Hitler, Gøring, giftampul
Fra : Finn Højsgaard

Dato : 01-04-06 10:43

Hej !

Efter at have set " Der Untergang", hvori bl. Hitler knuser en giftampul
mellem tænderne, og ifølge filmen skulle være sikker på den visse død inden
for 2 sek, har jeg spekuleret på, hvad det var for en gift, og hvordan den
kunne virke så hurtigt.

Finn Højsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 01-04-06 11:03

"Finn Højsgaard" <finn.hoejsgaard@FJERNESostbirk.net> wrote in message
> [...]
> den visse død inden for 2 sek, har jeg spekuleret på, hvad det var
> for en gift, og hvordan den kunne virke så hurtigt.

NatriumCyanid opløsning, mættet, virker ikke helt så hurtigt. Intet
virker hurtigere. Det var NaCN eller KCN man brugte

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-04-06 13:14

Finn Højsgaard fortalte:

> [...]
> visse død inden for 2 sek, har jeg spekuleret på, hvad det var for en
> gift, og hvordan den kunne virke så hurtigt.

Hitlers dødsmåde er ikke helt klarlagt. Der er 3 teorier:
1. Han skød sig i tindingen med en 7.65 mm pistol
2. Han tog en glasampul med HCN
3. Kombination af 2 og 3.

Cyanid var en populær gift i det 3. rige

Mvh
Martin
--
Malum quidem nullum esse sine aliquo bono

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-06 13:27

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev :
> 1. Han skød sig i tindingen med en 7.65 mm pistol
> 2. Han tog en glasampul med HCN
> 3. Kombination af 2 og 3.

3'eren er da helt ufarlig
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 13:32

Martin Larsen skrev:

> 2. Han tog en glasampul med HCN

Jeg ved ikke noget, men i en krimi (vistnok Agatha Christie) har
jeg læst at det tager cirka 50 sekunder at dø af cyanid, og at
døden er meget ubehagelig.

--
Bertel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-04-06 15:22

> Finn Højsgaard fortalte:

> Hitlers dødsmåde er ikke helt klarlagt. Der er 3 teorier:
> 1. Han skød sig i tindingen med en 7.65 mm pistol
> 2. Han tog en glasampul med HCN
> 3. Kombination af 2 og 3.

1. Hvorfor Hitler skulle bruge en pistol der var udfaset allerede inden 1.
verdenskrig kan jeg være lidt skeptisk ved.
2. HCN er en gas. Og jeg kan ikke lige forestille mig sådanne ampuller som
særligt oplagte.
3. Jeg hælder til Bo's version. Kalium eller natriumcyanid er oplagt.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-04-06 16:30

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]
> ampuller som
> særligt oplagte.
> 3. Jeg hælder til Bo's version. Kalium eller natriumcyanid er

FAktisk har gassen HCN så lavt damptryk så den ku spærres inde i en
ampul, så man ikke slæbte vand med sig, som jo er spild af plads.

Er det ikke klogere at skyde sig i ganen end i tindingen - nogle
rammer skævt vedr tindingen, men er pistolmundingen ikke skævt sat ind
i munden må den kappe rygmarven og også det er hurtigtdødeligt

Og mens proppen er af, lidt videnskabs-skepsis

Tanken er følelsernes skygge - altid enklere, tommere, fattigere.
Nietzsche

I distrust all systematisers, and avoid them. The will to a system
shows a lack of honesty. Nietzsche

Name the greatest of all inventors. Accident.Mark Twain

Unhappy the general who comes in the field of battle with a system.
Napoleon

Vort mål er ikke viden, men at skematisere og påføre så meget
regelmæssighed og form på kaos, som vore praktiske behov kræver.
Nietzsche

Intelligens har som karaktermærke en ubegrænset evne til at opløse
efter en hvilkensomhelst lov og sætte det opløste sammen til et
hvilketsomhelst system. Henri Bergson

Knowledge - The small part of ignorance that we arrange and classify.
Bierce (1842-1913)American Journalist and Author

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-04-06 16:42

> FAktisk har gassen HCN så lavt damptryk så den ku spærres inde i en
> ampul, så man ikke slæbte vand med sig, som jo er spild af plads.

Men er mol/pr volumen for gas særligt fordelagtigt når det skal være en
ampul af en ikke for stor størrelse?

> Er det ikke klogere at skyde sig i ganen end i tindingen - nogle
> rammer skævt vedr tindingen, men er pistolmundingen ikke skævt sat ind
> i munden må den kappe rygmarven og også det er hurtigtdødeligt

Tja, sådan noget har jeg heldigvis ikke brug for at vide .-)

Fra : Bo Warming

Dato : 01-04-06 18:14

> Men er mol/pr volumen for gas særligt fordelagtigt når det skal være
> en
> ampul af en ikke for stor størrelse?

Jeg tror også at danske frihedskæmpere brugte selvmordsampuller af
cyanbrinte i glas, og de var købt fra Tyskland - men brugtes meget
lidt, men snakkedes meget om, når heltemod skulle udstilles og
opblæses.

> Tja, sådan noget har jeg heldigvis ikke brug for at vide .-)

Hvis jeg fik en smertefuld og uhelbredelig sygdom, ville jeg gerne
vide, om cigaretter udtrukket med kogende vand eller noget andet er
effektivt selvmord Hvis man er for afkræftet til udspring eller
hæmning, og ikke har skydevåben, så burde den rette metode stå i
skolens kemibog..
Læger er jo egoitiske videnskabs.fokuserende asociale nørder, i
modsætning til de naziinspirerede hollandske. De nægter at respektere
at hr A ejer As legeme, og bør kunne bede om aktiv dødshjælp, evt via
to læger med måneds mellemrum som i Holland

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-04-06 19:06

> [...]
> cyanbrinte i glas, og de var købt fra Tyskland - men brugtes meget
> lidt, men snakkedes meget om, når heltemod skulle udstilles og

Og et par kubik centimeter gas er nok til dødelig dosis?

Husk at de tidligere frihedskæmpere der er flest af er dem der aldrig har
gjort det store ud af at snakke om sig efterfølgende.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 02-04-06 00:08

> Jeg tror også at danske frihedskæmpere brugte selvmordsampuller af
> cyanbrinte i glas, og de var købt fra Tyskland - men brugtes meget lidt,
> men snakkedes meget om, når heltemod skulle udstilles og opblæses.

Du kan tro i kirken om søndagen - Her vil vi gerne have fakta.

> Læger er jo egoitiske videnskabs.fokuserende asociale nørder, i modsætning
> til de naziinspirerede hollandske.

Bevis - ikke dit "brainstorm lort".

Med venlig hilsen
Johnny Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 02-04-06 01:16

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> wrote in message

> Du kan tro i kirken om søndagen - Her vil vi gerne have fakta.

Enig, især i videnskab-ng bør vægten være på bevisligheder, ikke på
reklame og rygter om Einsteingavn o lign.

Min dokumentation er bl.a. Gyldendal-udgivelsen "FAldne i Danmarks
Frihedskamp 1940-1945" som burde ændre titel til 1943-45, for det var
først efter Stalingrad at vi hoppede på vindervognen og kæmpede lidt -
symbolsk og værdiløst.
I denne bog gennemgås dødsårsager og dødskamp for modstandsbevægelsen
og der var især "Citronen" , der som Himmler og Göring havde mod til
at tage en giftampul.
Men i den omfattende litteratur om sabotørerne og deres
wannabes(sabotage udførtes af ca 50 danskere) praler hundredvis af at
de bar giftampul på sig og var parat til selvmord for ikke at angive
kammerater.
Ved pral på værtshuse var HolgerDanske og BOPA eksperter i at lade
deres netværker blive optrævlet igenigen.
Derfor løj man tyskvenlige til "stikkere" og tvang politikerne til at
indføre dødsstraf med tilbagevirkende kraft og mishandlede personlige
rivaler og fjender grusomt under retsopgøret
Der var foruden Citronen, som fik sin ampul sammen med sin lyddæmpede
pistol fra en britisk våbennedkastning også en ufarlig cand.theol
Peter de Hemmer Gudme som skulle i forhør i Shellhuset og valgte
martyrium ved at hoppe ud fra trappen på fjerdesal,
Han var ligesom de få danske jøder, der døde i oktober 1943 en flæber,
der ønskede selvmordet.
Han havde kun haft med illegale blade at gøre, og alle vidste, at de
ca 100 som Best lod henrette eller torturere var farlige voldsmænd, fx
folk, der meingsløst og konventionsstridigt havde skudt tyskere ned
bagfra, selvom vor konge og regering havde lovet fredsbesættelse, dvs
vi brød Haag krigskonventionerne - tyskerne gjorde det aldrig
Tortur bestod af ufarlige tæsk og ramte dem der gemte våben, og
Birkedal mm var et geni til at redde liv ved at få dem til at angive
kammerater så der kun blev nedkastede våben nok til at 100 danskere
kunne myrde 100 danskere i Glade Maj 1945
På Metropolitanskolen der har mindetavle for elever der faldt som
bøller, læste vi meget om vore giftampul-bærende helte, og det fik mig
til at rejse til ulandene i 4 år for at gå i deres fodspor. Men sådant
gør mere skade end gavn, og det gjorde vore frihedskæmpere også -
Italien kom lige så hurtigt i FN og NATO som os.

