Erfaring med slæbejolle/gummibåd
Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 20-03-06 17:49

Hej NG

Jeg påtænker mig at investere i en lille gummibåd der skal bruges i
den kommende sæson. Er der noget man specielt skal tænke over ?

Vandmodstand....
Størrelse ....
Motor vs. årer
Motorstørrelse
Kvalitetsforskel på forskellige mærker ??

Mine krav er at det blot skal være et legetøj for voksne og børn,
samt at man har muligheden for sejle ind til stranden. I stille vejr
kan den selvfølgelig bruges som "redningsbåd", og motoren kan bruges
som nød fremdrivningsmiddel.

Hvilken fart kan man forvente af en 2,4 m båd med 4 hk på ?

Skal man passe på ikke at købe for småt eller stort ?

Skal kunne rummes sammenpakket i en Bianca 27

vh Henrik

Fra : ThomasB

Dato : 20-03-06 20:10

<henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken fart kan man forvente af en 2,4 m båd med 4 hk på ?

RET hurtigt!

Jeg har som knejt leget med en gummibåd med en 2 hk på, og gummeren tippede
næsten bagover når den fik fuld skrue.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-03-06 20:17

Der har jeg lige været !

Først havde jeg en billig med årer og uden motor. Den er sjovt i havnen, men
det er kun til sjov. Lige så snart du kommer ud i åben sø er de alt for
svære at ro. Så de skal holdes i havnen, på stranden eller slæbes efter
båden (børnene elsker er sidde ude i "slæbebåden). Man kan selvfølgelig
bevare glæden ved dem, hvis man opfatter det som en sport at lære at ro dem
i lidt sø. Men de er nemme at pakke ned i båden, fylder ikke meget og man
kan godt holde ud at puste dem op hver gang de skal bruges.

Så købte jeg en lille Aquaquick (2,2 meter ??) med 4 hk motor. Se det er en
anden sag. Den kan vi sejle i i timevis. Børnene kan sejle rimelig hurtigt i
den (hurtigere end jeg bryder mig om de sejler i havnen), men når jeg putter
mine 90 kg ned i den, så går den noget lavt og kan ikke rigtigt komme ud af
vandet. - og så er hastigheden jo noget mere afdæmpet.

Dog er der lige en negativ ting (udover prisen ...): De fylder et ondt år.
Jeg har opgivet at have den sammenpakket inden i båden (der er samme
størrelse som din eller måske en anelse mindre). Det er muligt at fabrikken
i Taiwan (??) har 200 små mennesker der vacumpakker dem til en kompakt
masse, men når først de har været pakket ud, så fylder de enormt. Med eller
uden luft. Min lille gummibåd kan lige præcis klemmes ind i bagagerummet i
en Mazda 626 og den fylder det hele !). Og så er der jo også motoren !

Du skal nok regne med at den skal være på slæb hele sommerferien. Men bare
du løfter den lidt i forenden (der er kroge) så tager den ikke så meget fart
fra båden.

Hvis du vil prøve "low-budget" første år, så kan du overtage min den billige
for en plovmand. Se den (og min datter) i Agersø sund på
http://www.maximalt.dk/MaxiSalg/Himmelblaa/gummi.JPG.

/Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 20-03-06 21:45

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil prøve "low-budget" første år, så kan du overtage min den
> billige for en plovmand. Se den (og min datter) i Agersø sund på
> http://www.maximalt.dk/MaxiSalg/Himmelblaa/gummi.JPG.

Godt indlæg - iøvrigt også et par af de andre svar

Hvis Henrik ikke bider til bollen på din brugte gummibåd, kunne jeg godt
være interesseret (Kbh).
Min kone og jeg er netop blevet enige om, at det lige ville være sagen til
vore piger (6 og 3 år)

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-03-06 06:42

Jeps, specielt inden i havnen. Så kan man lige have en flagline i dem når
man sidder og drikker kaffe. Hvis der kommer både ind og man er bange for de
sejler i vejen, så kan man lige hale dem ind. Sådan brugte mine små børn den
lille gule i mange dage/timer. Det dur bare ikke til de store der vil noget
mere.

Jeg ser nu det er billigt ift hvad den har kostet, men jeg er en mand af mit
ord. Du får den hvis ikke Henrik er interesseret.

Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-03-06 22:08

> [...]
>
> Jeg ser nu det er billigt ift hvad den har kostet, men jeg er en mand af
> mit ord. Du får den hvis ikke Henrik er interesseret.

Nu skal du jo ikke snyde dig selv Lad os se på det, hvis det bliver
aktuelt!

Fra : john

Dato : 20-03-06 20:41

[...]

Hej Henrik

Du skal under alle omstændigheder købe en med fast bund. Om det skal være
træbund eller opustelig bund er en smagssag.

Træbund er lidt uhåndterlig at stuve væk, og den har bestemt ikke godt af at
være i en gummibåd der får lov til at ligge i vandet med en sjat vand
indenbords i ugevis.

Men den skal være med fast bund, da den ellers er en katastrofe at slæbe!!

