Kirkefolket vil have Tove Fergo tilbage so~
Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 07:09

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirkeogtro/artikel:aid=286403>

set at kirkefolket ikke kan undvære den debatskabende Tove Fergo som
kirkeminister:

=

Fra Kristeligt Dagblad

Kirkefolk kræver Tove Fergo tilbage
Tove Fergo melder sig klar til endnu en tørn som kirke-minister for
Venstre. Og så vil hun afskaffe biskopperne

Af Anne Korsholm

Tidligere kirkeminister Tove Fergo (V) er savnet i det kirkelige
landskab. Hendes evne til at skabe debat står uimodsagt, og mange
kirkegængere synes, der er blevet tomt og livløst efter hendes afgang
som minister. Nu opfordrer flere fremtrædende kirkefolk til, at hun
vender tilbage til posten.

– Alt er blevet så stille, og der var meget mere gang i tingene, da
Fergo var kirkeminister, siger Jørgen Anker Jørgensen, næstformand i
Landsforeningen af Menighedsråd.

– Vi savner Tove Fergo. Meget er gået i stå, nu hvor hun er blevet præst
igen, siger Jens Olesen, der er generalsekretær i Danmarks største
kirkelige forening, Indre Mission, som tæller omkring 30.000 mennesker.

Biskop Karsten Nissen, Viborg Stift, hører det samme, når han er rundt i
landet.

– Hun er savnet overalt, siger han.

Opfordringen til et comeback er også nået Tove Fergo, og hun er klar til
at tage endnu en tørn i politik.

– Jeg føler et behov for at gøre det arbejde færdigt, jeg satte i gang.
Godt nok er det indimellem meget hårdt at være minister, men jeg kan
ikke sidde folkets røst overhørig. Jeg vil dog denne gang være lidt mere
taktisk og beregnende, siger hun.

Lige nu er der fokus på folkekirkens struktur, og Tove Fergo vil i den
sammenhæng gerne sikre, at der også bliver set på biskoppernes rolle.

– De skal efter min mening væk. Deres opgaver kan lige så godt varetages
af menighedsrådene. De har fingrene i den lokale jord og er jo det
almene præstedømme, som er så vigtigt i vores lutherske kirke. Jeg
synes, det er på tide, at vi gør folkekirken til folkets kirke, siger
hun.

Ikke overraskende bakker Landsforeningen af menighedsråd op om det
forslag, men det gør flere af biskopperne faktisk også. Karsten Nissen
vil for eksempel gerne bidrage til, at en reform bliver gennemgribende.

– Lad os afskaffe både provster, biskopper og kirkeministerium. I stedet
skal vi have mange selvstyrende menigheder som de valg- og
frimenigheder, vi kender i dag. Det er i overensstemmelse med den
moderne individualitet, siger han.

Biskop over Fyens Stift, Kresten Drejergaard, tilføjer, at han ikke har
noget imod at finde en anden levevej.

– Jeg savner at være sognepræst. Det vil jeg glæde mig meget til, hvis
Tove Fergo bliver kirkeminister igen, siger han.

korsholm@kristeligt-dagblad.dk

Lagt på nettet den 1. april 2006 kl. 00:00
=

Ja, så må vi se om statsministeren også kan se Lyset, og får hende
tilbage som kirkeminister.

FUT dk.livssyn.kristendom {som naturligvis kan overrules}
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Aage Andersen

Dato : 01-04-06 07:21

> [...]
> Tove Fergo melder sig klar til endnu en tørn som kirke-minister for
> Venstre. Og så vil hun afskaffe biskopperne

Der er mange der faar morgenkrydderen galt i halsen den første april.

ranslirpa

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-04-06 15:37

Per Rønne skrev:

> [...]
> Godt nok er det indimellem meget hårdt at være minister, men jeg kan
> ikke sidde folkets røst overhørig. Jeg vil dog denne gang være lidt mere

Jøsses Krist!

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg mon får så'n nogle små grimme
hallucinatoriske backflashes til det i Johannesåbenbaringen beskrevne
"skøgeridt" og så'n nogle spøjse nervøse trækninger under højre øje ved
denne FORHÅBENTLIGT aprilsnaropdigtede beskrivelse af en desværre
temmelig overordentlig arrogant kvindelig præste-politikers nærmest
"pave-ambitiøse" arrogance?

Og så netop denne besynderligt bizarre "Fergo Revididus"-vinkling, uhauha!

(Ikke at jeg selv i forvejen gi'r ret meget for vore såkaldte
"biskopper" - disse sørgeligt slappe superintendent-parodier, hvoraf
lidt over halvdelen tydeligvis ikke engang er deres blotte kristelige
kald og medfølgende embedsansvar bevidst - men dette mentale billede af
Tove Fergo der nærmest åbenlyst synes at ville kuppe H.M. Dronningen -
som Folkekirkens ultimativt øverste dennesidige overhovede - idet hun jo
altså så vidt jeg ellers husker _formelt_ udnævner biskopperne - er mig
altså alligevel lige tilpas vederstyggeligt profant! Ohfyohføjohfæ!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Aksel

Dato : 01-04-06 19:49

> [...]
> kirkeminister:
>
> =
>
> Lagt på nettet den 1. april 2006 kl. 00:00

Passer fint til datoen, men egentlig var grunden til hele "Fergo sagen" vel
egentlig at vi for en gangs skyld havde fået en kirkeminister der var
engageret i sit ministerium og ikke som normalt et eller andet partimedlem
som statsministeren ville belønne for lang og tro tjeneste i partiet, og så
er kirkeministeriet en post hvor der ikke kan gøres ret meget skade,
kvaliteten af kirkeministre har generelt ikke været høj.

Bisperne og embedsmændene i kirkeministeriet blev fornærmede over at en
menig præst fra et arbejdersogn på Amager pludselig begyndte at blande sig i
"DERES" ministerium, det plejede at gå så smertefrit også med at bruge flere
penge end budgetteret.

Hilsen Aksel