Behandling af Aluminium
Fra : LejfM

Dato : 23-03-06 20:02

Hej NG

Så skal vi til at tænke på at komme i vandet...
Men i år havde jeg tænkt mig at "super shine" min mast og sallingshorn, samt
bom, men hvordan gør man lige det ?
Min Mast, er en 25 år gammel alu mast (de grå) jeg tror det hedder elokseret
aluminium, der indtil nu, så hvidt jeg ved er blevet gnedet med en klud, med
syre fri olie på, hvert forår, og ikke andet.....
Men hvis nu man vil gør lidt ekstra ud af det... og rigtig gi' den gas....
hvad bruge man så ??????

Gode råd tages imod med kyshånd...

LejfM

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-03-06 14:28

Hej Lejf,

Brug Google, her findes link til mange beskrivelser af "Super
shine" anvendelse incl. sikkerhedsforskrifter.

Det gør ikke noget at man er lidt god ved sin mast, det bør man
være lige fra dag et.
Den elokserede overflade er i sig selv meget hård og
modstandsdygtig, men hvor der er boret huller i masteprofilet
for montering af div. beslager der ikke nogen eloksering.
Desuden kan slid/tæringer fra wirer hurtigt fremme nedbrydningen
af aluminium.
Det er heller ikke ualmindeligt at se master ligge vinteren over
i bunden af masteskurene direkte i gangområderne, det er ikke
særligt gennemtænkt af ejerne.

Masten bør vaskes med ferskvand og tørres forår og efterår.
Masteprofilet og især stederne omkring alle beslagene bør smøres
med en penetrerende olie. John Mast´s masteolie er velegnet evt
sammen med noget WD-36 olie ved elektriske kontaktflader.

Du kan tillige vokse og polere masten, det kan måske forøge
selvtilfredsheden.

Når masten endelig er uanstændig at se på, kan man demontere
alle beslag og efter en omfattende afslibning og rensning male
den med en tokomponent maling, hvorefter beslagene igen monteres
med nye nitter og plastisolering mellem beslag og masteprofilet.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : LejfM

Dato : 24-03-06 19:26

"Harding E. Larsen skrev...

> [...]
> den med en tokomponent maling, hvorefter beslagene igen monteres
> med nye nitter og plastisolering mellem beslag og masteprofilet.

Hej Harding
tak for svaret, ... jeg vidste ikke der var noget der hed "super Shine" det
var blot et udtryk for at masten skulle poleres så den står som "katteskit i
måneskin" som det hedder på sønderjydsk, men dit forslag med olien og
efterfølgende voksning, tror jeg bliver løsningen....

LejfM