D-Link DI-604 og ICQ
Fra : DonE_8700

Dato : 01-04-06 14:53

Hejsa.
Har lige anskaffet os en router, D-Link DI-604.
Mit problem er: Efter den er sat til kan vi ikke logge på icq....!
Dog virker den fint sammen med msn.
Hvor kan det rettes henne?
Må gerne 'skæres-ud-i-pap'
--
DonE

Fra : StoneWare

Dato : 01-04-06 20:52

"DonE_8700" <kender@den.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har lige anskaffet os en router, D-Link DI-604.
> Mit problem er: Efter den er sat til kan vi ikke logge på icq....!

ICQ bruger nogle porte som skal åbnes i jeres router , både TCP og UDP for
at alt skal virke............log ind og filetransfer.........!!

Et godt råd.................skod det pisse program og brug MSN
fremover..,,ikke fordi jeg er i lommen på Bill Gates, den fattigrøv, men
fordi det virker bedre..................

PS: Skulle der være skrive fejl i dette indlæg så skyldes det at jeg har
været til abegilde og er pisse-fuld.................hvad fanden det er vel
lørdag....!!

Fra : Max Andersen

Dato : 02-04-06 07:45

StoneWare wrote:

> ICQ bruger nogle porte som skal åbnes i jeres router , både TCP og UDP for
> at alt skal virke............log ind og filetransfer.........!!

port 5190 TCP såvidt jeg husker til login.icq.com

> Et godt råd.................skod det pisse program og brug MSN
> fremover..,,ikke fordi jeg er i lommen på Bill Gates, den fattigrøv, men
> fordi det virker bedre..................

Det kommer vel an på, hvad man har som behov. Det at man kan sende en
besked til en person der er offline er sgu da genialt, og det kan msn
ikke finde ud af.

Men skal man sende blinks og andet teenagegejl, så er msn selvfølgelig
bedre. Og da login sekvensen bliver krypteret er det da også en smule
betryggende. Selvom ICQ kan sættes op til at kryptere al kommunikation.

Max (der selv bruger gaim til både msn og icq)
http://gaim.sourceforge.net
p.s. Jeg har hørt om andre der anbefaler trillian

Fra : Calle.

Dato : 02-04-06 09:53

Max Andersen wrote:

> [...]
>>

> Det kommer vel an på, hvad man har som behov. Det at man kan sende en
> besked til en person der er offline er sgu da genialt, og det kan msn

Jo den nye beta 8 kan. Og på de gamle kan man installere pluspakke, bare man
husker at fravælge sponsor delen

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 02-04-06 09:38

StoneWare wrote:
> [...]
> fremover..,,ikke fordi jeg er i lommen på Bill Gates, den fattigrøv,
> men fordi det virker bedre..................

eller for den sags skyld skype.
--
*** Calle ***

Fra : DonE_8700

Dato : 02-04-06 20:23

Calle. skrev:

> eller for den sags skyld skype.

Jeg bruger Trillian.
Ingen der gider at 'skære-det-ud-i-pap'?
--
DonE

Fra : CopyCat

Dato : 02-04-06 21:30

> Ingen der gider at 'skære-det-ud-i-pap'?
> --

Hvis det kun er for at connecte til ICQ med trillian .. så tror jeg ikke at
det er routeren der laver knuder .. jeg har ALDRIG lavet router opsætning
for at kunne connecte til ICQ .. jeg har brugt både Trillian, Gaim, Miranda,
ICQ m. flere ..

Prøv at kigge dine trillian indstillinger igennem .. jeg kan ikke give noget
konkret for trillian er skrottet forlængst pga. ustabilitet og mistede
beskeder ..

www.miranda-im.com ..

~~Frank .,

Fra : CopyCat

Dato : 02-04-06 21:25

> ICQ bruger nogle porte som skal åbnes i jeres router , både TCP og UDP
for
> at alt skal virke............log ind og filetransfer.........!!

Man behøver ikke at åbne porte i sin router for at kunne connecte til ICQ ..
ikke med 604 ej heller med min 334 ..

Det eneste den behøver åbne porte til er 'Filetransfer' ..

> Et godt råd.................skod det pisse program og brug MSN
> fremover..,,ikke fordi jeg er i lommen på Bill Gates, den fattigrøv, men
> fordi det virker bedre..................

Man kunne også bruge Miranda .. som er et reklame fri og gratis alternativ
... og så virker den til både MSN og ICQ .. + diverse andre ..
www.miranda-im.com

Fra : Bo Simonsen

Dato : 23-05-06 20:32

On 2006-04-01, StoneWare <HejMedDig@NoSpam.Net> wrote:

> [...]
| fremover..,,ikke fordi jeg er i lommen på Bill Gates, den fattigrøv, men
| fordi det virker bedre..................

Jeg er faktisk enig med dig, selvom jeg heller ikke er fan af microshaft,

Her er blot et par af de "hjerneskader" jeg har fundet i ICQ's protocol.

1. Der laves "dobbelt connect", således at man først forbinder til en server,
   som så beder clienten om at forbinde til en anden server. Hvilket er
   problematisk hvis man benytter fx. en bundlet ADSL løsning.
2. Tegnsættet skrives ikke i meddelelsen så hvis man ønsker at bruge både fx.
   iso-8859-1 og cp1251 (gør jeg da jeg er russisk talende og har russiske
   bekendte) går det helt i fisk, samt ældre clienter ikke kan klare UTF-8

Jeg har ikke kunne finde ovenstående problemer med MSN, og jeg burde mene
det er ret seriøse problemer.

--
Bo Simonsen
Stud.Scient

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-05-06 23:20

Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> writes:

> [...]
>    som så beder clienten om at forbinde til en anden server. Hvilket er
>    problematisk hvis man benytter fx. en bundlet ADSL løsning.

Hvorfor er dette et problem?

> [...]
>    iso-8859-1 og cp1251 (gør jeg da jeg er russisk talende og har russiske
>    bekendte) går det helt i fisk, samt ældre clienter ikke kan

Det lyder da ellers som om problemet er forsøgt løst på seriøs vis.
Hvorfor kan de ældre klienter ikkebare opdaters?

> Jeg har ikke kunne finde ovenstående problemer med MSN, og jeg burde mene
> det er ret seriøse problemer.

MSN åbner huller i din firewall hvis den understøtter uPnP - det synes
jeg ikke er rart.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 24-05-06 01:06

On 2006-05-23, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

| Hvorfor er dette et problem?

Fordi vi på mit kollegie har sådan en løsning, og uden at låse ICQ trafik til
en ADSL skal man prøve cirka 10-20 gange før det lykkedes at logge på da, da
serveren naturligvis laver check på IPen.

| Det lyder da ellers som om problemet er forsøgt løst på seriøs vis.
| Hvorfor kan de ældre klienter ikkebare opdaters?

Ideen er god nok, men jeg fatter godt nok ikke hvorfor de ikke bare har brugt
en ekstra byte i en meddelelse til at fortælle hvilket tegnsæt der bliver
brugt, ville løse problemerne 100%!

| MSN åbner huller i din firewall hvis den understøtter uPnP - det synes
| jeg ikke er rart.

Aha, var jeg ikke klar over. En ekstra fordel ved MSN er jo at hvis der ikke
an åbnes et hul i firewallen ryger trafikken for filoverførsler over MSNs
servere, men det ved jeg nu ikke om det nødvendigvis er en fordel. Det er jo
ikke alt microsoft skal have lov at se.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-06 07:49

> [...]

> en ADSL skal man prøve cirka 10-20 gange før det lykkedes at logge på da, da
> serveren naturligvis laver check på IPen.

Betyder det du siger at I er "skjult" bag flere IP-numre, og du ved
ikke hvilket ,og det skifter hele tiden?

> Ideen er god nok, men jeg fatter godt nok ikke hvorfor de ikke bare har brugt
> en ekstra byte i en meddelelse til at fortælle hvilket tegnsæt der bliver
> brugt, ville løse problemerne 100%!

Amerikanere er notorisk dårlige til tegnsæt - de kan jo klare sig med
rå ascii.

> [...]
> filoverførsler over MSNs servere, men det ved jeg nu ikke om det
> nødvendigvis er en fordel. Det er jo ikke alt microsoft skal have

Hvis Microsoft ikke skal have lov at se det, er det nok ikke den
fikseste måde at gøre det på...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 24-05-06 14:22

On 2006-05-24, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

| Betyder det du siger at I er "skjult" bag flere IP-numre, og du ved
| ikke hvilket ,og det skifter hele tiden?

Jep, route cachen udløber relativt hurtigt, da conntrack jo sørger for at
for alle tcp og udp sessioner benyttes samme forbindelse.

Men når der oprettes en helt ny tcp forbindelse kan den sagtens komme fra en
anden ip, hvilket også giver problemer med enkelte hjemmesider.

| Amerikanere er notorisk dårlige til tegnsæt - de kan jo klare sig med
| rå ascii.

Ja, men eftersom ICQ er ekstremt populært i Rusland, er der seriøse tegnsæts
problemer.

| Hvis Microsoft ikke skal have lov at se det, er det nok ikke den
| fikseste måde at gøre det på...

Nej, men brugeren er ikke informeret over at filoverførselen går gennem
Microsofts servere, formentlig kun i EULA, men så kan brugerne jo bare læse
den!