MySql database konstruktion?
Fra : Martin Ploug

Dato : 01-04-06 17:22

Hej

Jeg overvejer, om jeg snart skal til at
i gang med selv programmeringen til min side
www.musiklokaler.dk.

Jeg vil programmere/kode vha. PHP og MySql, men
jeg er ikke helt sikker på, hvordan databasen
skal se ud. Derfor håber jeg, at der er nogen her,
der kan hjælpe mig på vej.

Mine spørgsmål går f.eks. på, om jeg kan nøjes med
at have en tabel i min database, eller om jeg skal
have flere.

Derudover er jeg i tvivl om, hvilke felter der skal
være i min(e) tabel(ler) i databasen.

Jeg har herunder skrevet de felter, som jeg umiddelbart
tror der skal være i databasen.
Jeg har ikke skrevet datatyper og antal karakterer på.

create table udlejer;

navn
institution
gade
postnr
by
landsdel (forvalg - vælges ved drop down?)
hjemmeside
email
tlf
mobil
beskrivelse
brugernavn
kodeord
id (behøver der at være et id? Det skal måske være der
som en primær nøgle og så med auto increment?)

Jeg er i tvivl om, hvorfor man nogle gange laver det sådan,
at man skal gentage f.eks. e-mail adressen.
Er det som en sikkerhed?

Er der nogen grund til, at jeg skal lave det sådan at man skal
gentage noget - f.eks. e-mail adressen på musiklokaler.dk?

Hvis ja, skal jeg så lave to felter til e-mail adresser
i min tabel i databasen, som skal sammenlignes?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

www.musiklokaler.dk

Fra : Tom Jensen

Dato : 01-04-06 18:17

Martin Ploug skrev:

> [...]
> der kan hjælpe mig på vej.
>
> Mine spørgsmål går f.eks. på, om jeg kan nøjes med
> at have en tabel i min database, eller om jeg skal

Du skal have flere, du skal have en for hvert emne (objekt)
du vl opbevare i databasen.

> [...]
> kodeord
> id (behøver der at være et id? Det skal måske være der
> som en primær nøgle og så med auto increment?)

Alle tabeller skal have en primærnøgle og det kan sagtens
være auto nummer. Brugeren ser det aldrig

Du har f. eks udlejer - lejer - lokale - lokalestatus - postnr
det er alle selvstændige tabeller som skal hænge sammen på en måde der
afspejler virkeligheden:

Udlejer indeholder alle data om den der udlejer lokaler
Navn-Adresse-Postnr-Tlf-Email-Landsdel o.s.v alt hvad du
kan komme i tanke om er interessant om udlejeren

Lejer indeholder alle data om den der lejer lokalet
Navn-Adresse-Postnr-Tlf-Email-Landsdel o.s.v alt hvad du
kan komme i tanke om er interessant om lejeren

Lokale indeholder alle data om lokalet Navn-Adresse-Postnr-Tlf-Landsdel
o.s.v alt hvad du kan komme i tanke om er interessant om lokalet

Lokalestatus er selve udlejningen, hvor lejer bliver koblet sammen med
udlejer og sat ind i en tidsramme. Et lokale kan være (r) reserveret
(u)udlejet (f) frit (i) ikke tilgængeligt (Rengøring, Reperation)
men det foregår alt sammen i en tidsramme og har i nogle tilfælde
relation til en lejer.

> [...]
>
> Hvis ja, skal jeg så lave to felter til e-mail adresser
> i min tabel i databasen, som skal sammenlignes?

Nej email adresse hører til hos lejer og udlejer og skal kun
forekomme en gang i hver tabel. Det drejer sig om at få skabt
de nødvendige tabeller og deres sammenhænge korrekt i første
omgang, så kan du bekymre dig om visning bagefter.

Du tager et stykke papir og så tegner du en firkant for hver
ting du gerne vil opbevare info om i databasen. I hver firkant
skriver du så hvilke felter der skal være.

tblUdlejer
UdlejerID
Udlejernavn

tblLejer
LejerID
LejerFornavn

tblLokale
LokaleID
LokaleNavn

tblLokaleStatus
StatusID
StatusNavn
FraDato
FraKlokken
TilDato
TilKlokken

Når det er gjort beskriver du med ORD hvordan tingene hænger
sammen.

Et lokale kan lejes af en og kun en lejer i en periode
En udlejer kan udleje flere lokaler inde for samme periode
En lejer kan kun leje et lokale inden for en periode

Så spørger du igen hvordan det ser ud. Hjælp til PHP får du
i den relevante gruppe

Med venlig hilsen

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 02-04-06 09:38

> [...]

>Du har f. eks udlejer - lejer - lokale - lokalestatus - postnr
>det er alle selvstændige tabeller som skal hænge sammen på en måde der

Hej Tom og I andre

Mange tak for jeres udførlige vejledninger.

Jeg ønsker at holde det meget mere enkelt.
Jeg vil kun opbevare stamoplysninger om udlejeren.
Jeg har besluttet mig for, at der ingen kobling/administration skal
være mellem udlejer, lokale, lokalestatus og lejer, som det ellers var tænkt
fra starten.

Det skal gøres simpelt både for min og for udlejers skyld. Så altså der skal
kun opbevares
info om udlejers navn, adresse, by, telefon, mobil, hjemmeside, e-mail og
beskrivelse
- ingen detaljer om de enkelte lokaler eller lejere.

Men jeg må nok alligevel have genopfrisket teorien om databasekonstruktion.

Hilsen Martin

www.musiklokaler.dk

Fra : Martin Christensen

Dato : 01-04-06 23:19

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-04-06 10:29

Martin Christensen wrote:

> Du vil gøre dig selv en stor tjeneste ved at finde en god introduktion
> til relationelle databaser. Det er svært at designe en fornuftig
> database fra bar bund, og selv om du læser på lektien, skal du nok
> komme til at begå fejl undervejs. Det er nok bedst at være rimeligt
> fornuftigt forberedt.

Lige mine ord.

Datamodellering er ikke trivielt, og dårlig modellering kan komme til at
forfølge én i mange år.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 02-04-06 01:25

Martin Ploug wrote:

> Jeg er i tvivl om, hvorfor man nogle gange laver det sådan,
> at man skal gentage f.eks. e-mail adressen.
> Er det som en sikkerhed?

Ja, det er kun lavet til, hvis brugeren taster forkert.

> Er der nogen grund til, at jeg skal lave det sådan at man skal
> gentage noget - f.eks. e-mail adressen på musiklokaler.dk?

Hvis det vil være sikker på, at du har den rigtige e-mail adresse er det
en god ide.

> Hvis ja, skal jeg så lave to felter til e-mail adresser
> i min tabel i databasen, som skal sammenlignes?

Nej. I databasen skal du kun gemme mailen et sted. Men før du gemmer til
databasen skal dit php tjekke, at de to, der er blevet skrevet er ens.

Hvis de ikke er ens, kan du skrive det ud som en fejl til brugeren.
Ligesom du eksempelvis vil udskrive hvis andre felter er tomme eller
lignende.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp