Begrænse antal søge resultater
Fra : Harald

Dato : 06-04-06 17:16

Nu ved jeg ikke om det er her eller i en webdesign gruppe jeg skal spørge
men jeg har en hjemmeside hvor man kan søge i en MySQL base, hvis der er
flere hundrede resultater vil jeg gerne vise det således:
Viser 1-25 ud af 700 resultater.
Jeg ved godt at jeg kan begrænse resultatet ved at bruge LIMIT men jeg skal
jo bruge det total antal for at kunne skrive ".. ud af 700" så betyder det
at jeg først skal søge og få det komplette antal og så derefter søge igen
med en LIMIT på, det belaster jo serveren ekstra?

/HK

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-04-06 17:35

On Thu, 6 Apr 2006 18:16:07 +0200, "Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

> [...]
>at jeg først skal søge og få det komplette antal og så derefter søge igen
>med en LIMIT på, det belaster jo serveren ekstra?

Du kan benytte dig af SQL_CALC_FOUND_ROWS og FOUND_ROWS():

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/information-functions.html#id3155227

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Harald

Dato : 06-04-06 19:29

"Peter Brodersen" <usenet2006@ter.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan benytte dig af SQL_CALC_FOUND_ROWS og FOUND_ROWS():
>
> http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/information-functions.html#id3155227

Det virker fint, så skal jeg bare finde ud af hvordan jeg får det flettet
ind på min side.

/HK

Fra : Harald

Dato : 07-04-06 13:30

"Peter Brodersen" <usenet2006@ter.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan benytte dig af SQL_CALC_FOUND_ROWS og FOUND_ROWS():
>
> http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/information-functions.html#id3155227

Er det normalt at man benytter SQL_CALC_FOUND_ROWS hver gang man søger dvs.

SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS * FROM `boger` limit 60,20
og næste gang
SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS * FROM `boger` limit 80,20

eller gør man det kun første gang og så gemmer det som SELECT FOUND_ROWS()
returnere til de efterfølgende selects?

/HK

Fra : Kim Andersen

Dato : 07-04-06 08:35

"Harald" <nomail@noname.dk> wrote in message
> [...]
> betyder det at jeg først skal søge og få det komplette antal og så
> derefter søge igen med en LIMIT på, det belaster jo serveren ekstra?

At lave en søging med "SELECT COUNT(*) FROM tbl" tager ikke ekstra tid, vil
jeg mene. Hvis man har en primary index defineret med noget id.

Ellers er det jo at lave

"SELECT * FROM tbl LIMIT 0,25"
"SELECT * FROM tbl LIMIT 25,25"
"SELECT * FROM tbl LIMIT 50,25"