Beskyt billeder...
Fra : Magnus

Dato : 31-03-06 18:35

Hvad kan jeg gøre for at beskytte mine billeder i et fotoalbum bedre mod at
blive misbrugt/kopieret eller gjort sværrere/besværligere?

I en database har jeg information liggende om billeder fx. et ID-nr og en
dato. Udfra dette så bestemmes billedfilens placering på serveren således at
billed med ID-nr. 458 og dato 2006-03-30 er placeret i
"/billeder/2006/03/00458.jpg"

Dette gør det let at gætte hvad adressen til det næste billed i serien er:
"/billeder/2006/03/00459.jpg" osv.

Vil det være en ide at generere et kodeord for hvert billed og gemme det i
databasen og indskrive det i filnavnet så ovennævnte billed fik kodeord
"sdgijpds" og derved kom til at hedde "/billeder/2006/03/00458sdgijpds.jpg"
Så kan man ikke gætte URL adressen til de enkelte billeder.

Hvad er der ellers af gode ideer til at forhindre/vanskeligøere det for folk
at kopiere billederne til egen PC?

/Magnus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-03-06 21:13

Magnus skrev:

> Hvad er der ellers af gode ideer til at
> forhindre/vanskeligøere det for folk at kopiere billederne til
> egen PC?

Du har selv nævnt en udmærket ide. Hvis det skal være lidt sikrere,
kan du bruge et GUID som nøgleværdi (det er indbygget i MSSQL - jeg
ved ikke hvor godt det understøttes i andre baser).

En anden måde er at lægge billederne direkte i databasen (bare det
ikke er Access, der er håbløs til at håndtere binært indhold på
nettet). Ved at gemme billederne i en database kan du styre
adgangen med asp - hvis og kun hvis en bruger er valideret, bliver
filen streamet fra databasen. Man kan også lade asp streame filerne
fra et område uden for webscope - det giver samme sikkerhed.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tom Jensen

Dato : 01-04-06 09:10

Magnus skrev:
> [...]
> Så kan man ikke gætte URL adressen til de enkelte billeder.
>
> Hvad er der ellers af gode ideer til at forhindre/vanskeligøere det for folk

Jeg går ud fra at du bruger metoden GET og du derfor får parametrene
i URLen og det er der brugeren kan manipulere sig frem til alle billeder??
Hvis du bruger POST i stedet vil brugeren ikke nunne se noget.
Med venlig hilsen

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-04-06 13:21

Tom Jensen wrote:

> Jeg går ud fra at du bruger metoden GET og du derfor får parametrene
> i URLen og det er der brugeren kan manipulere sig frem til alle billeder??
> Hvis du bruger POST i stedet vil brugeren ikke nunne se noget.

Det er altså meget nemt at omgå. På min computer har jeg komamndoen POST
(et perl-script, der følger med perls libwww), som klarer det i et snuptag.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-04-06 13:26

Magnus wrote:
> [...]
> "/billeder/2006/03/00458.jpg"
>
> Hvad er der ellers af gode ideer til at forhindre/vanskeligøere det for folk

Du kan ikke forhindre at folk kopierer dine billeder. Hvis de er
tilgængelige på nettet, kan man (selvfølgelig) altid kopiere dem. Det er
til gengæld almindeligt at man gør to ting for at forhindre folk i at
kunne misbruge billedmateriale alt for nemt.

- Konfigurér webserveren, så den ikke tillader at man viser dine
billeder på en anden side (check REFERER-feltet).
- Lav nogle id'er, som ikke er fortløbende eller på anden måde følger
et enkelt mønster. Det bedste ville være blot at bruge et tilfældigt
nummer hver gang du skal bruge et id. Du kan også bruge en
digest-funktion til at generere id'er for dig. Se f. eks. md5 eller sha1.
- Put tydelige vandmærker på dine billeder så de ikke er så attraktive
at kopiere.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-04-06 16:26

Michael Zedeler wrote:

> Du kan ikke forhindre at folk kopierer dine billeder. Hvis de er
> tilgængelige på nettet, kan man (selvfølgelig) altid kopiere dem.

Du kan dog gøre således at det er nødvendigt med username/password
for at få adgang til billederne og så skulle de være godt
beskyttede.

De kan enten ligges ned i en database eller udenfor web-scope hvorfra
de så bliver streamet til brugere der er blevet logget ind.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-04-06 19:27

Lars Hoffmann wrote:

> Du kan dog gøre således at det er nødvendigt med username/password
> for at få adgang til billederne og så skulle de være godt
> beskyttede.

Imod at folk uden login og password kopierer dem... ja.

> De kan enten ligges ned i en database eller udenfor web-scope hvorfra
> de så bliver streamet til brugere der er blevet logget ind.

Eller man kan stoppe dem i en mappe som er beskyttet af webserveren.

Fra : Magnus

Dato : 04-04-06 18:37

Kan man eventuelt gemme dem i et andet format som ikke lige kan gemmes af
den besøgende som et billed.

Nogle aviser har billederserier hvor det er en hel serie billeder som er sat
sammen til en slags film hvor billederne fader over i hinanen hvad er det
for et format de så er lagt i?

/Magnus

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-04-06 20:24

Magnus wrote:
> Kan man eventuelt gemme dem i et andet format som ikke lige kan gemmes af
> den besøgende som et billed.

Nej, Hvis du kan vise et billede på en skærm, kan du også gemme det.

> Nogle aviser har billederserier hvor det er en hel serie billeder som er sat
> sammen til en slags film hvor billederne fader over i hinanen hvad er det
> for et format de så er lagt i?

Flash formentligt. Du kan under alle omstændigheder altid tage et
screenshot af biledet og så har du det.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann