Mysql SELECT unique hjælp
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 31-03-06 04:53

Hvordan skrives dette query korrekt?

"SELECT * FROM pictures WHERE album_ID='$albumid' AND album_ID UNIQUE"

Jeg ved godt at UNIQUE ikke er en korrekt SQL query, men har skrevet det
for at forklare.

Jeg har nemlig en database med en masse billeder som også er delt ind i
albums.
Det jeg er ved at lave er en forside til alle albums med et billede fra
hvert album

Eks. tabel 'pictures'

ID   filename   album_ID
1   pic6352.jpg   3
2   pic5678.jpg   4
3   pic3426.jpg   3
4   pic8743.jpg   5
5   pic3587.jpg   2
6   pic2356.jpg   1
7   pic3798.jpg   4
8   pic1267.jpg   2

Jeg vil gerne have at min sql query giver det første "filename" med et
unikt album_ID, så hvert album kun bliver præsenteret med et billede fra
hvert album.

Håber det var til at forstå og nogen kan hjælpe mig

Michael

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-03-06 14:03

> "SELECT * FROM pictures WHERE album_ID='$albumid' AND album_ID UNIQUE"

"SELECT DISTINCT album_ID, ID, filname FROM pictures WHERE
album_ID='$albumid'"

Martin Kaltoft

Fra : Martin

Dato : 31-03-06 20:25

Michael Christoffersen wrote:

> Jeg vil gerne have at min sql query giver det første "filename" med et
> unikt album_ID, så hvert album kun bliver præsenteret med et billede fra
> hvert album.

Jeg ville nok lave det som noget random
SELECT
filename
FROM
pictures
WHERE
ID = selected_id
ORDER BY
RAND()
LIMIT
1

Hvis jeg ellers har forstået spørgsmålet rigtigt :)
Ellers er metoden DISTINCT også et vær at kigge på.