Kompressor køleanlæg
Fra : Steen Andreasen

Dato : 01-04-06 17:27

Hej

Jeg har netop købt et kompressor køleanlæg (Waeco) til erstatning for et
noget ineffektivt peltier system.

På grund af stor afstand til kistebænke kan kompressorenheden ikke placeres
der, så jeg er ved at montere den i et stuverum i selve kahytten. Med hensyn
til udluftning regner jeg med at trække en ventilationsslange til blæseren
og i øvrigt placere så mange udluftningsriste i stuverummet som muligt.
Nogen kommentarer??

Med hensyn til trækning af kobberrør til fordamperen er jeg i tvivl om,
hvordan jeg bedst bukker og tilpasser rørene. Findes der specielle
bukkeværktøjer til dette formål, eller er det bedste blot at bukke og rette
rørene med hænderne?

Hilsen Steen
Vesterbro, København

Fra : Flemming

Dato : 01-04-06 17:57

Fra : Flemming

Dato : 01-04-06 18:09

Det er sandsynligvis ok at montere kompressoren i stuverummet når du sørger
for udluftning.
Jeg havde de samme overvejelser da jeg monterede et isoterm ASU.
Jeg endte med at lave en hylde bag et ophængt komfur med ovn. De nye
kompressorer er så lydsvage at man sjældent lægger mærke til at de kører.
Bukningen af rørerene foretog jeg i hånden.
/Flemming

Fra : Calle.

Dato : 01-04-06 20:52

Steen Andreasen wrote:
> [...]
> om, hvordan jeg bedst bukker og tilpasser rørene. Findes der specielle
> bukkeværktøjer til dette formål, eller er det bedste blot at bukke og

bukkeværktøj

--
*** Calle ***

Fra : HH

Dato : 02-04-06 14:57

Hej Steen,
I min båd (Beason 31 sejlbåd) fandt jeg, at det bedste sted til
anbringelse af kompressoren var ophængt under cockpitdørken bagved
motorrummet. Det har givet såvel de bedste støjforhold samt fine
afkølingsforhold. Herved kom kompressoren længst væk fra beboet
område, og de medfølgende rør var præcis lange nok til at nå frem
til bagenden af køleboksen. Som andre har svaret kan rørene bare
bukkes i hånden.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-06 10:16

> [...]

> hvordan jeg bedst bukker og tilpasser rørene. Findes der specielle
> bukkeværktøjer til dette formål, eller er det bedste blot at bukke og

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6462&n=20100&KundeID=

Det er ok til bløde rør, men ikke til rustfri.

Jeg vil ikke anbefale dig at bukke rør i hånden. Dels kan du risikere, at du
får bukket dem over for lille et område, så du får anstrengt kobberet ,og
det bliver for blødt og således skrøbeligt, og dels kan du risikere at
minimere den indre lysning, så der ikke er gennemstrømning nok. Rør bør
altid bukkes over en passende skive eller hjul.

Men det er klart, at det naturligvis også handler lidt om vinklen her....

Claus

Fra : Skipper på Herdis

Dato : 09-04-06 21:01

Fra : Skipper på Herdis

Dato : 09-04-06 21:08

Der findes naturligvis værktøj til bukning af rør, men det er dyrt
og beregnet til professionelle bl.a. kølemontører, som jeg selv. Du
kan bukke bløde kobberrør over alt, hvad der er rundt og giver en
passende radius. Det er især vigtigt, hvis du skal lave en
"grisehale". Pas på røret ikke glider på emnet, så får du et
knæk!

God fornøjelse!

Jørgen.