Fjerne gammel kontaktlim
Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 18:05

Hej.

Jeg har pillet den gamle inderbeklædning ud af min Maxi 77 og skal til at
sætte noget nyt op.

Jeg går udfra, at man skal fjerne AL gammel lim inden man kan sætte den nye
vægbeklædning op.

Den nye beklædning er vist noget opskummet PVC fra Palby og jeg tror, at man
skal bruge enten kontaktlim eller noget vandfast lim fra Casco.

Hvordan pokker fjerner man lettest den halvfedtede gamle kontaktlim der
sidder tilbage på glasfiberen. Jeg har fået al beklædningen af, men limen er
et problem.

Jeg har forsøgt at skrabe det væk, slibe det væk o.s.v. men uden held. Det
eneste der rigtig virker er, hvis jeg nuldrer det væk med fingrene.
Problemet er blot, at det vil kræve, at jeg får mellem 100 og 200
hudtransplantationer på fingrene før jeg er færdig...

Jeg har to spørgsmål:

1) Hvordan får jeg bugt med limen og er det nødvendigt at få fjernet det
hele?

2) Hvilken lim er bedst at bruge, når jeg skal sætte den nye vægbeklædning
op?

3) Er temperaturen MEGET vigtig, når jeg skal sætte ny beklædning op - jeg
vil gerne igang så hurtigt som muligt.

Ivrige sejler

Fra : Lars

Dato : 02-04-06 14:58

Hej.
Siden ingen af de dygtige håndværkere har tid at svare lige nu, vil jeg godt
smide mine sparsomme erfaringer i et par af spørgsmålene

> Jeg går udfra, at man skal fjerne AL gammel lim inden man kan sætte den
> nye vægbeklædning op.

Jeg gik ud fra, at det behøvede man IKKE, sidst, jeg flåede noget ud og
satte noget andet op. Fjernede selvfølgelig ujævnheder men lod et tyndt lag
sidde tilbage.
OG jeg fik lov at gøre det hele om, fordi den nye kontaktlim stivnede og
lagde sig i tykke klumper dér, hvor jeg ikke havde renset i bund.

Jeg brugte - så vidt jeg husker - acetone til at fjerne med - og jeg siger:
"så vidt jeg husker", for aldrig har jeg været så blævrende skæv, som da jeg
på en god, varm forsommerdag pøsede acetone på skidtet - og mine
hjerneceller - i et lille, aflukket rum. Lad være med det, jeg VOLDBRÆKKEDE
mig bagefter!!!

Skrev selv IDIOT på ryggen bagefter og har reklameret med min tåbelighed
lige siden i håb om at andre lader være.

Altså: KRAFTIG udluftning eller luftforsyning + god beskyttelse af nallerne,
der kan heller ikke lide acetone i rå mængder.

Forhandleren af den nye beklædning må kunne fortælle dig, hvad der egner sig
til opklæbning, der må jeg melde pas.

VH,
Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-06 10:01

"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev

> [...]
> som da jeg på en god, varm forsommerdag pøsede acetone på skidtet - og
> mine hjerneceller - i et lille, aflukket rum. Lad være med det, jeg

Brug madolie næste gang. Smør det hele ind i madolie og lad det sidde nogle
dage, så er det lige til at tage med en spartel.

Claus

Fra : HH

Dato : 02-04-06 15:05

Hej,
Jeg har tidligere haft det samme problem, ikke med kontaktlim men med
selvklæbe-limrester fra en inderbeklædning. Som det er dækket i en
tråd på Kandu.dk fandt jeg en løsning som ikke kræver massive
mængder af acetone eller cellulosefortynder. Løsningen var en
citrusbaseret rensemiddel fra 3M ("industriel afrenser") som jeg kan
finde forhandleren af til dig hvis du er interesseret. Det fås både
på spraydåse og i litervis.
For mig løste det problemet som ellers var umuligt med alle andre
værktøjer (slibe, skrabe, nulre.........)
Jeg satte ny beklædning op under temperaturforhold som nu - man skal
bare lade de vandbaserede beklædningslime (jeg brugte Rilacol) tørre
lidt længere end i varmt vejr.

Med sejlerhilsen
Hans-Henrik

Fra : KM

Dato : 02-04-06 19:29

On 2 Apr 2006 07:04:40 -0700, "HH" <hhmcsv@mail.dk> wrote:

> [...]
>citrusbaseret rensemiddel fra 3M ("industriel afrenser") som jeg kan
>finde forhandleren af til dig hvis du er interesseret. Det fås både
Snip

Husk at dette middel skal sidde et godt stykke tid før det har opløst
limen. Vent gerne 10-15 minutter inden du begynder at tørre limen af.

Karsten

Fra : Calle.

