Wienerkalk til rensning af fribord
Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 06-04-06 11:43

Da min maxi 77 fra 79 er ved at se lidt slidt ud i overfladen overvejede
jeg at pudse den med en omgang wienerkalk... er der nogen der har
forsøgt dette med et dårligt resultat?

Vh Christian

Fra : Torben Bach

Dato : 06-04-06 11:51

"Christian Gammelgaard Olesen" <cgol03@hst.aau.dk> wrote in message
> [...]
> jeg at pudse den med en omgang wienerkalk... er der nogen der har forsøgt

Jeg prøvede det sidste år med et godt resultat.
Det vil sige, at jeg lavede en blanding af wienerkalk og husholdningssprit,
MEN sørg for at rense det godt af næsten med det samme, for hvis man lader
det sidde indtil feks. dagen efter, så sidder der en hinde/skorpe så hård
som cement, der kun kan fjernes med knofedt og citronsyre eller lignende.
Det er i øvrigt ikke særligt behageligt at arbejde med, hvis vejret er
koldt - og husk at bruge ordentlige gummihandsker.

Torben
--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 06-04-06 14:38

Hej Torben

Lyder godt... Hvordan gjorde du? Bare smurte det lidt ud over båden,
eller var det mere en polering du lavede med det?

Vh Christian

Fra : Torben Henriksen

Dato : 06-04-06 15:40

Hej Christian

Jeg bruger flydende rengøringsmiddel - det hvide som der bruges til
håndvaske -
Jeg smøre det på med en svamp, brug den grove side alt efter hvor fast
snavset sidder
derefter skyller jeg efter med spuleslangen og tager de sidste rester af med
svaberen.
Wienerkalk er også udmærket, men som Torben Bach skriver så må det ikke
sidde for længe,
Resultatet efter en sådan behandling er, at den så skal poleres op helt fra
bunden, et stort
arbejde som også jeg skal igang med når det bliver lidt varmere og der
bliver lukket op
for vandet efter vinteren. Så god fornøjelse.

Mvh/Torben H.

Ps. Du kan naturligvis også købe div. midler, men de koster en 1/2 bondegård
og resultatet er det samme.

Fra : Torben Bach

Dato : 06-04-06 16:33

> [...]
> jeg at pudse den med en omgang wienerkalk... er der nogen der har forsøgt

I det sidste nye nummer af BådNyt er månedens gør-det-selv-tip:
"Bland oxalsyre med tapetklister, når der skal fjernes gullige belægninger
fra fribordet. Det skal så sidde i ca. 10 minutter, inden der afskylles med
fersk vand og en børste.
Når overfladen er tør, er den klar til voksning og polering." (forkortet
citat).

Måske også noget, der kan bruges. Der står desværre ikke noget nærmere om
blandingsforholdet, men sammen med tippet er der afbilledet en flaske med
300 gr. oxalsyre.

Tippet er kommet fra Bendt i Nykøbing F, så hvis han læser med her, kunne
det jo være, at han kan kaste lys over, hvordan blandingsforholdet skal
være.

Torben

Fra : Jens

Dato : 06-04-06 17:03

Jeg tror, belægningerne skal være meget grove, før det er nødvendigt at
bruge denne fremgangsmåde.
Almindelige gule belægninger fjernes let med vask med Oxalsyre i lunkent
vand.
Smør på, tæl til fire, og vask godt af med ferskvand.
--- men husk beskyttesesbriller. Man arbeder typisk over hovedhøjde,
Oxalsyren sprøjter, og det ætser i øjnene !!!

mvh
jens