearingnindning på slæderne giver meget
gode resultater ... Der er jo mange måder, det kan gøres på, men
ovenstående opskrift var "gratis", da jeg havde remedierne i
"bådkassen" ... og konens skuffe med stearinlysrester ...

Mine forsøg på at skaffe Mobil-28 og Kontaflon-85 viste sig forgæves
.... Marinebutikker, Din Isenkræmmer, Silvan, Råd og Dåd, Q8, Statoil,
Hydro-Texaco, T.Hansen, Jem & Fix, Harald Nyborg ... ... Ingen anede,
hvad jeg talte om ... Any ideas?

Er det jeres opfattelse/erfaring at parafinolie fuldt ud kan erstatte
Hempels Alu Guard?

Hvad jeg gør næste sæson, vil indlæg fra denne gruppe eller
"gaveregnen" fra Claus nok afgøre ...

Så tak for gode og konstruktive indlæg og anbefalinger!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-04-06 19:00

Med risiko for at udtale mig om noget jeg ikke har forstand på, så vil jeg
blot sige, at jeg finder Hempels Aluguard (monkey-shine) påfaldende meget
lig paraffin olie både i lugt og konsistens. Og de kan jo sælge terpentin
til 100 kr. literen så hvorfor ikke også paraffinolie ?

Anyway, så holder sådan en bytte aluguard på 3-4 sæsoner, så jeg betaler

(men jeg køber ikke deres terpentin...)

Bjarke

Fra : Torben Bach

Dato : 13-04-06 21:16

> [...]
> alligevel:
>
> Mine "plastik-slæder på storsejlet" glider ikke så let, som jeg synes de

snip

> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Jeg har med interesser fulgt denne tråd og havde håbet på indlæg vedr.
hulkel + sejl *uden* slæder.
Hva´ gør man - eller hva´ gør man ikke, hvis der ikke er slæder i sejlet.
Jeg går ud fra at olie og deslige må være bandlyst for så vidt angår selve
sejlet ?

Jeg spørger, fordi min tidligere (første) sejlbåd ikke havde slæder, men det
fik jeg isat samtidigt med montering af et rulleforsejl.

Jeg har nu anskaffet en "ny" brugt båd. Den har rulleforsejl, men ikke
slæder i storsejlet, som på sin vis godt kan glide lidt træls op og ned

Der må være nogle tips til, hvad man så gør?

På forhånd tak.

Torben
--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : ThomasB

Dato : 13-04-06 23:11

"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu anskaffet en "ny" brugt båd. Den har rulleforsejl, men ikke
> slæder i storsejlet, som på sin vis godt kan glide lidt træls op og ned
>

> Der må være nogle tips til, hvad man så gør?

Stearin

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 16-04-06 00:01

> Stearin

Jeg har forsøgt med Silikoneolie på Hobie'en... Det holder ikke ret længe..
stearin er klart bedre.
Men nu skal den også glide meget let.. ellers kræver det en 100+kg mand at
sætte sejlet.. nul gearing.
Men på en gammel Hobie er det jo også et sejl med indsyet tov (hva.f..
hedder det...?) med gigantisk friktion.
På agter Hulkelen til skødevognen, glider/ruller der nogle pomruller.. der
bruger jeg Superlube fantastisk ting, det virker også fantastisk til
mastelejet og så er det farve-frit
Stearin er ikke godt til min skødevognen, der er friktionen og hastigheden
så stor at det forsvinder ret hurtigt.

Mvh
Leon

Fra : Bent Pedersen

Dato : 17-04-06 07:56

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> "Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> Stearin

Eller PTFE-spray. PTFE (teflon) er et fremragende tørsmøremiddel, som er
ugiftigt og iøvrigt godkendt til førevarebrug.

Bent

Fra : ThomasB

Dato : 17-04-06 14:33

"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse

> Eller PTFE-spray. PTFE (teflon) er et fremragende tørsmøremiddel, som er
> ugiftigt og iøvrigt godkendt til førevarebrug.

Bruges det til madvarer så de lettere glider ned?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-06 13:01

> [...]

> slæder i storsejlet, som på sin vis godt kan glide lidt træls op og ned
>
> Der må være nogle tips til, hvad man så gør?

Sensommeren 95 satte jeg en ny hulkehl i en folkebåd, fordi den var blevet
ødelagt, og de har efterfølgende brugt silicol til at smøre med Det er
ugiftigt og det ødelægger ikke sejl. Jeg har selv spurgt Jan hansen fra
Dansail.

På min Berg spidsgatter havde jeg ikke slæder, men metalbeslag, som kørte på
en metalskinne, og også der brugte jeg silisol med fremragende effekt.

Claus