Hvor tegnes en god/billig bådforsikring?
Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-04-06 11:27

Hej

Jeg skal have forsikret en 24 fods motorsejler, en søgning på nettet har
gjort det endnu sværere at vælge.

Har du gode erfaringer med et selskab, eller andre input?

--
Leif Langgaard

Fra : Torben Bach

Dato : 03-04-06 12:07

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
> [...]
> gjort det endnu sværere at vælge.
>
> Har du gode erfaringer med et selskab, eller andre input?

For mit vedkommende blev det Codan.
Du kan gå ind på deres hjemmeside og taste fakta vedr. din båd ind og se,
hvad en forsikring vil komme til at koste.
http://www.codan.dk/web/beregn/GetCodanPage?Publisher=32&Language=da&PageID=3091

I forhold til min tidligere forsikring i Alm. Brand har jeg til billigere
penge i tilgift fået en ulykkesforsikring, der dækker mig og evt. mandskab -
samt rabat for medlemsskab af en sejlklub og rabat for at have
duelighedsbeviset.
Yderligere kan jeg sejle hele året, hvis jeg vil - ingen begrænsninger i
forhold til førstnævnte, hvor der var begrænsninger i sejlperioden - så vidt
jeg husker i perioden fra 1. oktober til 1. april.

Det skal være interessant at høre, om andre forsikringsselskaber, der er
billigere. Der har tidligere i denne gruppe være omtalt forsikringsselskaber
i udlandet, hvor det kan gøre endnu billigere end herhjemme, men det har jeg
ikke dyrket.

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-04-06 13:12

Hej Leif,

I B-31 Klubben har vi gennem flere år lavet en undersøgelse for vores
medlemmer vedr. forsikringspriser.
For at kunne lave en sammenligning er det nødvendigt at give dem samme
grundlag for prisfatsættelsen, vi brugte følgende
som du sikkert kan bruge lidt fra selvom du har en anden bådtype:
-------------------------------
Bådforsikring.

B-31 klubbens bestyrelse har indhentet enslydende tilbud på ansvars-
og kaskoforsikring.

Alle tilbud er givet ud fra følgende forudsætninger:
B-31 er en kølbåd bygget i glasfiber. Båden har indenbordsmotor (8 –
22 HK) og er sat til en værdi af kr.150.000,-
Det er endvidere forudsat at ejeren er medlem af en sejlklub, har
havneplads i en A – havn samt har taget duelighedsbevis
og har ejet båd i mindst 3 år og i dette tidspunkt ikke har haft
skader (er ”elitesejler”).

Policemæssigt er der forudsat dækning hele året og dækning af
masteskader med min. 25 % af bådens værdi. Endvidere
forudsættes det, at der ikke skal betales selvrisiko ved den første
skade.

I alle forsikringer indgår 1% statsafgift (kr. 1.500,-). Når man skal
sammenligne forsikringerne skal man altså fratrække
afgiften inden sammenligning af forskelle. Hvor der er tale om
rabatprocenter er disse regnet af forsikringspræmien før
statsafgift.

Den efterfølgende sammenlignende liste skal tages med forbehold for
faktuelle forskelle i de fuldstændige
forsikringsbetingelser. Listen håber vi imidlertid kan benyttes til at
flest mulige af B-31 klubbens medlemmer bedre har
mulighed for at vælge en kvalitets-forsikring, der samtidig er
prismæssig konkurrencedygtig. Ajourføres med mellemrum.

Inden du skifter forsikringsselskab eller tegner forsikring første
gang, skal du være opmærksom på, at de fleste klubber
stiller krav om at et fartøj skal være ansvarsforsikret i et
forsikringsselskab. Det er imidlertid op til hver enkelt, om
man herudover vil have sin både kaskoforsikret. Hvis man tegner
kaskoforsikring, skal der af forsikringssummen betales en
1% årlig afgift til staten.
Der findes i mange havne ”forsikringsforeninger”
(selvforsikringsordning), hvor bådejere er gået sammen i en ”klub”,
hvor
man har en fælles formue og solidarisk hæfter for skader på hinandens
både. Undersøg om der findes en sådan forening i din
havn (der kan så – mod en større risiko – spares administrations
afgifter og den 1% afgift til staten).
-----------------------------

Svarene var noget forskellige bl.a. selvrisikone varierede fra 1005,-
- 6000,- og priserne varierede fra 3181,- 4738,-
årligt, hvortil der yderligere var betingelser på specielle tingskader
og anden forsikring i samme selskab
(retshjælpforsikring, ulykkesforsikring. Også medlemskab af DS,
Langturssejlerforeningen, Ældresager og andet kunne give
rabat ligesom erhvervet navigationseksamen.
Det vil være godt at du sætter din søning i system og blandt
forsikringsselskabernes noget forskellige svar finder den
forsikring som både prismæssig og betingelsesmæssigt falder i din
smag.

Mvh/Harding

Fra : Poul Erik Støve Jako~

Dato : 15-04-06 17:41

Du er velkommen til Danmarks Tursejlerforening hvor vi gennem
samarbejdet med Trekroner Forsikring har en af Danmarks bedste
bådforsikringer til en fornuftig pris.

Se evt. www.tursejleren.dk

Mvh

Danmarks Tursejlerforening