Trykvandssystem - fejlfinding...?
Fra : Rasmus Riis

Dato : 07-04-06 21:21

Hej

Jeg har et problem med mit Vetus HF08 trykvandssystem. Systemet består af en
vandpumpe monteret på en trykvandstank, vandvarmer og to udtag. Pumpen har
en trykkontakt monteret, således at pumpen automatisk slukker efter brug.

I forbindelse med andre forbedringer på båden, har jeg været nødt til at
fjerne min vandtank (vetus 160l "gummisæk") for at komme til. Efter dette
kan jeg ikke rigtigt få mit trykvandssystem til at virke. Når jeg starter
systemet kører pumpen fint, men vandet sprøjter vældigt ud af hanerne, men
der er masse luft i systemet. Jeg har prøvet at lade pumpen køre for at få
al luften ud af systemet, men det er som om der ikke er en ende på det. Når
jeg så slukker for min hane er det meningen at pumpen skulle fylde
trykvandstanken indtil en hvis "trykvandsreserve" er opbygget, og derefter
slukke, men der sker ikke så meget. Pumpen kører derudaf, ogjeg kan se
gennem mit vandfilter at der ingen gennemstrømning er. Pumpen kører, men
suger ikke. Der er kun gennemstrømning gennem pumpen når hanerne er åbne.
På min tryktank er der en ventil til at fjerne/tilføje tryk til systemet, og
jeg har prøvet at fjerne trykket, da min logik umiddelbart siger mig at det
kunne være et overtryk i tryktanken der er skyldt i at pumpen ikke kan
oparbejde et tryk når hanerne er lukkede. Men der hjælper ikke det
fjerneste.
Ifølge min installationsvejledning : "For efficient operation the
pre-pressure of the air cushion in the tank must be about 0.2 bar (3 psi)
less than the than the pump switch pressure. Check this pressure and adjust
if neccesary."
Har dette noget at sige, og i så fald, hvad betyder det?
Når jeg tænder for den varme hane kommer der en tydelig "boblelyd" fra min
vandvarmer, som om den ikke bliver fyldt.

Det virker som om pumpen suger en hel masse falsk luft ind, men jeg har gået
alle samlinger igennem for lækager. Men faktum er at systemet spøjter en
masse luft ud sammen med den smule vand der kommer, tilsyladende uden ende.

Er der noget der har nogle gode ideer eller råd til at finde fejlen?

På forhånd tak
Rasmus Riis
Husky Dane 900, Egå

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 13:51

Ja jeg ved selvfølgelig godt at du har checket det, - men alligevel:
Din beskrivelse indikerer at luften kommer fra din bløde tank.
Jeg gætter på at da du har monteret den igen efter udtagning er noget
ikke blevet retableret korrekt ?!
En fold i sækken ? En udløbsventil som er kommet til at ligge for højt
oppe ?
Du må prøve at se på vandflowet før din pumpe/trykudjævner, og helst
rent fysisk se forsyningsslangen og fastgørelsen til vandbeholderen.
Det er bedste bud når man ikke er i selve båden.
Sejlerhilsen
Søren H.
Marie af Næstved