vindretning/hastighed/katamaran?
Fra : Lars Holst

Dato : 06-04-06 20:28

Min bror og jeg har en diskussion om hvilken vindretning der er optimal for
opnåelse af en katamarans (sejlbåd) tophastighed.

Jeg påstår at det er slørsejllads, optimalt agten for tværs og forsøger at
dokumentere det gennem wikipeida ( http://en.wikipedia.org/wiki/Catamaran )
og ved at henvise til Ellen McArthur's hastighedsrekord i B&Q over 24 timer
hvor hendes kurs var ca. SE og vinden kom fra CA. NW.

Min bror påstår, udfra hans erfaring med en 60 fods katamaran over
Stillehavet, at den højeste hastighed fås ved agten for tværs til halvvind
og spidsere vinde (altså fremover) fordi båden dermed skaber sine egne
vinde til at generere mere hastighed med.

Jeg har kun ganske lidt katamaranerfaring fra Caribien og synes ikke at jeg
har brugbar erfaring med dette.

Hvem kan hjælpe med afklaring?
Gerne med mulighed for online dokumentation.

--
Lars Holst

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-04-06 21:54

Hejsa....

Jeg har min erfaring fra 1 sæson Hobie 18 sejlads uden Spi og den siger
Agten for tværs til halv-vind.
Læns er helt håbløst og ved spidsere end halv-vind kan det absolut gå tjept,
men der får sø'en formeget indflydelse på læ-ponton.
Med begge personer godt agter i trapetz og vinden agten for tværs er 20knob
intet problem.
Man skal bare være hurtig på fokke-skødet når læ-ponton dykker, så man ikke
slår en kolbøtte (pithole)

Hobie rekord sejlads 48.7knob
http://www.hobieco.com/linked_images/nissan_hobietiger.wmv

Mvh
Leon

Fra : Lars Holst

Dato : 06-04-06 22:19

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> said in

> [...]
> 20knob intet problem.
> Man skal bare være hurtig på fokke-skødet når læ-ponton dykker, så man

Mange tak for svaret.

Ved du om det forholder sig anderledes med "deplacement" eller
"cruising" katamaraner?

--
Lars Holst

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-04-06 22:44

<znip>

> Ved du om det forholder sig anderledes med "deplacement" eller
> "cruising" katamaraner?

Nej der skal du nok spørger på http://www.multihulls.dk/

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 22:47

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Min bror og jeg har en diskussion om hvilken vindretning der er
> optimal for
> opnåelse af en katamarans (sejlbåd) tophastighed.

SNIP
> Lars Holst

Hej Lars,

Jeg er bange for, at du har en svær "sag" ...

Prøv at gennemblade en stak bådnyt eller andre bådblade med
bådanmeldelser.

De viser som regel et diagram, der viser bådens fart som funktion af,
hvor mange grader man sejler op til vinden. Langt de fleste resultater
(i hvert fald for kølbåde) viser, at i intervallet mellem et par
streger foran for tværs til at par streger agten for tværs har de
testede både deres topfart.

Jeg må dog indrømme, at jeg ikke har kendskab til det konkrete fartøj,
du omtaler, og er ikke så berejst på nettet, at jeg kan hjælpe med
links ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'