Count funktion driller mig hvorfor nu det.~
Fra : Magnus

Dato : 04-04-06 16:30

Med denne stump koder sammenkæder jeg en række tabeller fra MySQL og får
vist en fin liste over de ønskede informationer. Men så vil jeg fjerne alt
mellem "SELECT" og "FROM" og kun indsætte "COUNT(Kampkalender.kampid) AS
Antal" således at den tæller alle poster med forskelligt nr i feltet
"kampid"

Men den tæller at der kun er 1 post i tabellen selv om der er ca. 20... Hvad
er det som driller denne COUNT-funktion ?

/Magnus

Eksempel 1:
SQL="SELECT"
SQL=SQL+" Kampkalender.kampid,"
SQL=SQL+" Kampkalender.kampdato,"
SQL=SQL+" Kampkalender.hold,"
SQL=SQL+" Kampkalender.ude,"
SQL=SQL+" Kampkalender.stadion,"
SQL=SQL+" Kampkalender.kamptype,"
SQL=SQL+" Kampkalender.bmal,"
SQL=SQL+" Kampkalender.mmal,"
SQL=SQL+" Hold.klub,"
SQL=SQL+" Busture.ref,"
SQL=SQL+" Busture.afgang,"
SQL=SQL+" Busture.id AS busid,"
SQL=SQL+" Billeder.ref,"
SQL=SQL+" Billeder.id AS fotoid,"
SQL=SQL+" Media.ref,"
SQL=SQL+" Media.id AS mediaid,"
SQL=SQL+" Kamptyper.kamptypeid,"
SQL=SQL+" Kamptyper.kampkat,"
SQL=SQL+" Kamptyper.turnering,"
SQL=SQL+" Kamptyper.runde"

SQL=SQL+" FROM Kampkalender"
SQL=SQL+" LEFT JOIN Hold ON Kampkalender.hold=Hold.klubid"
SQL=SQL+" LEFT JOIN Busture ON Kampkalender.kampid=Busture.ref"
SQL=SQL+" LEFT JOIN Kamptyper ON Kampkalender.kamptype=Kamptyper.kamptypeid"
SQL=SQL+" LEFT JOIN Billeder ON Kampkalender.kampid=Billeder.ref"
SQL=SQL+" LEFT JOIN Media ON Kampkalender.kampid=Media.ref"

SQL=SQL+" GROUP BY Kampkalender.kampid"
SQL=SQL+" ORDER BY kampdato"

Eksempel 2:
SQL="SELECT COUNT(Kampkalender.kampid) AS Antal"
SQL=SQL+" FROM Kampkalender"
SQL=SQL+" LEFT JOIN Hold ON hold=Hold.klubid"

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 04-04-06 19:47

Magnus wrote:
> [...]
> Kampkalender.kamptype=Kamptyper.kamptypeid" SQL=SQL+" LEFT JOIN
> Billeder ON Kampkalender.kampid=Billeder.ref" SQL=SQL+" LEFT JOIN Media ON

Du kan ikke gruppere efter samme kolonne som du tæller på. Det er
meningsløst.

Du har brug for enten at tælle det hele

SELECT COUNT(Kampkalender.kampid) AS Antal
FROM Kampkalender
[...]

eller at tælle pr. kampid

SELECT Kampkalender.kampid, COUNT(*) AS Antal
FROM Kampkalender
[...]

Det er ikke muligt for mig at afgøre hvad du egentlig ønsker.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Magnus

Dato : 04-04-06 20:00

> Det er ikke muligt for mig at afgøre hvad du egentlig ønsker.

Jeg har brug for at tælle antallet af "Kampkalender.kampid"

LEFT JOIN Billeder ON Kampkalender.kampid=Billeder.ref
Jeg sammenkæder det på denne måde da jeg vil have alle poster i Billeder som
referere (ref) til en kamp i kampkalendern (kampid) men for også at få
vist/talt de kampe som ikke har en referance i tabellen "Billeder".

/Magnus

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 04-04-06 21:00

Magnus wrote:

> Jeg har brug for at tælle antallet af "Kampkalender.kampid"

> LEFT JOIN Billeder ON Kampkalender.kampid=Billeder.ref

I så fald er det min første løsning du skal bruge. Den kan dog forsimples:

SELECT COUNT(Kampkalender.kampid) AS Antal
FROM Kampkalender

alle de øvrige tabeller kan nemlig på ingen måde ændre antallet af rækker i
resultatet.

> [...]
> Billeder som referere (ref) til en kamp i kampkalendern (kampid) men
> for også at få vist/talt de kampe som ikke har en referance i

Men du har - når du tæller - slet ikke brug for at inkludere Billeder i dit
join.

--
Kristian Damm Jensen