Blekinge-tips?
Fra : Lars

Dato : 30-03-06 21:58

Hej.
Er der nogen, der har tips eller ideer til steder og oplevelser i området
Karlshamn-Karlskrona?
Har aldrig været i Blekinge før og i turistbrochurer er alting jo
fabelagtigt
Det er en ren voksentur og det med lystfiskeri fylder nok lidt ved siden af,
men natur- og kulturoplevelser skal også have plads.
Ideer modtages med tak - turen finder sted i uge 30 i år.
På forhånd tak,
Lars

Fra : Hanne og Hans

Dato : 31-03-06 11:50

Begynd bare i Simrishamn og tag kysten rundt til Karlskrona, det kan der
sagtens gå tre uger med.
Glem ikke kongegraven i Kivik.
Hans.

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 12:37

"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Begynd bare i Simrishamn og tag kysten rundt til
> Karlskrona, det kan der sagtens gå tre uger med.
> Glem ikke kongegraven i Kivik.
> Hans.
> "Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
SNIP

Helt enig. Vi danskere har nok mest erfaring med den
Vestsvenske skærgård, men Blekingeskærgården er også en
sommertur værd ...

Jeg ville nævne Utklippan, Gotland og Öland samt byen
Karlskrona, som for nogle hundrede år siden var blandt
Sveriges tre største byer med en stor "krigsskibsindustri",
der bl.a. dokumenteres på deres interessante museum. Da vi
var der, var der mange krigsskibe i området og flere Ubåde i
havnen og "afmagnetiseringsbassinet" - og når man passerer
sådan en krabat fornemmr man pludselig, hvor kæmpestore de
er ... som at passere en kæmpehval ... Iøvrigt er byerne du
nævner meget hyggelige (bl.a. med god og venlig
internetservice på de lokale biblioteker) og har flere gode
havne med central beliggenhed - og i den omkringliggende
smukke skærgård er der også flere gode naturhavne. Se f.eks.
den svenske kryssarklubbens hjemmeside - www.sxk.se - eller
denne "turisguide" på dansk ...:
http://www.karlskrona.se/templates/ActivitiesStart____18170.aspx

hvor man bl.a. kan læse:
<citat>
Jeg skal til Karlskrona - Verdens-Kulturarv-byen - hvad må
jeg ikke gå glip af?
- Skærgården - for nogle år siden ville en russisk ubåd også
besøge vort ørige. Ganske forståeligt - Karlskrona skærgård
er en af verdens smukkeste.

- Et besøg på et af vore interessante museer - Blekinge
Museum, Båtsmanskasernen og Marinmuseum viser alle
udstillinger af varierende art med forskellige temaer.

- Kungsholms Fort, Drottningskärs kastell og Godnatt er
nogle af de historiske mindesmærker, du ikke bør gå glip af.

- En af vore smukke parker, f.eks. Barokhaven i Grevagården,
Skärfva gård, Vämöparken eller Karlskronas idylliske
kolonihaveområde Brändaholm med sin unikke bebyggelse.

Spændende guidede ture i velbevarede marinehistoriske
omgivelser finder du under Aktiviteter og byvandringer.

Butikker med kunsthåndværk, røgerier eller helleristninger -
vælg kategori ovenfor og søg.

<citat slut>

Det er vel rigtigt, at brochurer er meget "positive", men
jeg mener ikke de i dette tilfælde "oversælger" ...

God tur!
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Lars

Dato : 02-04-06 15:03

Hej Flemming.

> Jeg ville nævne Utklippan, Gotland og Öland samt byen Karlskrona

De er noteret, og jeg er gået i gang med at gennemtrawle dine link-tips. Tak
for dem.

Nogen erfaringer med små ydmyge ankerpladser eller naturskønne hjørner, hvor
der er lidt mindre færdsel??

Venlig hilsen,
Lars

Fra : T

Dato : 06-04-06 14:09

On Sun, 2 Apr 2006 16:02:59 +0200, "Lars" <kedelig@ofir.dk> wrote:

> [...]
>for dem.
>
>Nogen erfaringer med små ydmyge ankerpladser eller naturskønne hjørner, hvor

Der er Kreativum i Karslhamn (teknisk kreativt museum)
En flot bugt ved Gudhjem Salene bugten hvis du blæser den vej
Du skal nok have godt søkort med Karlskrona, mange øer, skær, rimelig
lav vandet. En uge er ikke meget at se det hele på.
Jeg gjorde det i bil langs kysten for nogle år siden, Ystad til Øland
bro.

MVH
Torben

Fra : Lars

Dato : 06-04-06 17:06

> Der er Kreativum i Karslhamn (teknisk kreativt museum)
> En flot bugt ved Gudhjem Salene bugten hvis du blæser den vej

Jah, det bliver det nok desværre ikke til i den omgang - som du selv siger,
så er en uge ALT for kort tid, men sådan bliver det nu i denne omgang

> Du skal nok have godt søkort med Karlskrona, mange øer, skær, rimelig
> lav vandet.

Jeg må købe en STOR bagerpose med ekstra mange detaljer

VH,
Lars

Fra : jens s

Dato : 03-05-06 11:27

Lars skrev:

> Jah, det bliver det nok desværre ikke til i den omgang - som du selv siger,
> så er en uge ALT for kort tid, men sådan bliver det nu i denne omgang

> Jeg må købe en STOR bagerpose med ekstra mange detaljer
Den "store bagerpose" hedder Båtsportskort F Sydostkusten
[7718-200811] 425,00 kr/st
Oskarshamn-Åhus og fås i diverse udstyrs- og kortbutikker.
uden denne kortsamling vi du være rimelig ilde stedt. Lad være med at
lade dig lokke af store åbne vandflader, der kan være 0.75 m over store
områder, mao: følg farlederna, så får I en fantastisk tur!! Mht
naturhavne er der masser af muligheder, krydstjek
kort/landskab/vejrudsigt. Andre steder som er et must: Tjärö, selvom det
ved første øjekast er lidt turistet(hvad er man selv?), der masser af
fredfyldte og hyggelige naturpladser rundt om øen. Hanö bør også også
besøges på ud eller hjemvejen.

mvh Jens Skov, Svaneke

Fra : Lars

Dato : 02-04-06 14:59

Hej Hans.

> Begynd bare i Simrishamn og tag kysten rundt til Karlskrona, det kan der
> sagtens gå tre uger med.

Det ville jeg også gerne, men som nævnt har jeg kun den ene uge, så jeg må
begrænse mig lidt

> Glem ikke kongegraven i Kivik.

Det husker jeg!!

Tak for tips,