Opdatering af $_SESSION
Fra : Harald

Dato : 30-03-06 16:42

Hej

Bliver svært at forklare da jeg ikke ved så meget om det.. endnu. Men jeg
har lavet en side som viser nogle varer hentet fra en MySQL base, kunden kan
så klikke på "Læg i kurv" knappen hvorefter en side kaldes sådan:
viskurv.php?Idnr=480&func=t

i viskurv opdatere jeg så $_SESSION:
$_SESSION['minKurv'][ $Idnr ] ['Antal'] = 1;
$_SESSION['minKurv'][ $Idnr ] ['Idnr'] = $Idnr;
osv.

problemet er at kunden jo ryger væk fra listen med varer og ind i
indkøbskurven, det jeg gerne vil er at kunden skal blive hvor han er men
$_SESSION skal alligevel opdateres?

/HK

Fra : Martin

Dato : 30-03-06 19:43

Harald wrote:
> [...]
> har lavet en side som viser nogle varer hentet fra en MySQL base, kunden kan
> så klikke på "Læg i kurv" knappen hvorefter en side kaldes sådan:

addtokurv.php?Idnr=480&func=t&backto=$_SERVER["REQUEST_URI"]

siden addtokurv.php
<?php
session_start();
$_SESSION["minKurv"][$_GET["Idnr"]]["Antal"]+=1;
header("location: ".$_GET["backto"]);
exit;
?>

+=1 fordi
Hvis den allerede findes i kurven, så lægger den 1 til, ellers så sætter
den bare den som 1

> $_SESSION['minKurv'][ $Idnr ] ['Idnr'] = $Idnr;

Hvad vil du bruge ovenstående til?

Fra : Harald

Dato : 30-03-06 20:09

"Martin" <news@natten-i.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ?>
>
> +=1 fordi
> Hvis den allerede findes i kurven, så lægger den 1 til, ellers så sætter

Det virker sådan set fint bortset fra at hvis kunden har scrollet et stykke
ned i vare listen så vil han komme tilbage til toppen når han trykker på
knappen og dette vil jeg godt undgå.

/HK

Fra : Geert Lund

Dato : 30-03-06 21:19

Harald wrote:

> Det virker sådan set fint bortset fra at hvis kunden har scrollet et stykke
> ned i vare listen så vil han komme tilbage til toppen når han trykker på
> knappen og dette vil jeg godt undgå.

Ikke at det har så meget med PHP at gøre - men har du overvejet at lade
liket åbne "indkøbskurven" i en anden FRAME/IFRAME og dermed ungå at
sende folk væk fra der hvor de pt. er?

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Thomas Jari

Dato : 30-03-06 21:28

On Thu, 30 Mar 2006 22:18:47 +0200, Geert Lund
<glund-news@post.tele.dk> wrote:

>Ikke at det har så meget med PHP at gøre - men har du overvejet at lade
>liket åbne "indkøbskurven" i en anden FRAME/IFRAME og dermed ungå at
>sende folk væk fra der hvor de pt. er?

Problemet med de løsninger, er at hvis man lægger noget i kurven, og
derefter trykker på tilbage-knappen på sin browser, ser det ud som om
varen forsvinder fra kurven.

--
Thomas Jari
http://blog.weblogging.dk

Fra : Geert Lund

Dato : 30-03-06 22:24

Thomas Jari wrote:

> Problemet med de løsninger, er at hvis man lægger noget i kurven, og
> derefter trykker på tilbage-knappen på sin browser, ser det ud som om
> varen forsvinder fra kurven.

Det gør man vel heller ikke i en shop hvor man er interesseret i at
holde folk på den samme side? Mener nu nok problemet er til at
overkomme. Jeg kunne i hvertfald nok hurtigt komme i tanke om et par
måder - om man så forcer et reload af indkøbskurven igennem ved load af
siden, kunne det nok lade sig gøre.

Men ellers er anchors altså også opfundet i HTML og det er uden
problemer muligt via #<et_navn> at sende folk til det sted de forlod
hvis siden kræver at man scroll'er - det er bare lidt uden for PHPs
scope og dermed uden for denne gruppes formål.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Harald

Dato : 30-03-06 21:41

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke at det har så meget med PHP at gøre - men har du overvejet at lade
> liket åbne "indkøbskurven" i en anden FRAME/IFRAME og dermed ungå at sende
> folk væk fra der hvor de pt. er?

jo jeg har tænkt på at bruge en skjult IFRAME og så måske viser en OK dialog
boks der fortæller kunden at varen er lagt i kurven. Men at bygge siden op
med frames på den sædvanlige måde med top/venstre side og hoved ramme har
jeg besluttet mig for _ikke_ at lave.

/HK

Fra : Thomas Jari

Dato : 30-03-06 21:26

On Thu, 30 Mar 2006 21:09:13 +0200, "Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

>Det virker sådan set fint bortset fra at hvis kunden har scrollet et stykke
>ned i vare listen så vil han komme tilbage til toppen når han trykker på
>knappen og dette vil jeg godt undgå.

Jeg synes at du skal prøve at undgå det du gerne vil. Det er vigtigt
at kunden ser at der sker noget, når han/hun trykker på køb/læg i
kurv. De skal nok finde ned til varene igen.

Fra : Harald

Dato : 30-03-06 21:45

"Thomas Jari" <polle@nospam.danmark> skrev i en meddelelse

> Jeg synes at du skal prøve at undgå det du gerne vil. Det er vigtigt
> at kunden ser at der sker noget, når han/hun trykker på køb/læg i
> kurv. De skal nok finde ned til varene igen.

Det kunne så ordnes ved at vise en OK boks med teksten "Varen er lagt i
kurven".

/HK

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-06 07:04

On Thu, 30 Mar 2006 22:44:46 +0200, "Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

>Det kunne så ordnes ved at vise en OK boks med teksten "Varen er lagt i
>kurven".

Det kan det da - og jeg er sikker på vi er mange som syntes det er skide
skægt at skulle klikke/trykke en tast, hver gang vi har bestilt en vare
og vil bestille en til.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Harald

Dato : 31-03-06 10:05

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> problemet er at kunden jo ryger væk fra listen med varer og ind i
> indkøbskurven, det jeg gerne vil er at kunden skal blive hvor han er men

Nu har jeg lavet det med en skjult IFRAME og det ser ud til at virke ganske
fint, der er ikke noget direkte link til det IFRAME´en indeholder så der
burde heller ikke påstå problemer med robotter der opretter underlige link.

/HK

Fra : Geert Lund

Dato : 31-03-06 14:07

Harald wrote:

> [...]
> burde heller ikke påstå problemer med robotter der opretter underlige link.

Du kan jo overveje at kigge lidt på hvordan robots.txt fungerer - så er
du helt sikker :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Robots.txt

Geert Lund,
www.GLD.dk