Dato : 03-04-06 16:51

HH wrote:
> [...]
> Jeg satte ny beklædning op under temperaturforhold som nu - man skal
> bare lade de vandbaserede beklædningslime (jeg brugte Rilacol) tørre

Jeg er meget interesseret i en forhandler, samt hvad produktet hedder

--
*** Calle ***

Fra : Allan

Dato : 02-04-06 15:19

> [...]
> op?
>
> 3) Er temperaturen MEGET vigtig, når jeg skal sætte ny beklædning op - jeg

Hej

1. Jeg har lavet det samme på min sejlbåd. Det medførte slibning med en stor
excentersliber, hvor hastigheden kunne varieres. Det kunne tage det væk,
brugte faktisk korn 60 til at fjerne limen. Et stort slidsomt og møgbeskidt
arbejde - men jeg vil male og ikke beklæde bagefter, så derfor skulle det
hele væk.
Forsøgte både med sprit og acetone uden større held.
Du kan nok lade noget af den gamle lim blive siddende, hvis al det løse,
afskallede lim er fjernet, og du har slebet godt - men det er jo ikke
ligefrem godt arbejde :)

2. Hvis du ikke vil fjerne al limen ville jeg bruge kontaktlim igen - det
opløser jo ikke den gamle lim.
Men jeg er absolut ikke ekspert på det område.

3. Temperaturen, hold dig til, hvad der står på brugsanvisningen, husk, det
er noget koldere om natten.
Jeg ville ikke snyde med temperaturen, du kan sikkert sagtens få båden i
vandet osv. og vente med at lime beklædningen på til vi snart får en lunere
temperatur:)

mvh
Allan
- som har båret maske det meste af vinteren.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-06 10:00

"Ivrige sejler" <ivrigesejler(snabela)page.dk> skrev

> [...]
> fingrene. Problemet er blot, at det vil kræve, at jeg får mellem 100 og
> 200 hudtransplantationer på fingrene før jeg er færdig...

www.myboat.dk/slibeting.htm

Scotch Brite eller den runde kopbørste.

> 1) Hvordan får jeg bugt med limen og er det nødvendigt at få fjernet det
> hele?

JA, alt skal væk, og bunden skal være ren og tør!

> 2) Hvilken lim er bedst at bruge, når jeg skal sætte den nye vægbeklædning
> op?

Den type, som fabrikanten anbefaler.

> 3) Er temperaturen MEGET vigtig, når jeg skal sætte ny beklædning op -
jeg
> vil gerne igang så hurtigt som muligt.

Hvis det er for koldt, så kan du risikere, at den glider og derefter
slipper, fordi den er længe om at tørre. Desuden kan kondens give problemer.
Uanset hvilken type lim, du bruger( 1-K), så er den lufttørrende, og når du
lukker den inde er det vigtigt, at temperaturen er som foreskrevet.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-04-06 13:43

Hej Ivrig sejler eller hvad du nu hedder,

At bruge vandbaseret såkaldt sætlim til opsætningen er ikke
godt, fugtigheden i luften vil trænge gennem den opskummede
inderklædning efterhånden og klædningen vil slå fra og bule op.

Det bedste alternativ er en kontaktlim f.eks. fra Bostik.

Den gamle limrest kan med godt resultat fjernes med rensebenzin,
brug friskluftsmaske og udsugning, pas på eksplosionsfaren.

Bostik selv anbefaler anvendelse af Methylethylketone der også
går under betegnelser som ethylmethylketon,MEK og 2-butanone.
Det er skrappe sager og er ikke velegnet til at smøre på
glasfiberunderlaget, det bør kun anvendes til at rense værktøj
med. MEK er let antændeligt i fareklasse I-1, undgå kontakt med
hud og øjne, huden kan beskyttes med Kerodex 71 eller handsker.

Du skal sørge for at fjerne al den gamle lim ellers vil
resultatet blive en meget ujævn overflade.

Når du påfører limen på fladerne så skal temperaturen væer noget
over dugpunktstemperaturen, altså over 13- 14 grader.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : HH

Dato : 04-04-06 16:06

Hej Calle,
Jeg købte 3M's industrielle afrenser hos firmaet DO trading i Valby,
se www.dotrading.dk.
Prøv at se tråden på Kandu. Den er fra 15.12.04 med brugernavn
hhmcsv. I denne tråd var der også:

Hos Carl F. hedder det Kema DL44 spraydåse. transparent etiket
fjerner, effektiv affedter. Base citrusolie/PH-neutral. 500ml
CF-varenr. 64.1060.00.500. Pris 79kr plus moms.
Jeg vil tro at det produkt også kan fjerne sådan noget selvklæbende
stads ligesom 3M's industrielle afrenser.
mvh
Hans-Henrik