Sikkerhed til søs, hvordan er det nu med d~
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-03-06 11:46

Ja, undskyld jeg bliver ved. Men jeg bliver altså irriteret hver gang der er
en "det er de unges skyld" kampagne. Og det er på trods af at der
efterhånden skal lidt almindeligt selvbedrag til for at jeg skal føle mig
som et medlem af den kategori <smile>

Postulaterne er ofte: "Det er de unge vildbasser der er problemet. De
drikker og sejler hurtigt i deres karl-smart speedbåde. Hvorimod vi ældre er
både erfarne, ansvarlige og meget dygtige til at sejle. Så dygtige at det er
bureaukrati at udsætte os for regler om ædruelighed og duelighedsbevis. Nææ
der skal sendes søpoliti efter de unge fyrer...."

Jeg synes simpelthen det er ensidigt og snæversynet. Og iøvrigt også dumt,
hvis vi gerne vil tiltrække lidt flere yngre sejlere. Jeg møder både så
mange fornuftige unge sejlere og så mange gamle drikfældige sejl-bumser at
jeg må sige, at jeg ikke kan genkende billedet.

Jeg fandt lige ulykkesstatistikken for 2004 frem (2005 tallene er vist ikke
kommet endnu). Den viser:

Der omkom i 2004 16 personer ved fritidssejlads.

De fleste var ældre mennesker. Faktisk var der kun 4 under 35 år der omkom.

Af disse 4 unge omkomne:
- var 1 med på en skonnert sammen med ældre mennesker
- 1 var dykker
- 1 var vandskiløber der blev slået bevidstløs i fald
- 1 kæntrede i en jolle uden vest

Der var altså ingen "Brian'er i stor vild båd"

Aldersmæssigt forulykkede 2 under 20 år, 2 i tyverne, 2 i trediverne, 2 i
fyrrene, 3 i halvtredserne, 2 i tresserne og 2 var over 70 (en er kun
opgivet som "ældre"). Man må sige det er yderst jævnt fordelt og jeg mener
ikke man kan sige at de unge er til fare for sig selv.

Hvis man så istedet prøver at kigge på ulykkerne og se hvem der driver
statistikken op, så konstaterer man:

Der var 1 surfer, 1 dykker, 1 vandskiløber, 1 i gummibåd, 5 sejlere og 7 i
joller.

De 5 sejlere fordeler sig på 2 fra det meget omtalte skonnert forlis, 2 var
tyskere uden vest (tænker man på alle de tyske regler, så er dette måske
samme fænomen som de mange fulde svenskere i Helsingør ??) og så var der en
enkelt dansker hvor det var lidt uklart om han bar vest. Ikke noget klart
billede, hvor man kan argumentere for hverken promillegrænser eller
duelighedsbevis.

Det eneste der stikker i øjnene er:

1: Det er farligt at sejle i jolle (fritidsfiskere).
2: Det er farligt at have en lemfældig brug af vest. Kun 4 af de 16 omkomne
have med sikkerhed vest på.

Hvis man skal konkludere noget af dette, så må det være at *hvis* man skal
gøre uddannelse obligatorisk (fx obligatorisk duelighedsbevis) så er der
ikke belæg for at lave hverken aldersmæssig diskrimination eller en
bagatelgrænse for bådenes størrelse, idet de fleste dødsulykker sker i små
joller.

Og hvis man skal forholde sig til hvad der er vigtigst af lærdom, så er det
ikke 'natsignalet for et skib der ikke er under kommando', men basal
oplysning om hvad risikoen er når man ikke har respekt for vandet og ikke
bærer nødvendigt sikkerhedsudstyr.

OG: Hvis vi skal skælde ud på de unge, så skal vi ikke påstå at de er til
fare for sig selv og omgivelserne. Så skal vi være ærlige og indrømme vi er
ved at blive nogle halvgamle sure mænd, der er forarget over ungdommens
livsenergi (og tilhørende eventyrlyst) når vi sidder og nyder solnedgangen
med et glas kølig Chardonnay..

Til de unge vil jeg bare sige: "Kom ud og nyd vandets glæder. Sæt jer
ordentligt ind i tingene og hav respekt for vandet. Så bliver I betalt
tilbage i store oplevelser og høj livskvalitet"

Til de "erfarne" mænd vil jeg bare sige: "Klap lige skyklapperne lidt ud og
nyd den mangfoldighed der er på havet. Glæd jer over de friske mennesker der
er med til ikke at få havnene til at ligne udendørs pensionistboliger. Og
lad være med at overvurdere jeres egne evner. Det er muligt I har levet
længe, men det gør os ikke nødvendigvis til de bedste"

Det var bare lidt observationer fra en mand "midt i sit liv", som stadig kan
se til begge sider.

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : jetp

Dato : 19-03-06 13:22

> Ja, undskyld jeg bliver ved. Men jeg bliver altså irriteret hver gang der
> er en "det er de unges skyld" kampagne. Og det er på trods af at der

Godt indlæg!
Jeg er helt enig i dine fordomsfri betragtninger.

Mvh Jens, Randers (halvgammel)

Fra : Torben Bach

Dato : 19-03-06 13:55

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> wrote in message
> [...]
> er en "det er de unges skyld" kampagne. Og det er på trods af at der
> efterhånden skal lidt almindeligt selvbedrag til for at jeg skal føle mig

Når det går rigtigt vildt til, hvad er din egen oplevelse så af, hvilken
aldersklasse, der sidder bag roret/rattet i de fleste tilfælde.

> [...]
> det er bureaukrati at udsætte os for regler om ædruelighed og
> duelighedsbevis. Nææ der skal sendes søpoliti efter de unge fyrer...."

Der har du en pointe!
Med hensyn til søpoliti, så er det jo ikke noget, der bliver indsat mod en
bestemt aldersgruppe.

> [...]
> mange fornuftige unge sejlere og så mange gamle drikfældige sejl-bumser at
> jeg må sige, at jeg ikke kan genkende billedet.

Min oplevelse er, at der er forskel på unge sejlere og unge førere af
speedbåde, jetski og deslige.

> Jeg fandt lige ulykkesstatistikken for 2004 frem (2005 tallene er vist
> ikke kommet endnu). Den viser:

Snip

Jeg tror ikke, at man kan ændre folks generelle oplevelse af virkeligheden
ved hjælp af ulykkesstatistikker, når man gang på gang oplever "bøller"
komme farende ud og ind fra en havn uden hensyn til, hvad hækbølgerne gør
ved såvel de, der ligger i havnen, som dem, der kommer sejlende i ro og
mag - eller ligger for anker i en stille og fredelig bugt for den sags
skyld.

> [...]
> oplysning om hvad risikoen er når man ikke har respekt for vandet og ikke

Den gælder for os alle - ansvarlighed over for andre og for de, der er med
ombord og for sig selv.

> [...]
> livsenergi (og tilhørende eventyrlyst) når vi sidder og nyder solnedgangen

Den køber jeg ikke. Der ryger du lige i den samme grøft, men bare med modsat
fortegn - alt for generaliserende.

> Til de unge vil jeg bare sige: "Kom ud og nyd vandets glæder. Sæt jer
> ordentligt ind i tingene og hav respekt for vandet. Så bliver I betalt
> tilbage i store oplevelser og høj livskvalitet"

Det gælder for alle aldersklasser - lad os mødes uden fordomme og lad os -
uanset alder - fordømme dem, der ikke kan finde ud af at opføre sig
ordentligt - og det kan såmænd også være "blærerøven" på over 60, der kommer
drønende i sin multimillion-yacht med et glas whisky i hånden og med
autopiloten som styrmand

> [...]
> muligt I har levet længe, men det gør os ikke nødvendigvis til de bedste"

Igen er du i den omvendte grøft. Jeg kan slet ikke genkende din påstand.
Her, hvor jeg holder til, er så godt som alle ældre sejlere altid klar med
en hjælpende hånd og gode råd til unge mennesker, hvis de selv holder sig
til.
Jeg tror faktisk ikke, at den "gamle" i den sammenhæng føler sig gammel og
bedrevidende (med nogle få undtagelser - bare så vi ikke igen
generaliserer).

> Det var bare lidt observationer fra en mand "midt i sit liv", som stadig
> kan se til begge sider.

Kære Bjarke
Jeg gætter på, at jeg er mindst 10-15 år ældre end dig. Jeg kan trøste dig
med, at du også sidenhen, når du forhåbentligt når min alder, stadig er i
stand til at se til begge side

Mvh
Torben
--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-03-06 17:09

Jamen det er da de unger der har drøn på. Ingen tvivl om det. Sådan skal det
jo bare være. Vi skal bare lade være med at bebrejde dem dette, da det jo er
naturligt for deres alder.

Til gengæld har de så mange andre kvaliteter. Når der er en der har hevet
mit elstik ud, så er det som regel en af de halvfede 50 årige "
multimillion-yacht ejere" der tror han ejer det hele og er så klog at han
kan undvære hovedet fordi han har haft båd i mere end 5 år. De unge spørger
som regel pænt og jeg oplever ofte, at de pænt spørger om musikken generer.
Jeg svarer næsten altid "nej" (også selvom jeg måske kunne tænke mig det
lidt lavere) for vi skal være her alle sammen.

Du har ret i, at jeg ryger lidt i den anden grøft. Jeg bliver bare så
irriteret over de gamle sure mennesker der kun kan se deres egen livsstil
som den rigtige. Jeg synes de er intolerante.

Men jeg er også meget glad over at der er en masse åbne og rummelige
mennesker mellem 50 og 70.

Jeg plejer at sige til mine egne børn, at de skal opføre sig bedre end jeg
selv gjorde. - og det giver dem ret vide rammer ...

