Kondenssugende maling ?
Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 18:59

Björn Larsson skriver i sin bog "Fra Vredens Kap til Jordens Ende" at han
har malet sin båd indvendig med en kondenssugende farve (maling?).

Er der nogen der erfaring med sådan et produkt, hvad hedder det og hvor får
man det ??

Hilsen Olau

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-04-06 12:29

Hej Olau,

Kan du ikke mere specifikt fortælle lidt mere om hvad Björn
Larsson skriver om emnet, evt. gengive teksten.

En maling som er fugtsugende, lyder ikke særligt godt, den vil
da hurtigt ende som noget meget ulækkert svampefyldt o.s.v.

Er det ikke tænkeligt at han mener Anti-kondenserende maling?
Det er en malingstype som anvendes i stedet for isolering især
på faldstammer i huse, for at undgå kondensering på ydersiden
af rørene og det har tillige lidt støjisolerende egenskaber.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 12:29

Hej Harding

Først lidt om den svenske forfatter Björn Larsson.

Citat fra omslag:
"Forfatteren og sejleren Björn Larsson har i en del år levet på en båd - en
livsform der fremkalder overvejelse af såvel de store eksistentielle
spørgsmål, som hvordan man løser de forskellige praktiske sømandsopgaver."

Han har hovedsageligt sejlet i de Keltiske områder, overvintret med sin båd
i København og er vistnok nu bofast i Gilleleje.

I kapitlet "Om at bo i en mindre båd, især om vinteren ", beskriver han
hvordan han har isoleret sin båd med "en centimeter tykke skumgummimåtter
med et hojt varmetal, i stil med dem man bruger som liggeunderlag i telte og
på vandreture."

Og nu kommer det:

"Det sidste vi gjorde, var at male isoleringen på ydersiden med en
kondenssugende farve. Hvis den farve fungerede på ubåde og isbrydere,
hvilket den tydeligvis gjorde, så burde den vel også fungere i en
overvintrende glasfiberbåd.
Det gjorde den, over al forventning, selv om dens overflade ikke var
specielt køn, og selv om den er svær at holde ren og pæn."

Jeg tror også at der er tale om den Anti-kondenserende maling som du nævner,
men at oversætteren har manglet ord.

Jeg er stadig meget interesseret i at vide hvor man skaffer malingen og om
der er nogen der har erfaringer med typen.

Hilsen Olau

"Harding E. Larsen (slet 5OWFO)" <harding@5OWFOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11442367990.274631427703987@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-04-06 15:13

Hej Olau,

Tak for info om forfatteren.

Ja jeg tror også der der er kommet en sprogforbistring ind i
oversættelsen.
Den korrekte oversættelse skulle nok have været "varmeisolerende
maling".
Det er der til gengæld meget litteratur om prøv på Google at
skrive: insulation paint
Google er så flink til at rose sig
selv og fortæller at den på 0,09 sek fandt 6.800.000
publikationer hvor ordene er nævnt.

Et af de firmaer der fremstillet det varmeisolerende
tilsætningsstof hedder Thermilate Europe Ltd. de skriver bl.a.:

Thermilate is the powder that makes paint insulate! The
microspheres within the powder act as mini thermos flasks.
Thermilate powder is mixed with ordinary paint (one pack 550 g
mixes into 5 litres of paint)to make an insulating coating that
can keep heat in or out. Ideal for insulating buildings, rooms,
water tanks, hot or cold water pipes. Thermilate has lots of
applications and we are discovering more areas and applications
daily, from building to marine. It truly is a versatile space
age product.

SPECIFICATION
CAS Numbers 1302-93-8 1335-30-4
Particle Distribution 30 micron – 100 micron
Insulating Equivalences Radiant 0.05U Passive 0.2U
Refractive Index 1.53
Melting Point 1800 °C
Max. heat resistance R20
Manufactured to ISO9002