Forslag til DB
Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 21:19

Hej.

Hvad vil i anbefale som database, hvis den skal bruges til programmering.

Jeg vil gerne høre 2 forslag.

En til eenbrugerløsning på en maskine
og
en til flerbrugerløsning på flere maskiner.

De skal være gratis og uden de store problemer / opgaver mht. installering.

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-04-06 21:21

On Sun, 2 Apr 2006 22:18:58 +0200
"Michael Sørensen" <ms1 (a) skindbeni . DANMARK> wrote:

> [...]
> og
> en til flerbrugerløsning på flere maskiner.
>
> De skal være gratis og uden de store problemer / opgaver mht.

hvilket programmeringssprog skal der udvikles i?
Hvad prioriterer du højest af:
plads
sikkerhed
hastighed
integration
portabilitet
osv.

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 21:26

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Kim.

Og tak for dit svar.

> hvilket programmeringssprog skal der udvikles i?

Delphi (Pascal)

> Hvad prioriterer du højest af:
> plads
> sikkerhed
> hastighed
> integration
> portabilitet
> osv.

Mine prioriteringer går mere i retning af, at det helst skal være gratis og
gerne så nemt som muligt.

Ellers er de øvrige dele mere eller mindre underordnet, især fordi jeg ikke
har den store erfaring, men er nybegynder, men mangler værktøjet (databasen)
til det, som jeg vil lave

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 21:38

"Michael Sørensen" <ms1 (a) skindbeni . DANMARK> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ellers er de øvrige dele mere eller mindre underordnet, især fordi jeg
> ikke har den store erfaring, men er nybegynder, men mangler værktøjet

En tilføjelse:

Må meget gerne være velegnet til programmering af et program, hvor hver
"kunde" har sin egen DB-fil.

Og brugeren skal ikke have problemer med først at skulle foretage en masse
manuel installering eller opsætning af DB for at få programmet fungerer.

Fra : Geert Lund

Dato : 02-04-06 21:57

Michael Sørensen wrote:

> Delphi (Pascal)

Nu er det godt nok længe siden jeg programmerede i Delphi - og meget kan
jo være sket siden - men dengang kom Delphi med sit eget interface til
at snakke med Paradox databaser (tror jeg det var) som man blot lavede
via det medfølgende interface til Delphi. Når man så skulle distribuere
sit program skulle man blot sørge for at inkludere database-filen.

Er dette ikke stadig muligt? Måske Delphi nu bruger en anden database
engine - men kan ikke forestille mig den ikke længere understøtter en
eller anden form for DBMS?

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 21:59

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er dette ikke stadig muligt? Måske Delphi nu bruger en anden database
> engine - men kan ikke forestille mig den ikke længere understøtter en

Delphi har stadig adgang til Paradox.

Jeg har også lavet et program med det filbaserede database system Paradox.
Men det har nogle begrænsninger og bruges vist kun "amatøragtigt" har jeg
ladet mig fortælle.

Jeg ved intet om andre databaser end lige Access og Paradox, men med Paradox
er det lidt svært at lade hver kunde ahve sin ".dat" fil (giver det mening?)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-04-06 01:01

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> er det lidt svært at lade hver kunde ahve sin ".dat" fil (giver det mening?)

Hvad med Firebird? www.firebirdsql.org.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-06 04:56

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> wrote in message
> Er dette ikke stadig muligt? Måske Delphi nu bruger en anden database
> engine - men kan ikke forestille mig den ikke længere understøtter en
> eller anden form for DBMS?

Lad mig sige det på den måde:
Jeg kan ikke komme i tanke om ret mange (R)DBMS'er, der *ikke* kan benyttes
sammen med Delphi.
Der har dog altid været begrænsninger på de 'små' udgaver af Delphi.

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Tom Jensen

Dato : 02-04-06 21:29

Michael Sørensen skrev:
> [...]
> en til flerbrugerløsning på flere maskiner.
>
> De skal være gratis og uden de store problemer / opgaver mht. installering.

Gratis ?? Så er det mySQL, den kører både på Win og Linux og du kan
lave frontend i mange sprog.

Med venlig hilsen

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-06 20:22

.. DANMARK> wrote:

> [...]
>en til flerbrugerløsning på flere maskiner.
>
>De skal være gratis og uden de store problemer / opgaver mht. installering.

Måske sqlite (http://www.sqlite.org/) er noget? Den kræver ikke nogen
database-server installeret. Hele databasen ligger i een fil.

http://www.sqlite.org/cvstrac/wiki?p=SqliteWrappers er der også
listet nogle wrappere så den kan bruges fra Delphi.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/