Om du så vil bruge den med årer eller ph motor er kun et spørgsmål om lyst
og penge.

Men du skal gøre op med dig selv hvor tit den skal pakkes ud og ind.

Vil du for det meste sejle med den sammenpakket, og over lange åbne stræk,
så er gummibåden sagen. Hvis du skal bruge den næsten hver weekend - og du
har et sted på havnen hvor du kan have den liggende, så er er en rigtig
jolle langt at foretrække.

En gummibåd er temmelig sart når den skal "knokles" op på stranden over sten
og skaller - det holder en rigtig jolle meget bedre til.

En gummibåd er lidt svær at ro over længere afstande og i lidt modvind og
sø - det klarer en rigtig jolle bedre.

En gummibåd har ikke ret godt af at ligge i vandet i lange perioder - den
skal pakkes sammen efter brug hvis den skal holde i nogle år - en rigtig
jolle kan ligge i vandet hele sommeren uden problemer.

En rigtig gjolle kan (måske) rigges med en gammel optimist mast og sejl, og
kan give mange timers fredfyldt underholdning for børn og voksne.

Kort sagt - du er nødt til at vælge hvad det er du vil bruge den til.

Jeg har selv løst problemet på en meget salomonisk måde.

Vi har en ca. 8-9 fod slæbejolle som vi bruger hele sommeren, undtagen i de
3 sommerferie uger. Der har vi en gummibåd med fast bund som vi tager med.
Den bliver pumpet op når vi kan se vejret er til ankerligning og badning, og
den kan stuves af vejen hvis vi skal over åbent vand i kedeligt vejr. Når vi
kommer hjem fra ferie, så bliver "Søren Snegl" taget med hjem, vaket tørret
og pakket sammen, og så er Jollen igen med.

Måske lidt dyrt i investering, men jollen kostede nu kun 1500 kr og
gummibåden har nu holdt i 12 år, og den er fuldstændig uskadt. Det havde den
ikke klaret hvis den skulle have været brugt hver weekend hele sommeren, og
have ligget i vandet hele tiden.

Hilsen John

Fra : Torben Bach

Dato : 20-03-06 21:29

[...]

Spændende tråd - for mig i det mindste. Jeg har for kort tid siden -
impulsivt købt en gummibåd en 4 hk. motor, som skal tages i brug her i den
kommende sæson.
Bjarke har ret i, at en sådan fylder rimeligt godt + motor, så der skal en
ret stor båd til, hvis den skal opbevares sammenpakket i "tasken" ombord.

Godt råd fra John.

Da jeg afprøvede gummibåden i dagligstuen, gik det op for mig, at det er
lidt af et arbejde at pakke den sammen, men alligevel glæder jeg mig til at
afprøve "dyret" og håber, at den kan holde længe nok til at mine børnebørn
også kan nå at benytte sig af den senere hen, når de er blevet lidt ældre
end nu (2x1 år og 1 x 2 år)
Det var med henvisning til disse 3 størrelser, at konen medgav, at det nok
ville være en god ide med en sådan gummibåd.

Så - mest til Bjarke - den skal have "fuld skrue" her til sommer - jeg vejer
heldigvis kun 85 kg

Mvh
Torben
--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 22:27

[...]

SNIP

vh Henrik

Som andre har nævnt synes jeg, at pladsproblemet er den
store "hurdle" ... - jeg er "sejlsejler" ...

Vi gik fra den "lille gule med blå plastikårer", som
drengene - to og to - kunne ro rundt i og min kone og jeg
kunne også komme i land i roligt vejr ...
Vi investerede så i en "rigtig" gummibåd med plads til tre
personer og fast bund og agterspejl af træ, så der kunne
monteres påhængsmotor ...
Men kors, hvor den fylder ... Vi har prøvet at have den på
slæb ... Det kan mit "tur/kapsejlergen/blodtryk" ganske
enkelt ikke klare (det er muligt jeg skulle konsultere en
psykolog ... men jeg *føler* at den stjæææler en masse
fart!)... Vi har prøvet at have den hejst lidt op i hækken
så kun den bageste del af gummibåden er i vandet ... Vi har
prøvet at lægge den på fordækket under genuaen, under bommen
på tværs og at lukke luften ud og stuve den væk i kistebænk
eller forkahytten ... (det er faktisk ikke lykkedes mig at
få den tilbage i den fine "pose", som fulgte med ved købet)
.... og lige meget, hvad vi gør, bliver jeg dybt frustreret
.... den er ganske enkelt altid i vejen, men samtidig nærmest
uundværlig, når man f.eks. ferierer i den svensk/norske
skærgård og gerne vil ligge for anker og samtidig kunne
komme tørskoet i land ...
Da jeg ikke vil tillade mine drenge at race rundt for motor
i nærheden af havnen/ankerpladsen, er min konklusion, at gå
tilbage til den "lille gule med de blå plastikårer" (evt.
vil jeg "investere" i et par træårer! ) og acceptere, at
vi så kun kan bruge den i let vejr og uden hjælp fra en
motor ... til gengæld kan jeg - alene og på kort tid - stuve
den ned i styrbords kistebænk og årerne kan skilles ad og så
skal jeg ikke bakse rundt med en benzinmotor/benzintank der
lugter og griser ... og så er den jo mange gange billigere,
men også langt mindre sikker end den "rigtige" gummibåd ...
Skulle jeg gøre det om, ville jeg overveje en fast jolle -
med plads på fordækket, som kunne udstyres med sænkekøl og
rig (a la optimist), så drengene kunne bruge den som
sejljolle, mens far læser avis og mor nyder solen ... men i
mellemtiden er drengene blvet for store ...
Ak ja, det var så min personlige erfaring og konklusion med
slæbejolle/gummibåd ... Det bli'r "den lille gule"!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-03-06 22:09

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Vi gik fra den "lille gule med blå plastikårer", som drengene - to og to -
> kunne ro rundt i og min kone og jeg kunne også komme i land i roligt vejr
---SNIP---

Mange interessante erfaringer! God læsning!

Fra : Lars

Dato : 21-03-06 09:02

Hej NG

[...]

Hej.
Vi har netop afsøgt markedet efter en god brugt gummibåd til at slæbe efter
Fenix'en.

..... og så dukker der pludselig een op i ugens Føtex reklame. Ser den ikke
helt fin ud til prisen?

Lars

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 21-03-06 22:55

Vi startede en større research til bådmessen i Fredericia sidste år. Vores
endelig beslutning faldt på en Bombard Max 3 Aerotec (dagen før vi drog på
sommertogt)

Vi sejler i en Vega (= meget lidt plads)

Begrundelsen for denne var følgende:
1: Vejer ikke ret meget. Kun 22 Kg mod fx de 38kg som dagens Føtex model
vejer. Og tro mig - en kuffert på 22 kg er noget besværlig at flytte rundt
med (op/ned af kistebænke)
2: Fylder ikke ret meget. Det var et krav at den i pakket tilstand kunne
være i vores kistebænke (det kunne Zodiacs lille model såvidt jeg husker
ikke)
3: Når man efterhånden har 'mærket' tilstrækkeligt længe på de forskellige
fabrikater, så er der to som (i vores øjne) skiller sig ud: Zodiac og
Bombard
4: Kender Bombard kvalitet fra vores lokale dykkerklub

Grunden til det blev Aerotec modellen var dels et fornuftigt tilbud og dels
det der med divergerende rygter om hvordan det er at trække en båd med
blødbund. Undertegnede var af hensyn til pengepungen ellers mest instillet
på en lamel bundsudgave.
Jeg var dog standhaftig nok til, trods stort pres, ikke også at købe en
motor.

Når dette er sagt så skylder jeg også at komme med vore erfaringer:
Som skrevet blev beslutningen taget dagen før togt start. Hjem på græsset
og pumpe op. Æv den havde en skade. Tilbage til forretningen og bytte. Der
kunne komme en med fragtmand næste dag. Dvs kone og børn ned og pakke båd,
mig ud og hente gummibåd. Den blev stuvet ned i bagbord kistebænk (med køb
af nyt rullesejl var der jo ellers pludseligt så tomt) og så afsted.
Vi havde dårligt lagt til i havnen på Endelave før ungerne ville have båden
pustet op. Det blev gjort, men, som de der kender Endelave havn ved, er
havnen meget lille, så børnene blev bedt om at ro om til badestranden på den
anden side af molen. Her var der lidt vind (heldigvis langs med stranden) så
resultatet blev at undertegnede på et tidspunkt måtte vade langt efter nogle
børn som ikke magtede at ro mod vinden. Det satte lige en lille skræk i
ungerne (og nok også i forældrene).
Selv en hårdt oppustet gummibåd driver som bare pokker og er meget svær at
ro mod vinden. En motor står højt på ønskelisten (specielt hos børnene)

Der ud over skal siges:
Aerotec bunden er så fed. Man føler ikke som i de 'gule' eller i lamelbådene
(kunne jeg forestille mig) at man træder igennem.
Vi havde båden på slæb hele ferien undtagen på et hårdt kryds fra Nyborg til
Ballen, hvor den blev suret på fordækket. Den kan lige være der. Fx Bombard
modellen som har pontoner med større diameter ville have været for bred.
Det er rigtigt skønt at have den når man ligger for svaj.
Da jeg ikke vil have den liggende i vandet hele tiden (gr. sol og tyveri)
tror jeg den blev pakket sammen senest 3 uger efter den var blevet købt. Jeg
kan ikke pakke den så tæt som da den var ny, men stadig nok til at den kan
komme i kistebænken.
Allerede efter de 3 uger var der en begyndende algedannelse under bunden.

/Kim

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-03-06 21:19

? Hvad findes der er husmandstrick mod dette ?? Kan man smøre/sprøjte den
med noget ??

Bjarke

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> wrote in message

snip

> Allerede efter de 3 uger var der en begyndende algedannelse under bunden.
>
> /Kim

snip