Hvad dækker "Nautisk eksamen"
Fra : Henning

Dato : 29-03-06 12:23

I forbindelse med ny forsikring kan man sætte kryds i "Nautisk
eksamen". Er et speedbådskørekort en "nautisk eksamen" eller skal man
op i yachtskipper af tredie grad eller lignende?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-03-06 12:38

I mit forsikringsselskab mener de duelighedsbevis. Det giver en mindre rabat
som betyder at kursets udgifter er tjent hjem i løbet af et par år.

Jeg fik det indtryk at det er lidt "elastisk", så du kan sikkert overtale
dem til at et speedbådskort er nok til et kryds og den beskedne rabat ...
Afhængig af selskabet ...

Bjarke

Fra : Torben Bach

Dato : 29-03-06 12:53

> [...]
> eksamen". Er et speedbådskørekort en "nautisk eksamen" eller skal man
> op i yachtskipper af tredie grad eller lignende?

Ikke for at opfordre nogen til at snyde. Jeg har hver gang sat kryds, men er
aldrig blevet afkrævet nogen form for dokumentation af, at jeg har
duelighedsbeviset (Det har jeg selvfølgelig!).

Det er faktisk en pæn rabat, der gives samtidigt med, at nogle selskaber
også giver rabat, hvis man er medlem af en sejlklub.

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Henning

Dato : 29-03-06 13:29

On Wed, 29 Mar 2006 13:53:15 +0200, "Torben Bach" <tsbach@nyka.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det er faktisk en pæn rabat, der gives samtidigt med, at nogle selskaber
>også giver rabat, hvis man er medlem af en sejlklub.

I dette tilfælde (Codan) skal der vedlægges dokumentation. Jeg tager
et kopi af mit "kørekort" og vedlægger det

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-03-06 11:11

"Torben Bach" <tsbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke for at opfordre nogen til at snyde. Jeg har hver gang sat kryds, men
> er aldrig blevet afkrævet nogen form for dokumentation af, at jeg har
> duelighedsbeviset (Det har jeg selvfølgelig!).

Hej

Dokumentation, nej selvfølgelig ikke, men hvis skaden sker, så har de jo et
fint argument for ikke at betale, eller betale reduceret, da der jo ikke er
betalt fuld præmie, kan der "desværre" heller ikke betales fuld erstatning.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Torben Bach

Dato : 30-03-06 13:15

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
> [...]
> et fint argument for ikke at betale, eller betale reduceret, da der jo
> ikke er betalt fuld præmie, kan der "desværre" heller ikke betales fuld

Ja - det er der slet ingen tvivl om. Jeg har selv i forbindelse med nogle få
gange oplevet, hvordan man er i stand til at sno sig uden om, når
forsikringserstatningen skulle udløses. Det kræver sin mand at tage den
kamp.

Mit indlæg gik kun på, at jeg ikke er blevet afkrævet dokumentation for at
være i besiddelse af duelighedsbeviset.

Hvad konsekvensen så vil være i forbindelse med urigtige oplysninger ved
tegningen af forsikringen, kan jeg ikke vide.
Jeg kan dog lige nævne, at da jeg første gang skulle tegne en
lystbådeforsikring, så meddelte jeg forsikringsselskabet, at jeg var i gang
at tage duelighedsbeviset, hvilket medførte, at jeg fik rabatten *før* jeg
havde bestået, men så var der jo heller ikke stukket noget under stolen, og
selskabet fulgte i øvrigt ikke op på, om jeg bestod

Mvh
Torben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-03-06 18:56

Jeg lavede en skade for nogle år siden (ca 6.000 kr på min båd og 20-30.000
kr for modparten). Jeg så ikke skyggen af dem. Der kom bare en check med
posten. Jeg havde også kryds i feltet.

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-03-06 07:47

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> 20-30.000 kr for modparten). Jeg så ikke skyggen af dem. Der kom bare en
> check med posten. Jeg havde også kryds i feltet.

Bjarke, prøv at sejle en 6 mill båd ned og se om de kommer, eller om de bare
sender en check

mvh
JR

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-03-06 18:04

Ja, det er da muligt, men jeg synes da alligevel 30.000 kr er en høj bagatel
grænse. Jeg havde da forventet at de bare som minimum ville se regningen

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-03-06 17:10

Hej Henning,

Sådant et spørgsmål kan du stille til "Google" skriv ordene:
nautisk eksamen og du bliver beriget med 854 indlæg om emnet som
google finder på ca 0,03 sekund.

