Andet multimedie
Teksteffekt
Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 01-04-06 12:07

http://www.middelalderborgen-oestergaard.dk/teksteffekt.jpg ligger et
billedet af noget grafik med en teksteffekt lavet i photoshop (udvendig
glød). Kan denne effekt også laves i Illustrator CS, og evt. hvordan?
Har rodet lidt med det, men har ikke lige kunnet få det til at virke.

Poul Emil Kristensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-06 12:32

Poul E. Kristensen skrev:

> På http://www.middelalderborgen-oestergaard.dk/teksteffekt.jpg
> ligger et billedet af noget grafik med en teksteffekt lavet i
> photoshop (udvendig glød). Kan denne effekt også laves i
> Illustrator CS, og evt. hvordan?

Med en tekst valgt, gå op i Effect > Stylize > Outer Glow.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/cs/outer_glow.pdf>.

PS. Brug Appearance-paletten, hvis der skal ændres på effekten,
efter du har klikket på OK i Outer Glow-dialogboksen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 01-04-06 13:06

> [...]
>
> PS. Brug Appearance-paletten, hvis der skal ændres på effekten,
> efter du har klikket på OK i Outer Glow-dialogboksen.

Tak for svaret, - og det er også den fremgangsmåde jeg har prøvet, men lige
nøjagtig den effekt kan jeg ikke få til at virke.
De andre, såsom skygge, feather, scrible mv virker ok. Bare ikke outer glow!

Poul E. Kristensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-06 14:16

Poul E. Kristensen skrev:

> Tak for svaret, - og det er også den fremgangsmåde jeg har
> prøvet, men lige nøjagtig den effekt kan jeg ikke få til at
> virke.

Hvad mener du med, at du ikke kan få den til at virke?
Sker der ingenting, når du vælger den eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 01-04-06 17:08

> Poul E. Kristensen skrev:
> Hvad mener du med, at du ikke kan få den til at virke?
> Sker der ingenting, når du vælger den eller?

Nej der sker bare ingenting!!

Poul E. Kristensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-06 17:13

Poul E. Kristensen skrev:

> Nej der sker bare ingenting!!

Så nulstil Illustrator ved at holde Shift + Ctrl + Alt nede under
opstarten, og svar ja til at nulstille, når du bliver spurgt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 01-04-06 17:37

> Poul E. Kristensen skrev:

> Så nulstil Illustrator ved at holde Shift + Ctrl + Alt nede under
> opstarten, og svar ja til at nulstille, når du bliver spurgt.

Det hjalp, nu virker det, men jeg synes effekten er bedre i photoshop!
Jeg synes ikke den bliver kraftig nok.

Poul E. Kristensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-06 17:53

Poul E. Kristensen skrev:

> Det hjalp, nu virker det, men jeg synes effekten er bedre i photoshop!

Photoshop har alle dage været bedre til pixelgrafik end Illustrator og
Illustrator har alle dage været bedre til vektorgrafik end Photoshop.

> Jeg synes ikke den bliver kraftig nok.

Så kan du evt. gå i Effect > Stylize > Outer Glow igen og tilføje endnu
en effekt, indtil du får den kraftig nok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 02-04-06 10:52

> Så kan du evt. gå i Effect > Stylize > Outer Glow igen og tilføje endnu
> en effekt, indtil du får den kraftig nok.
Det er en mulighed, men som du selv skriver, så er photoshop bedre til den
slags, resultatet bliver nok at jeg laver det i phtoshop, og flytter det
over i Illustratordokumentet.
Takker for hjælpen.

Poul E. Kristensen