/Bjarke

Fra : Torben Bach

Dato : 19-03-06 20:46

> [...]
> det jo bare være. Vi skal bare lade være med at bebrejde dem dette, da det

snip

Jeg har *intet* imod, at unge og andre giver den gas, så længe det sker på
afstand af andre og under hensyn til andre.
Jeg kender også til den slags intolerante, som du omtaler. Det er dem, der
forarges bare ved at høre motorlarm og se en hurtiggående speedbåd i det
fjerne.

I den seneste udgave af BådNyt (Marts 2006) er der en artikel "På langtur
med Fjøsen", hvor man beskriver forholdene i Göcek-bugten i Middelhavet.
Som overskrifter siger: "Der er for mange farttosser til! Unge som gamle,
rige såvel som normalt bemidlede, kvinder som mænd".
En lille artikel, der viser, hvor galt det kan gå.
Tolerance er godt, men det kan også blive til for meget.

I øvrigt tror jeg ikke, at vi er helt uenige, når det kommer til stykket.
Selv jeg, der er ovre den værste ungdom, kan godt lide at "trykke den af" -
legebarnet lever i bedste velgående ydret til trods.

Mvh
Torben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-03-06 21:08

Ja er det kroppen eller sindet der bliver gammelt først ?? Det er jo
individuelt, men det er universelt at man skal give sit indre barn lidt at
leve af en gang imellem ... <mile> Helt enig.

Ja, de artikler med "fjøsen" læser jeg. De er gode. Jeg synes det er fint at
have sådan nogle steder. Så sejler jeg bare et andet sted hen. Hvis man vil
have fred skal man bare finde et sted med bundgarnspæle og ruser. Det kan
nok være, at jetskiene og speedbådene holder sig væk fra de områder.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-06 14:06

Godt indlæg Bjarke!

Godt at få aflivet nogle af "vi gamles" myter med data, der
belyser problemstillingen "søsikkerhed" i stedet for overtro
og sure opstød ...

Dog synes jeg ikke problemet alene kan belyses med statistik
for dødsulykker på vandet ...

Det drejer sig jo også om *adfærden* på vandet - og det er
altså sjældent jeg har oplevet ældre sejlere - det være sig
motorbådssejlere, motorsejlere, sejlsejlere, "jetskiers",
m.fl. - sejle i cirkler omkring ankerpladser i larmende
speedbåde, spille meget høj musik i båden, selvom vi også
har oplevet den ældre generation slå sig løs med indtagelse
af betydelige mængder alkohol med dertil følgende højrøstet
og støjende adfærd ...

Men det er vel i sidste ende mere et spørgsmål om "pli" end
om kendskab til søvejsregler, duelighedsbevis m.v.

Så problemet er måske et stykke af vejen at vi (="erfarne
sejlsportsfolk") burde gribe i egen barm og spørge os selv,
om vi har opdraget vores unge til at opføre sig fornuftigt
på vandet? ... Det er min personlige erfaring at gode
rollemodeller og medlemsskab af en sejlklub giver de unge
såvel gode sejlkundskaber og kammerater som fornuftig og
rimelig adfærd på vandet ... Og et duelighedsbevis skader jo
ikke ...

--
Flemming Torp - 'far til fire'
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en
meddelelse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-03-06 16:48

Helt enig. Statistikken belyser udelukkende om de er til fare for sig selv,
og det er de øjensynligt ikke.

Det er bestemt også forhold omkring "omgangstonen" som giver anledning til
meningsforskelle.

Det er selvfølgelig noget med "pli", men også noget med, at vi alle skal
være her. Og hvem siger at det er vores verdensbillede der er det rigtige ?
De unge skal have lov at ræse af, så måske skulle vi en gang imellem
acceptere, at der skal være noget støj. Og så må vi have respekt for de unge
og sejle et andet sted hen, så ikke vi generer deres ungdom med al vores
stilhed. <smile> Man kan se sagerne fra mange vinkler....

Tak for en god debat.

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-03-06 16:57

> [...]
> er en "det er de unges skyld" kampagne. Og det er på trods af at der
> efterhånden skal lidt almindeligt selvbedrag til for at jeg skal føle mig

KLIP/CUT/ERASED

Hej Bjarke
Det er et godt indlæg. Og jeg er 100% enig.
For nogle år siden læste jeg en statestik over drukneulykker. De fleste var
"ældre" mænd med gylpen stående åben.
Det kan måske henlede til tråden om "promille til søs".
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : ThomasB

Dato : 20-03-06 00:35

> [...]
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse

> Jeg fandt lige ulykkesstatistikken for 2004 frem (2005 tallene er vist

Har du findet tal for andet end dødsulykker?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-03-06 07:54

Det var kun dødsulykker jeg baserede det på. Det fremgår vist også. Man kan
sætte sig ned og trævle søredningsaktionerne igennem så man også får data på
"lige ved" situationerne, men de er alt andet end overskuelige.

Bjarke