Mvh/Harding

Harding E. Larsen

Fra : Henning

Dato : 29-03-06 17:43

On 29 Mar 2006 16:10:27 GMT, Harding E. Larsen
<harding@VE7P2larsen.tdcadsl.dk> (slet VE7P2) wrote:

>Hej Henning,
>
>Sådant et spørgsmål kan du stille til "Google" skriv ordene:
>nautisk eksamen og du bliver beriget med 854 indlæg om emnet som
>google finder på ca 0,03 sekund.

Men det fortæller ikke om denne gruppes erfaringer mht.
forsikringsbetingelserne og -kravene

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-03-06 18:46

Hej Henning,

Det er jo heller ikke det du spørger om din tekst er:

[...]

Det er kun det som du for svar på.
Ellers må du stille spørgsmålet om det du ønsker svar på.

Eks. vis:
Hvad er denne gruppes erfaringer mht.
forsikringsbetingelserne og -kravene i forhold til udtrykket i
forsikringerne afkrydsningsfelt: Nautisk Eksamen?

Fra : Per Christiansen

Dato : 29-03-06 19:16

<Snip>
[...]

<snap>

Henning der er nogen der skal have det skåret ud i pap men jeg forstår godt
dit spørgsmål, De fleste vil godtage et speedbådskort vis de da overhoved
kræver noget.
Min forsikring krævedde ikke noget af mig og det er
Topdanmark.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-03-06 22:21

Jeg havde ikke problemer med at forstå spørgsmålet.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet X1UNE)" <harding@X1UNElarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11436546090.0789892454706695@dtext.news.tele.dk...

Fra : Torben Bach

Dato : 29-03-06 22:56

> [...]
> forsikringsbetingelserne og -kravene i forhold til udtrykket i
> forsikringerne afkrydsningsfelt: Nautisk Eksamen?

Hej Harding
Nu er vi vist ude et begrebet "en strid om kejserens skæg".
Jeg havde heller ikke noget problem med at forstå Hennings spørgsmål, idet
han jo tydeligt skrev, at spørgsmålet gik på afkrydsning af "Nautisk
Eksamen" í forbindelse med en ny forsikring.

Til Henning:
Når du har fundet ud af, om forsikringsselskabet anerkender et
speedbådsbevis eller ej, kunne det være interessant at høre resultatet.
Der er som hovedregel ikke noget problem i at tegne en bådforsikring, uanset
om man har duelighedsbevis eller ej - kun om man er berettiget til at få en
rabat.

Mvh
Torben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-03-06 19:56

Hej Henning

De fleste forsikringsselskaber mener "duelighedsbevis#

Speedbåds kørekortet godtages som regel ikke idet, det kun dækker den
praktiske del af dueligheds beviset.

Det kan godt være de ikke kræver dokumentation hvis du alligevel sætter
kryds i nautisk eksamen, men du kan også være forvisset om, at den dag det
går galt og du har brug for din forsikring, Ja, så får du ikke en krone hvis
ikke du kan fremvise et dueligheds bevis. og det siger jo sig selv, idet man
har været forsikret på falske oplysninger hvis man skriver man har det og
ikke har det alligevel.

Håber det var et fyldestgørende svar.

Mvh
JR

Fra : ThomasB

Dato : 30-03-06 00:49

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNFJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> går galt og du har brug for din forsikring, Ja, så får du ikke en krone
> hvis ikke du kan fremvise et dueligheds bevis.

Det tvivler jeg stærkt på at korrekt.

De kan måske finde på at modregne rabatten.

Fra : Egon Stich

Dato : 30-03-06 08:38

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Rasmussen" <jr@FJERNFJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Det tvivler jeg stærkt på at korrekt.
>
> De kan måske finde på at modregne rabatten.

Du kan være ganske sikker på, at et hvilket som helst forsikringsselskab vil
forsøge at nægte udbetaling, hvis du gør dig skyldig i dokumentfalsk, når du
tegner forsikring.
Det er jo reelt det, det handler om.