> Bevis - ikke dit "brainstorm lort".

Overlæge, etikrådsformand Ole Hartling kalder det brud på lægeløftet
at befri en patient for smerter ved at gøre som hollandske læger, der
har kopieret Hitlers lov, der respekterer at man ejer sit legeme og
har ret til at slippe ud af smertehelvede via selvmord.

Det svarer til abortmodstanderne, der benægtede, at kvinden ejer sin
egen krop har har ret at fjerne foster med hjælp fra de håndværkere
som læger er, og kun bør være.

Smagsdommere er ondere end Gestapo, som kæmpede patriotisk krig med
ryggen mod muren og fejl på begge sider. Smagsdommerne har ikke gode
undskyldninger for deres ondskabsfuldhed..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 17:01

Jonas Kofod skrev:

> 1. Hvorfor Hitler skulle bruge en pistol der var udfaset allerede inden 1.
> verdenskrig kan jeg være lidt skeptisk ved.

Den var da ikke mere udfaset end at det kun er et par år siden at
det danske politi udskiftede deres Walther 7.65 med en anden.

--
Bertel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-04-06 18:53

> Den var da ikke mere udfaset end at det kun er et par år siden at
> det danske politi udskiftede deres Walther 7.65 med en anden.

Jeg tror bare ikke danske polititjenestepistoler var særligt udbredt i
Tyskland under krigsårene.

Fra : J. Nielsen

Dato : 01-04-06 19:54

On Sat, 1 Apr 2006 19:52:50 +0200, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote:

>Jeg tror bare ikke danske polititjenestepistoler var særligt udbredt i
>Tyskland under krigsårene.

Mange tyske officerer brugte 7.65mm pistoler - mest af Walther og Mauser
fabrikat, men også belgiske FN pistoler.
Pistolen var mest til pynt, og 7.65'erne var ikke så tunge at slæbe rundt på
som de mere kendte 9mm modeller; parabellum P08 (Luger) og Walther P38.

--

-JN-

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-04-06 21:46

wrote:
> [...]
>Pistolen var mest til pynt, og 7.65'erne var ikke så tunge at slæbe rundt

>som de mere kendte 9mm modeller; parabellum P08 (Luger) og Walther P38.

Ja hvad officerer har anskaffet privat og pyntet sig med er der naturligvis
lidt mere uklare grænser for.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 21:01

Jonas Kofod skrev:

> Jeg tror bare ikke danske polititjenestepistoler var særligt udbredt i
> Tyskland under krigsårene.

Næ, men våbentypen kan ikke have været udfaset. Eller mener du at
man genoptog produktionen igen efter en pause?

--
Bertel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-04-06 21:45

> Næ, men våbentypen kan ikke have været udfaset. Eller mener du at
> man genoptog produktionen igen efter en pause?

Hæren anvendte ikke den kaliber.

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-04-06 23:40

Bertel Lund Hansen fortalte:

> Den var da ikke mere udfaset end at det kun er et par år siden at
> det danske politi udskiftede deres Walther 7.65 med en anden.

Hitler skulle have fået sit specialfremstillede eksemplar til sin
fødselsdag 20/4 1935. Måske nogen har flere detaljer?

Mvh
Martin
--
Malum quidem nullum esse sine aliquo bono

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-04-06 16:32

Martin Larsen skrev:

> Cyanid var en populær gift i det 3. rige

60 mg cyanid skulle være nok. Jeg har flere steder
læst at frihedskæmpere gik med disse ampuller under
2VK, for at undgå at røbe vennerne, hvis de blev taget.

Men det kan jo være en "vandrehistorie".
--
'rluf :·)