Andet multimedie
bentjuul 3670
Bedste skærm til grafik
Fra : mk

Dato : 30-03-06 09:46

På min arbejdsplads får vi allesammen nye skærme - Dell fladskærme. Jeg har
dog en eller anden idé om at min "gamle" skærm er bedre. Jeg er webmaster
her i firmaet og arbejder derfor meget med grafik og naturligvis
hjemmesidens layout. Jeg har set på nogle af de skærme som allerede er
udskiftet her i huset og er ærlig talt ikke imponeret.

Så.. hvilke skærme er bedst til grafisk arbejde?

mk

Fra : emj

Dato : 30-03-06 14:35

mk skrev:

>Så.. hvilke skærme er bedst til grafisk arbejde?

Eizo laver nogle fine fladskærme. Selv går jeg og overvejer
som jeg har set i brug og som jeg synes dækker mit behov til en
acceptabel pris.

Hilsen emj

Fra : Inger

Dato : 30-03-06 20:28

mk wrote:
> [...]
> udskiftet her i huset og er ærlig talt ikke imponeret.
>
> Så.. hvilke skærme er bedst til grafisk arbejde?

Der er en test af 4 fladskærme i Digital Foto nr. 6.

Inger

Fra : emj

Dato : 30-03-06 22:28

Inger skrev:

>Der er en test af 4 fladskærme i Digital Foto nr. 6.

Det må være en gammel sag, da nyeste nummer af Digital foto har nr. 5

Hilsen emj

Fra : Inger

Dato : 31-03-06 17:51

emj wrote:

> Det må være en gammel sag, da nyeste nummer af Digital foto har nr. 5
>
> Hilsen emj

Nææ... Det er det nummer der kommer på gaden efter nr. 5 jeg referer til
Har selv lavet den

Inger

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 02-04-06 07:41

mk skrev:

> [...]
> som allerede er udskiftet her i huset og er ærlig talt ikke imponeret.
>
> Så.. hvilke skærme er bedst til grafisk arbejde?

Uha! der er frygtelig mange forskellilge modeller derude på markedet.
Du bør nok overveje at stille dig selv nogle spørgsmål inden!

1. Hvor stor skal skærmen være? ja der er jo 19" tft, 20/21", og så er
der 20"w, 23/24"w (w=widescreen)
2. Hvor farvetro skal den være? igen der er nogle skærme som kan
kalibreres og så er der andre der ikke kan, og igen kommer det an på
størrelsen.
3. Hvor meget er jeg villig til at slippe for en sådan djævel? JA de
fås jo fra en spytklat og til en bondegård, så det er et vigtigt spm at
stille sig!

For at svare lidt på hvilke muligheder du har, så er der en række
mærker man bør kigge efter.

Lacie: Det åbenlyse valg, har man pengene går man efter en 321 ellers
den mindre model, og gerne med kalibrator, dog kan man ikke komme
højere end 1600x1200 i opløsning. Prisen er egentlig OK til
funktionaliteten og kvaliteten af skærmen.

Eizo: Endnu et åbenlyst valg. Der er frygtelig mange modeller at vælge
imellem, men deres widescreen flexscan modeller (2110w/2410w) har nok
det bredeste brugsspektrum, især til prisen. Man kan sagtens gå efter
coloredge modellerne, men spørgsmålet er bare hvor mange penge man vil
smide efter skærmen.

Apple Cinema: Ja 90% af grafikerne i DK kan vel ikke være gået helt
galt i byen, men prisen, og ikke mindst funktionaliteten taget i
betragtning, så er det en dyr model (kalibreringen sker i OSX så der
vil være behov for tilkøb af noget blue-eye eller xrite til PC).

Sony: ja de kommer så småt med, selvom de i lang tid har koncentreret
sig om skærme til "video". Efter min mening har der ikke været en
ordentlig professionel skærm fra sony i et par år. Designet har
desværre gjort det svært at bruge dem, da de ligner alm. TV'er og ikke
kan justeres i højden. af en eller anden grund har de valgt
hovedsageligt at fokusere på hjemmemarkedet og ikke til grafisk
arbejde. Der skulle dog dukke nogle professionelle skærme op på et
tidspunkt.

Samsung: Har noget medfølgende farvekalibreringssoftware, men vil nok
gå med noget Xrite kalibrering som tilkøb. Selvom der er meget stor
mangel på deres 24" widescreen, så er den også en super skærm, og klart
værd at gå efter hvis man ønsker et godt pris/ydelsesforhold. Ellers er
deres 20/21" og 24" et rigtigt godt alternativ.

Claus

Fra : mk

Dato : 02-04-06 10:00

"Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev i en meddelelse

> Uha! der er frygtelig mange forskellilge modeller derude på markedet.
> Du bør nok overveje at stille dig selv nogle spørgsmål inden!

Så har jeg ikke fået udtrykt mig klart nok ;.-). Jeg kan ikke bare vælge en
skærm, men får en "Dell UltraSharp 1907FP" i stedet for mun nuværende
Hyundai 19" som jeg er meget tilfreds med.

Jeg har set Dell skærmene i brug og jeg vil nødig arbejde med mit webdesign
og grafik på dem. Jeg vil helst beholde min nuværende skærm men mangler gode
argumenter.

mk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 04-04-06 17:14

mk skrev:

> [...]
>
> Jeg har set Dell skærmene i brug og jeg vil nødig arbejde med mit
> webdesign og grafik på dem. Jeg vil helst beholde min nuværende skærm

ja det var jo så ikke lige helt det du skrev i dit indledende spm, men
argumenter - tja du kan vel bare sige du har behov for 2 skærme og så
bruge dem begge. Tro mig! skal man lave andet end kontorarbejde i dag,
så er 2 skærme ikke engang en luksus! så kan du bruge Dell'en til at
tjekke mail og lave word, mens du bruger din CRT fordi den gengiver
farverne langt bedre end en TFT skærm kan i dag, og det er nødvendigt
for at kunne se designet ordentligt! et godt eksempel ville være at
sætte dem op mod hinanden og vise det samme site, så kan de jo selv se
forskel!

Claus

Fra : mk

Dato : 06-04-06 05:55

> [...]

> for at kunne se designet ordentligt! et godt eksempel ville være at
> sætte dem op mod hinanden og vise det samme site, så kan de jo selv se

Mine protester er hørt. Jeg beholder min gode gamle CRTskærm

mk

Fra : Inger

Dato : 04-04-06 18:47

mk wrote:
> [...]
> og grafik på dem. Jeg vil helst beholde min nuværende skærm men mangler gode

Du har da det vægtigste argument liger dér. Du arbejder dagligt med
grafik, som den eneste i firmaet. Derfor skal du også - som den eneste i
firmaet - have den ultimativt bedste skærm til det formål. Om det så er
den du har nu eller en helt tredje må så undersøges.

Man giver jo heller ikke firmaets IT administrator en standard pc med
standard hukommelse osv. Nææ... Han/hun har formentlig det bedste af det
bedste, der er både meget hurtigere og med større hukommelse osv. end
alle andre i firmaet. Og sådan skal det vel også være. Man skal have den
arbejdsstation der passer til det arbejde man skal udføre for sit firma.
Dét er da også et meget godt argument...

Mvh. Inger

Fra : Esben

Dato : 05-04-06 01:18

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedste, der er både meget hurtigere og med større hukommelse osv. end alle

Det ser man tit, men det skyldes vel ofte snarere at de er
it-administratorer, end at de bruger tunge programmer. Men nu er jeg vist
OT.

--
Esben