12 V fra bil til CV
Fra : HC

Dato : 01-04-06 14:03

Hej med jer derude!

Måske kan i hjælpe mig med et propblem, som måske ikke er et problem.

Jeg er ejer af en SPRITE 450 årgang 1995. Der sidder en 12 V omformer i
CVen, som samtidig er lader til 12 V batteriet i CVen. For nylig fik jeg så
en anden bil - en TOYOTA AVENSIS årg. 2002. Hægter jeg CVen på Toyotaen og
sætter strømstikket til bilen, så blinker bilens tågebaglygte kortvarig
samtidig med at kontrollampen for tågelygten inde i bilen tændes. Alt virker
ellers som det skal. Tager jeg batteriet fra i CVen, så slukker
kontrollampen til tågelygten.

Er her nogen som gider komme med råd, kommentar og vejledning - så vil jeg
blive meget glad.

Med venlig hilsen
Hans Carlsen

Fra : Per

Dato : 01-04-06 16:33

Hej Hans.
Det er fordi den ledning fra Toyotaen som giver strøm til CV'en kun er
beregnet til en tågebaglyte på en trailer eller en CV. ( nr.2 / 54g).
Når den belastes med mere end en trailers tågebaglygte ( strømmæssigt)
stopper Toyotaens computer for strømtilførslen, og indikerer en fejl i
tågebaglygten. (en "kortslutning"). Computeren skal programmeres om .... og
mon ikke ledningen hele vejen fra bilens batteri skal skiftes med en tykkere
?

Hilsen Per A.

Fra : Jens

Dato : 01-04-06 21:31

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tågebaglygten. (en "kortslutning"). Computeren skal programmeres om ....
> og mon ikke ledningen hele vejen fra bilens batteri skal skiftes med en

Mon ikke tågebaglygtens forbindelse til anhængertrækket skulle afbrydes og i
stedet skulle der så trækkes 12V fra bilen batteri via en sikring (10-16A)
til ben 2 på det 7-polede stik. Hvis du har 13 polet stik på CV og Toyota er
der noget andet galt.

Mvh

Jens

Fra : Per

Dato : 01-04-06 22:03

Det kan ikke være et 13 polet stik der er tale om, da det 13 polede stik har
sin egen tågebaglygteforbindelse, som intet har at gøre med strømmen til
belysning m.m. i CV'en.

Selvfølgelig kan man trække en anden ledning uden om bilens ledningsnet, men
så tænder en eventuel tågebaglygte på en trailer, der har en sådan monteret
.. Så skal man også huske at montere en afbryder ekstra hvis man gør det.

Hilsen Per A.

Fra : HC

Dato : 03-04-06 15:55

Tak for jeres besvarelser.

Jeg har forstået det derhen, at Toyotaens nr. 2 / 54g er beregnet til en
tågebaglygte til en trailer. CV-ens nr. 2 / 54g derimod er beregnet til at
oplade batteriet i CV-en. Da jeg ikke foreløbig skal oplade CV-ens batteri
via motorkøretøjet, skulle der vel ikke være noget i vejen for, at jeg
lægger lederen til nr. 2 / 54g i CV-ens stik blind. Eller?

Mvh
Hans

Fra : Jens

Dato : 03-04-06 19:59

> [...]
> batteri via motorkøretøjet, skulle der vel ikke være noget i vejen for, at
> jeg lægger lederen til nr. 2 / 54g i CV-ens stik blind. Eller?

Nej, men hvis du ønsker at kunne drive køleskabet fra de 12V skal der strøm
på ben 2 - og det skal være en kraftig ledning fra bilen batteri igennem en
16A sikring.

/Jens