Håndliste 190 / 6 greb
Fra : jeppe@havelund.dk

Dato : 21-03-06 07:48

Hej,

håndlisterne på mit kahytstag skal skiftes.

190 cm lange - 6 greb - 85 mm "fodaftryk" i enderne - øvrige 90 mm.

Jeg har endnu ikke hos hverken forhandler eller på nettet mødt noget
der stemmer med ovenstående - og det ville jo være sjovest at slippe
for at skulle bore...

Har nogen været i en lignende situation - og fundet en løsning
herpå?

Mvh
Jeppe Havelund

Fra : Allan

Dato : 21-03-06 19:20

[...]

Hej
Prøv at lave dem selv ved at bruge de gamle som skabeloner.

mvh
Allan

Fra : jeppe@havelund.dk

Dato : 21-03-06 21:56

Ja - det er selvfølgelig plan B, men der er mange andre projekter -
så hvor tid spares kan, forsøger jeg at gøre dette...

Mvh
Jeppe

Fra : Allan

Dato : 23-03-06 13:47

<jeppe@havelund.dk> skrev i en meddelelse
Ja - det er selvfølgelig plan B, men der er mange andre projekter -
så hvor tid spares kan, forsøger jeg at gøre dette...

Mvh
Jeppe

Prøv hos en bådebygger, pensioneret træmand eller lignende?

mvh
Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-06 14:07

<jeppe@havelund.dk> skrev

[...]

Det kan blive svært at finde, fordi det er de samme maskinfremstillede
lister, som sælges allevegne i dag.

Men evt. kan du vælge flere små i stedet for een lang. På den måde er det
muligvis nemmere at manipulere med de gamle huller.

Måske har din bådtype en klub eller lignende, som kan fortælle dig, hvem,
der kan sælge den slags.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-03-06 14:45

Hej Jeppe,

I udstyrsforretningerne sælges nogle håndlister som en
fremstiller har solgt til deres grossistled.

Til mange både designer konstruktøren håndlister som passer til
den enkelte bådtype.

Derfor skal du være mere end heldig om
udstyrsforretningernes "Standardhåndlister" kan anvendes direkte.
Nautisk Udstyr sælger f.eks en 7 grebs liste på 1850 mm eller en
8 grebs på 2110 mm. Deres 6 grebs liste er kun 160 mm.

Det er muligt for dig at lave nye lister hvor du anvender de
gamle som skabloner eller alternativet er at købe dem med
rustfrie rør og beslag. De kan tilpasses efter hulafstandene på
din båd. Disse lister kan dog ikke købes hos Nautisk Udstyr.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen