Gamle nødraketter
Fra : Jens Mogensen

Dato : 20-03-06 22:37

Som de 'omkostningsbevidste' personer, sejlere jo tit er - findes der helt
sikkert en del nødraketter og - blus på sejlbådene, der 'kun lige er for
gamle' og godt 'kan klare en sæson mere'.

Lørdag havde vi sikkerhedskursus i Nibe Sejlklub, og affyrede en del
raketter, som var over sidste brugsdato. (Efter aftale med diverse
myndigheder osv osv.)

Resultatet var, at de fleste raketter - selv så gamle som fra '84 - faktisk
også stadig fungerede perfekt.

MEN en enkelt nåede kun 4 meter op, inden lyskuglen igen faldt ned på
jorden.

Her lå den så og brændte med en ekstrem energi i 40 sek.
Hvis den var faldet ned på dækket af en glasfiberbåd i nød, ville den havde
brændt sig lige ud gennem bunden af båden.

Så nu kender I ods for og imod, når I skal vurdere, om det er tid at skifte
'fyrværkeriet' i år.

mvh
Jens_m

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 22:44

"Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
faktisk
> også stadig fungerede perfekt.
>
> MEN en enkelt nåede kun 4 meter op, inden lyskuglen igen faldt ned på

Hvad er din konklusion? Du ved jo ikke om den raket nogensinde har kunnet
stige til mere end 4 m, selv da den var ny.

Mvh. Per

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 21-03-06 01:52

Det er temmelig tåbeligt, at ignorere udløbsdatoen på en nødraket da
ladningerne kan blive ustabile og raketten eksplodere. Jeg har kendskab til
en episode hvor dette skete og gudskelov havde personen der affyrede
raketten, mistanke til ustabilitet og havde fastgjort denne til et
kosteskaft, kosteskaftet har det ikke så godt mere.

Andre grunde vejer også tungt.

Det er galt nok, at man er kommet i den situation, at man må benytte sig af
nødraketter og dermed sætte hele apparatet igang, men det er unødvendigt at
eskalere ulykken pga. at man ikke i tide har fået skiftet sine nødraketter
og i værste fald forårsager direkte livstruende personskade.

Forestil dig, at du har et hjertetilfælde ombord, eller en alvorlig
personskade, begge dele kræver konstant behandling, du kan ikke føre din båd
da du er nødt til, at tage dig af patienten, du behøver hjælp og fyrer
derfor en nødraket af, men som før nævnt lander den på skibet og starter en
brand, dette medfører måske, at både du og den person der i forvejen er
livstruet, ender i vandet hvor du ikke vil have det særligt komfortabelt og
endnu mindre den person der havde det skidt i forvejen, foruden at det vil
medføre, at i bliver sværere at finde og bjærge.

Det koster ca. 5-600 kr. at skifte sit pyroteknik og det ofrer jeg
ihvertfald gerne for, at jeg kan tilkalde hjælp til kone og unger, på en
forsvarlig måde.

Min holdning er: "SKIFT DINE NØDBLUS OG NØDRAKETTER NÅR DE ER UDDATERET OG
AFLEVER DE GAMLE TIL POLITIET", alt andet er uforsvarligt.

Mvh.

Gunnar.

Fra : Henning

Dato : 21-03-06 07:45

Er det kun politiet der modtager gamle nødblus/ raketter ?

Henning A

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 21-03-06 10:44

Nej, du kan også aflevere dem til militæret. Jeg kender en som lagde dem i
en spand vand for, at gøre dem fugtige, hvorefter han skar dem op og rørte
ladningen op i en spand vand og hældte dem derefter i kloakken, men det er
jo ikke særligt miljøvenligt, så gå på politistationen med dem, så er man
sikker på at de bliver håndteret korrekt og at de virkelig bliver
destrueret.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Henning

Dato : 21-03-06 14:20

On Tue, 21 Mar 2006 07:44:36 +0100, "Henning" <maiFJl@sysinform.dk>
wrote:

>Er det kun politiet der modtager gamle nødblus/ raketter ?

Læg et par stykker i en hæk, sæt dig på bænken og vent på
kavalleriet

Fra : Egon Stich

Dato : 21-03-06 16:01

"Gunnar Holm." <fritidsfiskeren@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> raketten, mistanke til ustabilitet og havde fastgjort denne til et
> kosteskaft, kosteskaftet har det ikke så godt mere.

I englland lavede man for et par år siden forsøg med "ældre" raketter.
Konklusionen var:
Smid lortet ud..!!
Årsag:
Flere af de gamle raketter var ustabile, og exploderede ved tænding.
Om det var PBO eller Yachting monthly, der offentliggjorde undersøgelsen,
husker jeg desværre ikke.
Men nok konklutionen.

MVH
Egon

MVH
Egon.

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 21-03-06 01:57

PS.

Iøvrigt tillader jeg mig, at betvivle, at Nibe Sejlklub havde nogen aftale
med nogen myndigheder om, at affyre UDDATEREDE nødraketter og jeg synes, at
det er dybt uforsvarligt af sejlklubbens ledelse, at tolerere dette.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 22-03-06 00:27

Jeg vil også betvivle at Nibe Sejlklub havde en tilladelse fra nogen
myndighed,
Såvidt jeg er orienteret er det kun SOK der kan give en sådan, og det er
næsten
umuligt at vriste en sådan fra dem. Ikke engang Politimesteren kan give en
tilladelse
uden at spørge SOK.

Mvh/Torben H.

Fra : Per Christiansen

Dato : 22-03-06 20:25

fyr dem af nytårsaften KL. 24.00 samme år som de udløber, så får man også
set hvordan de ser ud og
hvad de gør, og så er det jo nemmere at se hvis det er en
nødreket der bliver skudt af og hjælpe dem der er i nød.

Køb nyt når de udløber.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-03-06 20:34

Per Christiansen wrote:
> [...]
> hvad de gør, og så er det jo nemmere at se hvis det er en
> nødreket der bliver skudt af og hjælpe dem der er i nød.

Det er ikke tilladt skyde nødraketter af nytårsaften uden særlig tilladelse.

- Lars

Fra : Per Christiansen

Dato : 22-03-06 21:04

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke tilladt skyde nødraketter af nytårsaften uden særlig
> tilladelse.
>
> - Lars

Der er ikke en kæft der siger noget til det, det skal selvfølgelig ikke være
ud over vand, og så skal det skal
det jo være KL 2400.
Jeg har en gang spurt en politimand han sage at det skete
der ikke noget ved man kan jo ikke se om det er nød- reketter eller ej
sammen med alt det andet.

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 22-03-06 21:30

Blandt erhvervsgruppen politimænd, tror jeg der findes ligeså mange tåber
som i andre erhvervsgrupper og det gør det ikke lovligt, at en betjent
siger, at det sker der ikke noget ved.

Det er betænkeligt, hvis Per ikke kan se forskel på fyrværkeri og
nødraketter da der, ihvertfald for mig, er STOR visuel forskel.

Dette får mig også til, i forbindelse med denne debat, at tænke på og slet
ikke fatte, at folk, når det er nytår, bruger for millioner på fyrværkeri,
men når det kommer til forholdet til udskiftning af uddaterede
nødraketter/blus, så kan man godt gå på kompromis, det hænger ikke sammen,
ihvertfald ikke i min lille verden.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 22-03-06 22:15

Hej Per
Det er en rigtig UANSVARLIG indstilling du har til nødraketter/blus m.m.
undskyld jeg råber højt, men jeg mener det sgu.
Når nogen fyre en nødraket af er det i sagens natur fordi nogen er i nød
og hjælp er påkrævet omgående, og så er de IKKE fordi en eller anden
skal spille kong smart nytårs aften kl. 24.00
Forøvrigt kan der godt ske en søulykke nytårsaften kl. 24.00 og hvis det nu
er ham politimanden som har vagt bare tænker, det er ham Per der skyder
nødraketter af, så det tager jeg mig ikke af, næste dag kan man læse i
avisen
om en søulykke med druknede til følge, så er det jeg spørger hvordan har du
det med det?
Har man nødudstyr der er for gammelt så aflever det til Politiet, hæren
eller
hjemmeværnet

Mvh/Torben H.

Fra : Henning

Dato : 22-03-06 21:08

On Wed, 22 Mar 2006 20:24:50 +0100, "Per Christiansen" <p@lite.dk>
wrote:

> [...]
>hvad de gør, og så er det jo nemmere at se hvis det er en
>nødreket der bliver skudt af og hjælpe dem der er i nød.

Hvor er din smiley?? For du mener forhåbentlig ikke seriøst at du
skyder nødraketter af nytårsaften - i så fald burde du omgående
idømmes bøden der deles ud for denne tåbelige opførsel!

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 22-03-06 21:20

Per.

Du kan ligesågodt fyre dem af på dronningens fødselsdag for det vil blive
lige ulovligt hvad dag eller aften du end fyrer dem af på.

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 22:21

La nu vær med at løfte den fane så højt at armen går af led !!
Ja, - det er ulovligt at affyre nødraketter og -blus med mindre et skib
er i nød, men der har i en længere årrække været set igennem fingre med
at dette skete over land på nytårsaften.

Der er to forhold som skal belyses:
1) Har det nogensinde betydet at SOK har beordret storalarm nytårsaften
på feks. Peblingesøen ?? Svaret er selvfølgelig nej!
2) Er et skib nogensinde forlist nytårsaften fordi SOK valgte at
ignorere dets visuelle nødsignal i rum sø ?? Svaret er selvfølgelig nej!

I vore dage er nødblus/raketter stort set sidste udvej for et
erhvervsfartøj i nød (andre er ikke på søen nytårsaften), men skal
selvfølgelig være på plads og iorden lissom alt andet redningsudstyr.

Ved at acceptere at nødlys drukner i det almindelige ragnarok
nytårsaften opnår man dels at der blir ryddet ud i det uddaterede, dels
og ikke mindst at brugerne bliver fortrolige med hvordan det ser ud og
hvordan det betjenes.

Så fald nu ned, og tag det lisså afslappet som vore myndigheder når det
gælder nytårsaften over land.

Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Har sejlet i 42 år, set - og reageret på - adskillige blus i årenes løb,
men aldrig selv prøvet at affyre eet, og gruer for dagen hvor jeg er i
havsnød og først skal læse brugsanvisningen

Fra : Per Christiansen

Dato : 22-03-06 22:40

""Søren H."" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men aldrig selv prøvet at affyre eet, og gruer for dagen hvor jeg er i
> havsnød og først skal læse brugsanvisningen

Tak Søren for lidt opbakning jeg, så godt kunne jeg ikke ha formuleret det.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 23-03-06 00:33

> [...]
> i nød, men der har i en længere årrække været set igennem fingre med at

Hej Søren
Hvis du mener jeg løfter fanen højt, så er det ok med mig, men jeg mener
forsat
at nødraketter KUN skal benyttes når der er fare for forlis eller besætning
er i nød. Jeg er da glad for du også mener det er ulovligt at affyre
nødraketter.
At det har, og er set igennem fingerne med det, gør det ikke mere lovligt,
det tror jeg også vi er enige om.

> [...]
> 2) Er et skib nogensinde forlist nytårsaften fordi SOK valgte at ignorere
> dets visuelle nødsignal i rum sø ?? Svaret er selvfølgelig nej!

Nej. Nu referere jeg til politimanden og ikke til SOK, men hvem ved!
erhvervstrafikken sejler da også nytårsaften, jeg har selv været med på
en eftersøning i Østersøen godt nok Nytårsaftensdag der blev ikke fundet
noget, efter de krydspejlinger SOK modtog formodes det, at det var blus
affyret over land. Færgen jeg sejlede på brugte 3 timer på eftersøningen
plus vi havde en masse sure passagerer.

> [...]
> opnår man dels at der blir ryddet ud i det uddaterede, dels og ikke mindst
> at brugerne bliver fortrolige med hvordan det ser ud og hvordan det

Vi er ikke enige, hvorfor ikke bare aflevere dem på nærmeste
politistation.
At der skulle en mulighed for at afprøve dem og blive fortrolig med
hvordan
de virker kan vist alle blive enige om. Hvorfor ikke benytte det
oblikatoriske
brandkursus til Dulighedsprøven.

> Så fald nu ned, og tag det lisså afslappet som vore myndigheder når det
> gælder nytårsaften over land.

Jeg står faktisk med begge ben på jorden -:)

Mvh/Torben H.

Det gør jeg også.

Fra : Jørgen

Dato : 23-03-06 02:03

Nu får jeg så antageligvis læst og påskrevet af medlemmerne af det heldigvis
begrænsede - men dog til stedse nærværende selvbestaltede korps af
fritids-politibetjente.
Lad os nu bare hylde den konsensus, der er om at love og regler naturligvis
skal overholdes. Jeg mener heller ikke, at hverken grund- eller straffeloven
skal betragtes som vejledende.
Men kan vi så ikke også blive enige om, at der vel må være en grænse for en
lovmæssig fundamentalistisk tankegang? Vi lever trods alt i et samfund, hvor
vedtagelse af mildt sagt tåbelige regler og vedtægter på et eller andet plan
hører til dagens uorden.
Naturligvis skal vi ikke bruge bedagede nødraketter som et muntert indslag
til en grillfest på havnen en fugtig julidag, men jeg har altså meget
vanskeligt ved at se problemet ved at udvise lidt civil ulydighed og blive
en smule klogere på anvendelsen kl. 24 nytårsaften.
Bare af nysgerrighed: Har gruppens selvudnævnte politikorps samme etiske og
lovmæssige overvejelser ved at få havnens mekaniske geni til at kigge lidt
på motoren for et par flasker rødvin? Holder I selv konstant
speedometernålen på den maksimalt angivne hastighed? Holdt I jer nu helt og
totalt til sandheden, da I sidste gang anmeldte en skade til
forsikringsselskabet?
..... og nej, opfordrer på ingen måde til at bryde gældende love og regler,
men blot til at acceptere anvendelsen af almindelig sund fornuft.
God sæson til alle - når den forhåbentlig snart melder sig!
/Jørgen

Fra : Torben Henriksen

Dato : 23-03-06 04:02

Hej Jørgen
Hvorfor tror du du for læst og påskrevet? det gør du ikke. Du har din mening
jeg min. I øjeblikket går der jo en trend igennem Danmark som går på
ytringsfrihed
det er blot det jeg benytter mig af, der er vel ikke noget galt i at give
sin mening
til kende og måske skabe en debat over en problematik.
Fritids-politibetjente, hvor ser du dem? er det dem der skriver Fut når de
ikke
kan lide et indlæg/svar.
Stort set er jeg enig med dig i dit indlæg.

Mvh/Torben H.

Fra : Egon Stich

Dato : 23-03-06 17:49

> [...]
hvor
> vedtagelse af mildt sagt tåbelige regler og vedtægter på et eller andet

Tal du blot om "selvbestaltede betjente".
Det kommer du ikke til at fremstå som fornuftigere af.
Der er jo nemlig een ting, hverken du eller de andre, der ikke vil overholde
reglerne, har tænkt på.
Nemlig dette:
Det er jo sådan adfærd, der kan vække "handlekraftige politikere", der altid
er på jagt efter manifestationsmuligheder, samt lidt indtægter til
statskassen.
Man har netop i et af vore nabolande indført pligtig kursus samt prøve for
at opnå et "nødblus og raket certifikat".
Så nu skal de stakkels naboer fremvise både duelighedsbevis samt det nye
raketbevis, for blot at købe et håndholdt opmærksomhedssignal.
Det koster..!!
Og kan undgås ved en smule selvdiciplin.
For øvrigt er lov lov, og skal holdes.

Med også dette forhold in mente, vil jeg da finde det temmelig tåbeligt, at
misbruge vor frihed.

(for øvrigt har jeg for mange år siden set en nødraket, affyret i 45 grader
af en brandert, lande på et tag..!!
Heldigvis brændte den ud, uden at sætte ild.)

MVH
Egon

Fra : Lars

Dato : 23-03-06 09:10

Med frygt for at hejse mine ædlere dele direkte ned i persillekværnen, så
lad mig tillade at foreslå, at HVIS man ikke kan styre sine kriminelle
tilbøjeligheder og bare ikke KAN få sig selv til at bære de kære raketter
hen til ordensmagten til reglementeret destruktion, så er det eneste
tolerable tidspunkt og sted at udvise en sådan kriminel adfærd da lige
præcis d. 31.-12. omkring midnat i behørig afstand fra sejlbart vand
førstkommende nytårsaften efter udløbsdato.
Min største bekymring i den anledning har været en voldsomt beruset genbo,
der netop i det ovennævnte ærinde mistede sin personlige ligevægt og fyrede
sin højst velfungerende raket ind under min bil i min carport. Et farverigt
syn, men ikke behageligt for ejeren

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 13:02

"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligevægt og fyrede
> sin højst velfungerende raket ind under min bil i min

SNIP

Jeg vil også nødigt i "persillekværnen", men blot fortælle,
at vi for nogle år siden oplevede en rigtig "festlig
sejlerfætter", der nytårsaften ikke kunne dy sig for at fyre
nogle nødraketter af. En af dem dalede lige ned i vores
ståtækte tag, som sikkert var futtet af i sin helhed, da
nødraketten efter "landingen" fortsatte med at brænde. Vi
fik heldigvis slukket raketten med nogle pøse vand, så
ulykken blev forhindret.

I øvrigt ligger huset højt og ikke mange hundrede meter fra
Øresundskysten (sic!). Vi har år efter år kunnet observere
adskillige eksempler på at der fyres nødraketter af op langs
kysten. Ikke alene Nytårsaften, men også ved andre "festlige
lejligheder".

Personligt finder jeg den adfærd fuldstændig uansvarlig og
hensynsløs og kan ganske enkelt ikke forstå de indlæg fra
(tror jeg) sejlinteresserede, der gør det til en "harmløs
spøg" selvom de erkender at det er ulovligt - og f.eks.
nærmest forsvarer den tåbelige adfærd som "civil
ulydighed" - og så fra personer, som interesserer sig for
sejlads - og måske en dag selv får brug for at nogen vil
reagere på deres nødraket. Jeg er aldeles målløs.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : ThomasB

Dato : 23-03-06 15:07

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> nødraketten efter "landingen" fortsatte med at brænde. Vi fik heldigvis
> slukket raketten med nogle pøse vand, så ulykken blev forhindret.

Jeg har selv fyret en nødraket af nytårsaften.

For det første er det ret skræmmende, for der er satme knald på!

For det andet landede den i naboens have - tæt på huset, så vi måtte ned og
slukke den.

Det gør jeg aldrig igen.

Var det iøvrigt ikke slotskirken der brændte pga. en nødraket?

Fra : Per Christiansen

Dato : 22-03-06 22:25

> [...]
>
> Du kan ligesågodt fyre dem af på dronningens fødselsdag for det vil blive
> lige ulovligt hvad dag eller aften du end fyrer dem af på.

Jeg har ikke påstået at det var lovligt.