ventilation turbolens
Fra : Filip

Dato : 30-03-06 06:19

Hvis jeg har et ventilationskanal stykke på h=120cm b=70cm l=200cm og der i
den ene side af denne kanal sidder en blæser som har et udmundings hul på
h=50 b=50 bliver der dannet en masse turbolens lige ved indblæsningsstedet.
Der vil i den første del af røret være stillestående luft omkring
indblæsningshullel. Luftens hastighed er 4m/s

Jeg spekulere nu på om det ikke giver en masse tab. Kan man forestille sig
at det vil være bedre for virkningsgraden og tryktabet i røret hvis man
lavede nogle skrå væge i kanalen som startede omkring indblæsningshullet, og
blev med skrå væge forstørret op til den oprindelige dimension på 120*70. Og
er der nogen mulighed for at sige hvor stort denne energigevinst vil være?

Filip

Fra : John Larsson

Dato : 30-03-06 07:40

"Filip" <filipravnFJERN MIG@FJERN MIG gmail.com> writes:
> [...]
>og
>blev med skrå væge forstørret op til den oprindelige dimension på 120*70.

Ja, hvis man kan sikre sig et laminært flow, men det kan man næppe alene
af den grund at du vil lave en overgang fra et cirkulært tværsnit til et
rektangulært.

> Og
>er der nogen mulighed for at sige hvor stort denne energigevinst vil være?

Ja, med avancererede finite element-programmer kan man beregne strømning
med ret stor nøjagtighed, men det kræver ret omfattende input og erfaring
med softwaren.

John

Fra : Filip

Dato : 31-03-06 06:09

> Ja, hvis man kan sikre sig et laminært flow, men det kan man næppe alene
> af den grund at du vil lave en overgang fra et cirkulært tværsnit til et
> rektangulært.

Det er faktisk fra en overgang fra kvadratisk til et rektangulært, så det
burte da kunne lade sig gøre.

Men har du en ide om hvor meget der er at hente ved sådan en udskiftning -
er det kun nede omkring 1-2% kan det måske ikke rigtigt svare sig at gøre
noget ved. Jeg har absolut ingen fornemmelse af hvor stort tab man får ved
ikke at have laminar strømning i sine kanaler.

Filip

Fra : John Larsson

Dato : 31-03-06 09:49

>Det er faktisk fra en overgang fra kvadratisk til et rektangulært, så det
>burte da kunne lade sig gøre.

OK, jeg tænkte at havde en almindelig aksialventilator.

> [...]
>ved
>ikke at have laminar strømning i sine kanaler.

Det vil jeg nødig gætte på, for det kommer helt an på de aktuelle
lufthastigheder og fx hvor glatte kanalerne er. Ved store
strømningshastigheder kan besparelserne blive betydelige.

Måske kunne du i stedet overveje at udskifte ventilatoren med en større,
som leverer den samme luftmængde men ved en lavere lufthastighed! Så skal
du bare forlænge den store kanal hen til ventilatoren!

John

Fra : Filip

Dato : 31-03-06 13:12

> Måske kunne du i stedet overveje at udskifte ventilatoren med en større,
> som leverer den samme luftmængde men ved en lavere lufthastighed! Så skal
> du bare forlænge den store kanal hen til ventilatoren!

Det var jo også en mulighed... Tak for det.

Filip

Fra : LR

Dato : 01-04-06 10:53

> [...]
> og blev med skrå væge forstørret op til den oprindelige dimension på
> 120*70. Og er der nogen mulighed for at sige hvor stort denne

Hvis jeg har forstået det korrekt, så er mit gæt at der ikke er meget at
hente ved disse vægge. Det du beskriver som turbolens er sandsynligvis en
trekantet vortex med "kateten" netop der hvor man ville placere en væg.
Vortexen er den samme luft, der cirkulerer rundt og rundt i en trekantet
bane og dette virker fint som stødpude uden friktion for den øvrige luft,
som muligvis er helt laminar.

Men med den slags problemer tror jeg, man skal slå op i noget fagliteratur
om ventilation eller udføre et eksperimentet selv. Du kan måske sætte en
stor sæt på udmundingen af ventilationskanalen og se, hvor lang tid den er
om at blive fyldt.

Lasse

Fra : Filip

Dato : 02-04-06 12:55

> [...]
> stor sæt på udmundingen af ventilationskanalen og se, hvor lang tid den er

Hvad vil jeg opnå med dette forsøg? Der kommer 7000m3 luft ud i timen, så
det er vist en MEGET stor sæk jeg skal have fat i.