Forsikringsselskaber er generelt tunge at danse med, og man skal ikke selv
forære dem træskoene til at trampe een over tæerne med

MVH
Egon

Fra : ThomasB

Dato : 02-04-06 13:30

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Forsikringsselskaber er generelt tunge at danse med, og man skal ikke selv
> forære dem træskoene til at trampe een over tæerne med

Jeg tvivler stærk på at forsikringsselskabet får medhold i at de kan nægte
udbebetaling.

Hvis det var sådan at nautisk eksamen var en forudsætning for overhovedet at
tegne forsikring, så jo, men her er der kun tale om at neutisk eksamen
udløser en rabat. De vil måske modregne rabatdifferencen.

Fra : Egon Stich

Dato : 02-04-06 19:19

> [...]
> tegne forsikring, så jo, men her er der kun tale om at neutisk eksamen
> udløser en rabat. De vil måske modregne rabatdifferencen.

Det må du så mene.
Men jeg tror ikke, man skal stole på forsikringsselskaber over en
dørtærskel.
Kan de sno sig, gør de.
Og der er jo tale om falske oplysninger?

Men enhver kan jo følge sin lyst, og "spille lotteriet"

MVH
Egon

Fra : ThomasB

Dato : 04-04-06 13:58

> at
>>

> Det må du så mene.
> Men jeg tror ikke, man skal stole på forsikringsselskaber over en
> dørtærskel.
> Kan de sno sig, gør de.

De skal følge loven ligesom alle andre virksomheder.

> Og der er jo tale om falske oplysninger?

Spørgsmålet er så bare om forsikringsankenævnet synes, at det er en rimelig
grund til at nægte udbetaling, hvilket jeg tvivler stærkt på, da der ikke er
tale om at forsikringen kun kan tegnes hvis man har nautisk eksamen.

> Men enhver kan jo følge sin lyst, og "spille lotteriet"

Jeg forstår heller ikke, hvorfor man ikke bare tager den eksamen

Fra : CK

Dato : 16-03-07 11:52

Fra : KM

Dato : 30-03-06 21:23

On Thu, 30 Mar 2006 01:48:37 +0200, "ThomasB"
<usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote:

>Det tvivler jeg stærkt på at korrekt.
>
>De kan måske finde på at modregne rabatten.

Hvis du bevidst opgiver fejlagtige oplysninger når du tegner din
police kan den reelt set betragtes som ugyldig af selskabet, som så
selvfølgelig ikke betaler evt. skades udbetaling

Karsten

Fra : Henning

Dato : 30-03-06 09:53

On Wed, 29 Mar 2006 13:22:57 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>I forbindelse med ny forsikring kan man sætte kryds i "Nautisk
>eksamen". Er et speedbådskørekort en "nautisk eksamen" eller skal man
>op i yachtskipper af tredie grad eller lignende?

For at gøre op med diverse diskusisoner har jeg simpelthen sendt en
mail til Codan - hvor svært kan det være

Fra : Henning

Dato : 31-03-06 18:44

On Thu, 30 Mar 2006 10:52:38 +0200, Henning
<newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote:

>For at gøre op med diverse diskusisoner har jeg simpelthen sendt en
>mail til Codan - hvor svært kan det være

Ok - de reklamerer med at de besvarer 95% af alle emails inden for 24
timer. Jeg har sendt to mails til dem denne uge og ikke fået svar på
nogen af dem...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-03-06 18:52

Kun en tåbe frygter ikke Codan ....

Fra : Henning

Dato : 03-04-06 15:41

>Ok - de reklamerer med at de besvarer 95% af alle emails inden for 24
>timer. Jeg har sendt to mails til dem denne uge og ikke fået svar på
>nogen af dem...

Så fik jeg et svar fra Codan
"Når vi spørger til nautisk eksamen, så er det med henblik på at give
rabat på præmien.
Der gives ikke rabat for speedbådskørekort."

Så er den ged vist barberet

Fra : Poul Erik Støve Jako~

Dato : 15-04-06 17:43

> [...]
>eksamen". Er et speedbådskørekort en "nautisk eksamen" eller
skal man
>op i yachtskipper af tredie grad eller lignende?

hej

I Danmarks Tursejlerforenings samarbejde med Trekroner omkring
forsikringer er et speedbådskørekort IKKE nok. Ligeledes er det
heller ikke nok til f. eks. udstedelse af kanalbevis.

Men duelighedsbevis er OK

Poul Erik Jakobsen